Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Tesla už nenabízí plně autonomní řízení pro AutoPilot 2.0

22.10.2018, Jan Vítek, aktualita
Tesla už nenabízí plně autonomní řízení pro AutoPilot 2.0
Před několika měsíci Elon Musk slíbil, že vozy Tesla s AutoPilotem verze 2.0 nabídnou prvky úplného autonomního řízení, o čemž jsme mohli pochybovat. A jak se ukazuje, tyto pochyby byly namístě, protože daná nabídka zmizela. 
Letáky hlásaly konkrétně "Full Self-Driving Capability”, z čehož tak koukala schopnost systému AutoPilot 2.0 plně řídit vozy Tesla. To vyvolalo pozornost, protože takový výraz sedí na nejvyšší, čili pátou úroveň autonomie, přičemž ta by měla vyžadovat velice výkonný hardware, jímž dnešní auta ještě nedisponují, a to nehledě na software. Nová funkčnost měla být dle slibů interně validována, pak měla Tesla získat schválení příslušných orgánů a nakonec rozeslat do automobilů příslušné aktualizace. To se ale nestalo. 
 
 
Elon Musk také nedávno ohlásil Model 3 se zadním pohonem za cenu 45 tisíc dolarů, který má dojezd až 420 kilometrů. Zatím však stále nepřišel slíbený Model 3 za 35 tisíc dolarů, který by nabídl dojezd 355 km. 
 
Tesla už od roku 2016 mluví o autonomickém řízení svých vozů, které by je dokázalo odvézt "od pobřeží k pobřeží". Do toho ale spíše spadá řízení po amerických mezistátních silnicích, ovšem i tak jde doposud pouze o příslib do budoucna. Tesly se samozřejmě už nyní dokáží udržet v pruzích a dle potřeby akcelerovat a brzdit, ale to plné autonomii zdaleka neodpovídá. 
 
Nyní si firma má připravovat vlastní křemík, který by to zařídil a který by měl být připraven někdy během následujícího půl roku. Majitelům již zakoupených vozů, jimž byla "plná autonomie" slíbena, přitom tento hardwarový upgrade má být nabídnut a případně instalován zdarma jako výbava, za niž si v podstatě už zaplatili. Není ale vůbec jasné to, co tento čip nabídne a zda už společně s příslušným softwarem půjde o poslední díl do skládačky, nebo se naopak odstartuje další vývoj. Jisté je, že musí nastat další kolo certifikací. 
 
Nicméně je velice podivné, že nyní si už nelze objednat nový vůz s touto možností. Elon Musk uváděl, že slib "plně autonomního řízení" vedle už existujícího Autopilota vyvolával zmatek mezi zákazníky. Je tak možné, že brzy se do nabídky zmizelá možnost vrátí, jen pod jiným názvem a každopádně nyní si můžeme jako příslušenství objednat pouze Enhanced Autopilot za 5000 USD, což odpovídá nanejvýš 2. úrovni autonomie, jakou ve svých vozech nabízí běžně i BMW, Cadillac, Ford, Volvo či další výrobci. Takovému vozu opravdu není radno přenechat řízení a je třeba být neustále ve střehu, ale to je právě to, co řada lidí v těchto vozech nedělá. 
 
Ostatně i Cadillac CT-6, jedno z nejpokročilejších aut s ohledem na autonomii řízení, musí dávat na svého řidiče pozor. Pokud ten využije systém SuperCruise, může na hlavních silnicích dát ruce z volantu. Nicméně jedna z interiérových kamer jej bedlivě sleduje a systém jej případně upozorní, když jeho pozornost bude až moc dlouho obrácena jinam než na cestu. To je pak taková autonomie ve stylu dominy.