Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Toyota rozebrala Teslu Model Y a říká, že je to doslova umělecké dílo

4.3.2023, Milan Šurkala, aktualita
Toyota rozebrala Teslu Model Y a říká, že je to doslova umělecké dílo
Automobilka Toyota sice stála u zrodu hybridu a elektrifikovaných vozidel obecně v masivním měřítku, naopak v plné elektrifikaci je hodně pozadu. Pod novým CEO se nyní chce více soustředit na elektromobily a rozebrali Teslu Model Y. Nestačili se divit.
Přechod na elektromobilitu úplně překopává staré pořádky v automobilech. Po desetiletí úspěšné automobilky se mnohdy tvrdošíjně drží starých pořádků, jako to kdysi dělala Nokia v telefonech, a mnohým unikají změny, které se v posledních letech dějí, a to ať na poli informačních technologií v autech (obecně jejich konektivity a funkcích s ní spojených), tak i na poli pohonu. Jednou z takových automobilek je Toyota, která je dodnes jedničkou a největší automobilkou na světě. S obrovským úspěchem sice rozjela elektrifikaci se svými hybridy, ale plné elektrifikaci se vyhýbala jako čert kříži. I to stálo za výměnou vedení a firma má nyní nového CEO, který chce společnost více tlačit k elektromobilitě. To, že je Toyota dodnes první, nemusí nutně znamenat, že byla dosavadní cesta správná, ale také to mohly jen být poslední sluneční dny před obdobím temna. To se už ale nedozvíme.
 
Tesla Model Y
 
Když už jsme tu totiž nakousli Nokii, ta nám krásně ukazuje, jak může být takové hodnocení ošidné. Ještě 3 roky po uvedení prvního iPhonu měla "neotřesitelnou" pozici a 40% tržní podíl s telefony (a dvojnásobek před dvojkou). O rok později sice ještě stále držela první příčku, už ale jen s mírným náskokem a nějakými 25 % tržního podílu, o další rok později už byla beznadějně za Applem a Samsungem s cca 8% podílem. Že jste (prozatím) první, nemusí nutně znamenat, že to děláte dobře. Může, ale nemusí.
 
Něčemu takovému se Toyota chce asi vyhnout a doufá, že není pozdě. V nabídce má totiž jeden elektromobil, a to SUV bZ4X, které se v podstatě ještě stále pořádně nevyrábí. Ochromila ho svolávací akce ohledně upadávajících kol a i tak se velkosériový náběh výroby naplánoval až na rok 2025. Tato auta se vyrábí v počtu okolo 1000 kusů měsíčně, zatímco Tesla chrlí za stejné období asi 70 tisíc Modelů Y (předpokládáme-li rovnoměrné rozložení výroby mezi Model 3 a Y).
 
Jestli však Toyota v budoucnu spadne z první příčky, to může být těžké vysvětlit. Pokud se tak stane, jedním vysvětlením by mohlo být to, že k odklonu od hybridů nemělo dojít a původní cesta byla správná, ale důvod by mohl být i opačný, a to ten, že k odklonu došlo příliš pozdě a Toyota už nestačila dohnat náskok Tesly a dalších firem, které se elektromobilitě začaly věnovat dříve a s větším úsilím. Stejný výsledek by mohl mít dvě naprosto opačná vysvětlení. A možná se také Toyota nepropadne. Co myslíte?
 
Toyota se tak rozhodla rozebrat jeden Model Y a podívat se, jak to Tesla vlastně dělá. Jeden z představitelů automobilky Toyota se nechal slyšet, že jde doslova o umělecké dílo, že je to neuvěřitelné auto. Žasli nad jednoduchostí a efektivitou konstrukce a přiznávají, že budou asi muset začít znovu a vyvinout novou elektrickou platformu, protože Tesla používá úplně jinou výrobní filozofii. A to je nutno říci, že tu chce Tesla opustit, jak řekla na nedávném Investors Day 2023, protože stále vychází ze 100 let starého přístupu Henryho Forda, který je zamrzlý v čase a velmi neefektivní. Právě nový způsob výroby má být jedním ze tří velkých dílů skládačky, který má pomoci Tesle snížit výrobní náklady o 50 % pro její Next Generation Vehicle. Poznamenejme, že Toyota zdaleka není první automobilkou, která řekla, že je pro ni Tesla nedostižným vzorem. Něco podobného vyřkl v minulosti i Volkswagen.