Tipy a triky v RivaTuneru
8.8.2005, Zdeněk Kabát, návod
RivaTuner je jeden z nejužitečnějších programů, které se mohou pod ruku grafického fandy dostat. Jedná se o utilitu, která zvládá mnoho věcí diagnostikou počínaje, přes přetaktování a odemykání pipelines, až po velmi detailní úpravy registrů.
Kapitoly článku:
- Tipy a triky v RivaTuneru
- Diagnostika, monitoring a regulace větráku ATi
- Přetaktování grafických karet ATi a nVidia
- Odemykání pipelines, NVStrap, AGP apod.
- Specifická nastavení pro nVidii a profily
- Skripty, předvolby a databáze
6. Nastavení pro grafiky nVidia
Začneme tím rozsáhlejším nastavením, které se týká grafických karet nVidia. Jak jsem již říkal, RivaTuner je pro nVidie určen primárně, a tak obsahuje velmi mnoho nastavení registrů ovladačů. Většinu z nich lze provádět ve spodní části záložky Main hlavního okna. Pokusím se ty hlavní shrnout v následujícím přehledu:
6.1. DirectDraw and Direct3D settings
- Mipmapping
- Mipmap LOD bias adjustment - mění úroveň detailů u MIP map. Negativní hodnota pro ostřejší, ale "zubaté" textury, kladná pro plynulejší, ale rozmazané. Pro větší rozsah je třeba zvýšit hodnotu RivaTuner 2.0 RC 15.6 NVIDIA Global LODBiasRange.
- Automatic mipmapping - u nových GPU není podporováno
- LMA - zapíná a vypíná bezztrátovou kompresi Z-bufferu a další funkce, doporučuji nechat zapnuté
- Shaders -- možnost vynutit si shadery nižší verze než podporuje daná aplikace (lepší je měnit Shader Model přímo ve hře)
- VSync - manuální nastavení vertikální synchronizace, prakticky není potřebné
- Textures - nastavení formátu textur je pro obyčejného smrtelníka zbytečné, nastavit filtrování textur lze i přes ovladače
- Antialiasing - velmi zajímavá možnost, dovoluje zapnout všechny módy FSAA, které nVidia kdy nabízela včetně kuriozit jako Quincunx
6.2. OpenGL settings
- IntelliSample
- IntelliSample settings - stejná nastavení jako v ovladačích
- Override IntelliSample trilinear filtering quality control - možnost měnit kvalitu filtrování textur nezávisle na nastavení úrovně IntelliSample
- Override IntelliSample texture compression control - možnost vynutit si kompresi textur
- Rendering quality - možnost vynutit si barevnou hloubku textur nebo daný stupeň anizotropního filtrování
- Compatibility - zde si můžete zapnout emulaci některého z dřívějších GPU nVidia, takže budou využity max. jeho schopnosti (od NVx až po NV40)
Ostatní nastavení jsou prakticky stejná nebo velmi podobná jako u DirectX. Celkově lze říct, že možnosti nastavení API ničím nijak extrémně nepřevyšují možnosti přímo ve ForceWare a jsou využitelné jen velmi zřídka. Občas sice mohou vyřešit problém s hrou, ale to většinou zařídí jiná verze ovladačů.
6.3. Desktop and overlay color schemes
V tomto menu máte podobné možnosti jako v nízkoúrovňovém nastavení barevných schémat, jen aplikované detailněji pomocí ovladačů. Můžete tedy řídit jas, kontrast a gamma korekci globálně i pro jednotlivé kanály, k dispozici je i Digital Vibrance Control sloužící k oživení obrazu na LCD displejích. Vše lze ukládat do profilů. Možnosti pro překrývání videa také nijak nevybočují.
6.4. Custom display modes / refresh rate wizard
V této nabídce máte možnost použít prakticky libovolné rozlišení od 320x200 až po 2048x1536, navíc šířka a výška obrazu jsou na sobě nezávislé, takže můžete vybrat opravdu cokoliv (tedy s možností dopočítat si druhou hodnotu podle poměru 4:3, 5:4 nebo 16:9). Každé rozlišení můžete přidat i s příslušnou obnovovací frekvencí do vlastního seznamu.
6.5. Ukládání do profilů
Pokud jste si všimli na úvodní straně ikonek nad seznamem souborů ovladače, objevili jste další praktickou věc - profily RivaTuneru pro jednotlivé aplikace. Všechna nastavení, která jsou zmíněna na této stránce, jdou totiž přiřadit libovolnému programu. Stačí kliknout na zelené "+", aplikaci pojmenovat a určit cestu k základnímu .exe souboru. Jakmile RivaTuner, který je třeba nechat běžet na pozadí, pozná, že program byl spuštěn, automaticky zapne všechny softwarové úpravy ve výše uvedených kategoriích. Je to velmi praktické v případě, když jedna konkrétní hra potřebuje jedno konkrétní nastavení. A to se samozřejmě týká i přetaktování!