Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Test "nemožného" motoru EmDrive byl posouzen experty, zatím bez námitek

23.11.2016, Jan Vítek, aktualita
Test "nemožného" motoru EmDrive byl posouzen experty, zatím bez námitek
Kontroverzní motor EmDrive byl vůbec poprvé posouzen jako vědecká práce jinými experty v oboru. Jde přitom o zařízení, které dle všeho má fungovat, čili vyvíjet tah, ale přitom nepotřebuje žádné palivo, pouze energii.
EmDrive má tak porušovat Newtonův zákon o akci a reakci, na jehož principu pracují raketové motory, které ze svých trysek vypuzují přehřáté plyny, jež je tlačí opačným směrem. EmDrive ale pracuje tak, že se v jeho trychtýřovité dutině různě odráží mikrovlny, ovšem z motoru jinak nic nevychází. Kritici tak rádi používají příměr, v němž bychom pak měli být schopni rozpohybovat třeba auto, a to tak, že si do něj vlezeme a začneme zevnitř tlačit na zadní sklo. Z hlediska vědecké obce tak EmDrive nemohl fungovat a jeho princip porušoval základní fyzické principy. Motor už byl také pochopitelně testován, ale výsledky nebyly prokazatelné. Číňané museli experiment z roku 2012 prohlásit za neprůkazný, neboť jej mělo ovlivnit roztahování materiálu kvůli teplu a jiné testy tohoto motoru nebyly nikdy posouzeny jinými nestrannými vědeckými experty na danou oblast. Až nyní.





Tímto posouzením EmDrive prošel se ctí, což ale neznamená, že funguje. Znamená to pouze fakt, že jiní experti vyhodnotili předkládaná data a metodologii jako správné. Stále tu mohou být chyby, které dosud nikdo neodhalil a především nikdo zatím nezkusil zopakovat provedený experiment, aby se zjistilo, zda se dospěje ke stejným výsledkům. Tento experiment zahrnoval instalaci EmDrive na kyvadlo, kde by jeho naklonění indikovalo tah, přičemž ve všech zkouškách se ukázal pozitivní výsledek. Motor byl zkoušen také ve vakuu, a to opět úspěšně. Oponenti dříve namítali, že zdánlivý tah tvoří generované teplo a právě experiment ve vakuu tyto námitky v podstatě vyvrátil.

Už dříve jsme se také dozvěděli, že EmDrive se podívá do vesmíru, kde se asi nejlépe vyzkouší jeho schopnost fungovat. Ale na to si musíme ještě počkat. Prozatím se uvádí, že s vhodným zdrojem energie by tento pohon mohl značně zkrátit cestování vesmírem, a to i na pouhých 10 týdnů při cestě na Mars. Jenomže to velice závisí na množství energie, kterou do něj investujeme, neboť dle dosavadních testů je třeba 1 kW na vytvoření tahu 1,2 mN. To by stačilo na rozpohybování kilogramového satelitu na rychlost jedné míle za hodinu během šesti minut. Nicméně plné pochopení principu EmDrive, pokud skutečně funguje dle předpokladů, by také mohlo přinést vyšší efektivitu, ale to už předbíháme.

EmDrive má tak výhodu v tom, že nepotřebuje žádné palivo, pouze energii, kterou ale také něco musí tvořit. Dle aktuálních údajů je také mnohem slabší než iontové motory, natož pak rakety, ale na druhou stranu silnější než jiné známé pohony nevyužívající palivo, což jsou sluneční plachty nebo podobné plachty zachytávající laserový paprsek.

Zatím se vědci mohou dále zabývat teoretickou otázkou, jak je možné, že EmDrive dle dosavadních testů funguje. Nabízí se odpověď, že volný prostor ve vakuu není ve skutečnosti prázdný a že EmDrive "vyzařuje kvantové fluktuace ve vakuu", od nichž se on samotný pohybuje opačným směrem. Toto ale jiní vědci vyvrací, že kvantové vakuum nelze využít pro pohon. Mluví se také o Machovu principu, teorii fyzika Jima Woodwarda, která říká, že síla uplatněná na objekt se může uvnitř něj uložit, aby byla využita později. Mikrovlny by se tak měly do těla EmDrive ukládat jako energie, která se navenek projevuje tahem. Tomu všemu ale ve vztahu k EmDrive pořádně nerozumí ani nejchytřejší fyzikální mozky světa. My zatím stále čekáme na potvrzení, že EmDrive poletí do vesmíru a především na informaci o termínu této zkoušky.

Zdroj: Space