Tesla vydala finanční výsledky: rekord se nekoná a prodala 75 % Bitcoinů
21.7.2022, Milan Šurkala, aktualita
Společnost Tesla Elona Muska vydala finanční výsledky za poslední čtvrtletí, které už zdaleka nejsou rekordní tak, jak bylo zvykem poslední cca dva roky. Firma je stále hodně v plusu, ale rekordy se tentokrát nekonají.
Tesla má za sebou další čtvrtletí a jak Elon Musk už dříve avizoval, bylo pro společnost dost těžké. Už na začátku měsíce oznámil propad produkce o 18 % a nyní tu máme i výsledky finanční a další detaily o tom, kde Tesla je a kam směřuje. Celkové příjmy firmy se dostaly na 16,9 mld. USD, což je meziročně (proti Q2/21) velmi pěkný nárůst o 42 %, nicméně proti minulému čtvrtletí jde o 10% pokles a Tesla tak po dlouhé době nevykázala rekordní čtvrtinu roku. Čistý zisk firmy činil 2,26 mld. USD, což máme meziročně téměř dvojnásobek (+98 %), proti prvnímu čtvrtletí je to ale propad o 32 %.
Zisky spojené s automobily tvořily nadále drtivou většinu příjmů, se 14,6 mld. USD to bylo 86 % příjmů společnosti. Prodeje emisních povolenek se meziročně propadly o 3 %, proti Q1 pak o 49 % na výsledných 344 mil. USD. To je znatelný pokles, nicméně opětovně vidíme, že i úplně bez povolenek by to čistý zisk firmy výrazně neohrozilo. Horší zprávou nicméně je, že náklady na výrobu aut dramaticky rostou, a přestože Tesla své vozy znatelně zdražovala za poslední rok rovnou několikrát, marže se snížila na 27,9 % (loni 28,4 %, v Q1/22 dokonce 32,9 %).
Připomeňme, že např. Model 3 se standardním dojezdem stál před 3 roky 40 tisíc USD, dnes je za 48,5 tisíce USD. Long Range šel ze 47 na 59,5 tisíc USD (má však o 38 km delší dojezd), Performance pak až tak moc nezdražil, ten šel z 58 na 63 tisíc USD. Na Twitteru pak Elon Musk řekl, že by cena aut mohla jít níže, pokud se zklidní inflace.
If inflation calms down, we can lower prices for cars
— Elon Musk (@elonmusk) July 15, 2022
Vraťme se ještě k ziskovosti Tesly. Meziročně se na růstu pozitivně projevila vyšší průměrná cena aut, zvýšený počet dodávek vozů, nárůst v dalších oblastech podnikání a také nižší náklady spojené s nižší cenou akcií. Naopak negativem je nárůst cen materiálů, nákladů na logistiku i změny v cenách dolaru. Znatelně vyšší náklady na vůz měla čínská továrna kvůli několika zavřením v souvislosti s covidem (což byl i jeden z důvodů významného poklesu výroby a dodávek ve srovnání s předchozím čtvrtletím). V neposlední řadě se negativně projevil i pokles ceny Bitcoinu. Sázka na kryptoměnu Muskovi zatím moc nevyšla a 75 % svých Bitcoinů Tesla se ztrátou konvertovala na fiat měnu. Nyní má v Bitcoinech jen 218 mil. USD (v minulém čtvrtletí to bylo 1261 mil. USD).
Tesle se nicméně povedlo trochu navýšit svůj energetický byznys. Dodala solární panely s výkonem 106 MW (meziročně +25 %, čtvrtletně +121 %), akumulátorová úložiště pak měla 1133 MWh (meziročně -11 %, čtvrtletně +34 %). Nyní má po celém světě 709 obchodů a servisů, mobilní servisní flotila vzrostla na 1453 jednotek. Celosvětově má 3971 SuperChargerů (meziročně +34 %) s celkem 36165 nabíjecími stojany (také +34 %).
Výrobní kapacita továren je nyní 1,9 mil. vozů ročně (nicméně skutečná produkce se pro letošek dá odhadovat někam k 1,3-1,4 mil. vozů). V Kalifornii je to 100 tisíc Modelů S/X a 550 tisíc Modelů 3/Y, v Číně je to 750 tisíc Modelů 3/Y. Berlín i Texas jsou na 250 tisících Modelů 3/Y. Texas už zkouší produkci akumulátorů 4860. Přes 100 tisíc uživatelů v Severní Americe je nyní součástí betatestu Full Self-Driving (FSD Beta) a celkem v tomto režimu najeli přes 35 milionů mil.
Zdroj: ir.tesla.com