Trampoty startupů: Lucid prochází produkčním peklem, Sono nemá peníze
13.12.2022, Milan Šurkala, aktualita
Postavit z ničeho novou automobilku není vůbec jednoduché. Přesvědčilo se o tom už několik firem a jak je dobře známo, vyvinout auto i postavit prototyp je sice velmi složité, ale pořád je to procházkou růžovou zahradou proti nastartování velkosériové výroby.
S přechodem na elektřinu se objevilo obrovské množství startupů, které chtějí také prodávat auta. Nejznámější je v tomto Tesla od Elona Muska, jemuž se často vytýká, že naslibuje hory doly a má obrovská zpoždění, která by si nikdo jiný nedovolil. Jak se ale ukazuje, nejde o vůbec nic neobvyklého. Dokonce i takový Volkswagen odkládá svůj Project Trinity o 2-4 roky, Apple, nejhodnotnější firma na světě, podle zákulisních informací se svým autem nabírá 2leté zpoždění, Dyson, velmi známý výrobce vysavačů a jiné techniky, který by neměl mít nouzi o peníze, v tom bez výsledku utopil 500 mil. liber a projekt odpískal. Zpoždění nabírají i další konkurenční startupy, mnohdy mají i jiné potíže. Lordstown Motors vyměnil vedení kvůli podezřelým objednávkám a první kusy spatřily světlo světa o 2 roky později, než měly. A takto bychom mohli pokračovat dále.
Potíže má i společnost Lucid, která v minulosti dostala obří investici 1 mld. USD od investičního fondu PIF ze Saúdské Arábie. Stejně jako u Tesly, i zde se prochází produkčním peklem. Projekty mohou shořet na mnoha problémech, ale tím nejvíc kritickým je poslední krok, rozběhání velkosériové výroby. A tady má Lucid velký problém. Dodávky čítají stále jen nižší tisíce vozů a do konce roku by to mělo být cca 6-7 tisíc aut. Přitom první fáze továrny má mít kapacitu 34 tisíc aut ročně (druhá počítá se 400 tisíci). Má tedy naprosto ten samý problém jako Tesla před 5 lety a dotace na EV ani zde nejsou tím, co by firmě zrovna pomáhalo. Firmu totiž nesráží na kolena nedostatek objednávek, ale naopak neschopnost vyrobit dostatek aut (je objednáno 30 tisíc kusů). Je však logické, že o tyto objednávky firma nechce přijít, přestože je při dnešním tempu výroby vyprodáno na cca 4 roky dopředu.
Lidem se už ale na vozy nechce čekat, a tak své objednávky mnohdy ruší, což podle posledních zpráv vede k tomu, že zákazníkům volá několik zástupců firmy s tím, zda chtějí opravdu rušit objednávky a přemlouvají je, aby tak nedělali. Toto kolečko má čítat 14 pokusů o telefonát, než je objednávka opravdu zrušena. Aby se stíhala výroba, zaměstnanci si nemohli vzít volno ani přes období okolo Dne díkuvzdání a vánočních svátků.
Potíže jsou i v Německu. Startup Sono Motors chce rozjet výrobu solárního auta Sion a nabízí i Solar Bus Kit pro konverzi autobusů na elektřinu pro jejich systém klimatizace a podobně. Jenže firmě se nedaří vybrat peníze na rozjezd výroby a nyní tak spustila další crowdfundingovou akci, která by měla pomoci. Jinak je možné, že půjde o další projekt, který se nikdy nedočká světla světa. Připomeňme, že vůz se měl začít vyrábět v roce 2019 a stát měl 20 tisíc EUR s akumulátorem, resp. 16 tisíc EUR bez něj s jeho pronajímáním. Je rok 2022, výroba v nedohlednu a cena už je 29,9 tisíc EUR. Pokud se vše podaří, začne se vyrábět v bývalé švédské továrně Saabu a dodávat zákazníkům od roku 2024. To je 5leté zpoždění. V tomto případě je už problém jiný, tady rezervace chybí. Firma má 21 tisíc rezervací a potřebuje do konce ledna získat dalších 3500. Prozatím získala 3. Společnost se v roce 2022 začal obchodovat na burze za 24,8 USD za akcii, dnes má akcie hodnotu 0,96 USD, což 96,1% propad.
Zdroj: autocar.co.uk, jalopnik.com