Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Test "herních" grafických karet - jakou kartu si pořídit?

12.4.2001, Štěpán Mrázek, zpráva
Test "herních" grafických karet - jakou kartu si pořídit?
Která grafická karta je vhodná pro hry? Jaká je vlastně cena, kterou platíte za výkon grafické karty? Odpověď na první otázku je poměrně jednoduchá, protože téměř všechny grafické karty, které vídáte v cenících prodejců hardwaru jsou určeny pro hry (či obecně multimediální využití). Zodpovědět druhou otázku je již větší problém, samozřejmě je možné srovnat pouze výkon či pouze ceny.
Kapitoly článku:
  1. Test "herních" grafických karet - jakou kartu si pořídit?
  2. Popis testovacího softwaru a hodnocení
Popis testovacího softwaru

Operační systém a ovladače
Jako operační systém jsme samozřejmě zvolili Windows 98SE s dodaným API Microsoft DirectX 8.0. Před uskutečněním jednotlivých testů jsme vždy provedli obnovu primární partition pomocí programu Norton Ghost. Na takto obnovené partition se nacházel čerstvě nainstalovaný operační systém se všemi příslušnými ovladači. Tímto krokem jsme eliminovali jakýkoliv případný vliv předchozích instalací jiných testovacích programů (ostatně obdobně jsme postupovali v předchozím srovnávacím testu Socket A základních desek).

Základní deska je vybavena čipovou sadou od společnosti VIA Technologies a proto jsme použili ovladač VIA 4 in 1 ve verzi 4.25(a). Pro grafické karty vybavené stejným čipem (či čipem stejného výrobce) jsme použili níže uvedené ovladače.

ATI Radeon – 4.12.3056
Matrox G450 – 4.12.01.1630 (1.63.026)
Čipy nVidia – Detonator 7.17
Voodoo4 – 1.04.00

3D Mark 2000 v1.1
Tento benchmarkový program testuje schopnosti grafické karty pod rozhraním DirectX od společnosti Microsoft. První fáze testování je zaměřena na rychlost vykreslování scén ve hře. Pro zjištění rychlosti jsou použity dvě herní animace, jedna z nich je letecký simulátor druhá pak 3D adventura. Každá animace se vykresluje třikrát s různou mírou složitosti.

Helikoptéra – průměr za scénu
Úroveň detailuObjektySvětlaTrojúhelníkyVrcholyTextury
Low2346 99711 6012.74 MB
Medium37513 52022 8752.87 MB
High39553 02671 2922.81 MB

Adventura – průměr za scénu
Úroveň detailuObjektySvětlaTrojúhelníkyVrcholyTextury
Low2249 39216 3563.14 MB
Medium33717 08424 0233.31 MB
High44829 94136 9833.41 MB

Testování jsme prováděli v rozlišeních 640 x 480, 800 x 600, 1024 x 768 a 1280 x 1024 s následujícím nastavením:
    • Texture Format – 16 a 32 bitů
    • Z-Buffer Depth – 16 a 24 bitů
    • Frame Buffer – Triple
    • CPU Optimization – D3D Hardware T&L případně AMD Athlon

Výsledek je pak součet průměrného počtu snímků vykreslených za vteřinu – FPS (Frames Per Second) ze všech provedených animací vynásobený 12. Další provedené testy vypovídají o schopnostech grafické karty při vykreslování pixelů (single i multitexturing), animaci textur s různou velikostí, rendrování scény s vysokým počtem polygonů se zvyšujícím se počtem světel či použití různých technik vytváření bumb textury.

Quake III Arena Demo TEST verze 1.09
Tato hra patří mezi nejoblíbenější 3D akční hry všeobecně. Sám ji mám docela v oblibě, i když od té doby co ji používám pro testování mě její hraní baví pořád méně a méně o:(. Pro vykreslování 3D scény se zde používá API OpenGL, na rozdíl od ostatních programů v tomto testu, které se spoléhají na řešení z Redmondu. Všechna zjištěná čísla vyjadřují průměrný počet zobrazených snímků za sekundu platný pro dané rozlišení a nastavení. Testy jsme prováděli v následujících rozlišeních – 640 x 480, 800 x 600, 1024 x 768 a 1280 x 1024 s těmito parametry:
    • Color Depth – 16 a 32 bitů
    • Geometric Detail – High
    • Texture Detail – Maximální
    • Texture Quality – 16 a 32 bitů
    • Texture Filter – Trilinear

3D WinMark 2000 verze 1.1
Tento program je určen pro testování výkonu grafických karet pod rozhraním Microsoft DirectX. Během testování dochází k vykreslování 9 různých animací. Testování jsme prováděli v rozlišeních 640 x 480, 800 x 600, 1024 x 768 a 1280 x 1024 s následujícím nastavením:
    • Color Depth – 16 a 32 bitů
    • Depth Buffer – 16 a 24 bitů
    • Render mode – flip
    • Buffers – double
    • Full screen
    A výsledkem testu je průměrná hodnota FPS za všech devět prováděných testů.

    Hodnocení a co dál?

    Jak jsem již uváděl pro tento test používáme jako hlavní hodnocení výkonu (a dále také poměr cena/výkon). K dispozici máme 8 výsledků pro každý ze tří testovacích programů. Číselné výsledky přepočteme na procenta (jako hodnotu 100 % bereme nejvyšší číslo v daném testu) a spočteme průměr ze všech testovacích programů, který následně přepočteme na Index výkonu (vítězná karta má opět 100 %), k čemuž jsme potřebovali dospět. A posléze tento index podělíme cenou grafické karty, čímž dostaneme cenu jednoho procentuálního bodu Indexu výkonu. Tato čísla jsou samozřejmě směrodatná pro stanovení celkového pořadí, které publikujeme jak jinak, nežli v procentuálním srovnání o:). A výsledné pořadí je na světě...

    Nyní již pouze zbývá říci co bude následovat. Samozřejmě jednotlivé recenze s popisem každé karty v testu. Na závěr bude samozřejmě uveřejněn článek s celkovým srovnáním. Pro tento test však máme nachystanou i takovou malou lahůdku. Jelikož se v testu nacházejí grafické karty s různým stupněm výkonu pak uveřejníme i malé srovnávací minirecenze. Takováto srovnání budou celkem čtyři a budou zahrnovat následující modely (možná někomu pomohou při výběrem, pokud se zrovna nebude moci jasně rozhodnou, kterou grafickou kartu si pořídit):

    1. Matrox Millennium G450 16 MB DDR
      Matrox Millennium G450 32 MB DDR
      Inno3D Tornado TNT2 (TNT2 Ultra)
    2. Asus AGP-V7100 (GeForce2 MX)
      PowerColor EvilKing IV (Voodoo4)
    3. ATI Radeon 32 MB SDR
      Inno3D Tornado GeForce2 MX
    4. ATI Radeon 64 MB DDR VIVO
      Manli GeForce2 GTS


    No a to je již opravdu vše co mohu říct na úvod. Vy, milí čtenáři se můžete těšit na recenze, a já zase na spoustu práce, kterou budu mít s jejich přípravou o:).


    Závěrečná poznámka redakce!
    A tentokráte jsme recenze rozšířili i po jiné strance. Připravili jsme pro Vás ve spolupráci s firmou ATI zajímavou SOUTĚŽ o ještě zajímavějśí ceny...

    Čtěte tedy pozorně a sledujte oznámení na titulce!


    Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.