Nijak extra to nesleduju, ale připadá mi, že Německá vláda dělá maximum pro likvidaci Volkswagenu. Nejprve je donutili vrazit ohromné prostredky do vývoje motorů, kde byly zplodiny už skoro mimo reálnou fyziku a teď jim ty motory stejně zakazujou.
Odpovědět1 0
Poněkud nechápu, že se někdo diví. Většina "start upů" je přímo podvod na hejly, jen snaživě rozpracovaný, aby vypadal reálně. A naprostá většina z těch co to míní vážně se nedostane přes fázi funkčního prototypu. Vůbec něco začne vyrábět jednotky procent a že by to něco opravdu plnilo všehcny slíbené parametry a bylo i ve slíbený čas se snad ještě nestalo.
Odpovědět1 0
Tak u toho Sono Motors bylo od začátku vidět, že jsou to buď jen jejich vlhké sny bez opory v realitě nebo možná přímo jen cílený tunel na peníze investorů. U VW se jedná spíše o přehodnocování strategie a s tím spojené zdržení, takže jediné ke srovnání jsou Tesla a Lucid, kde to opravdu jsou naprosto identické problémy v zavádění sériové výroby.
Jo a u jablka vlastně nikdo neví nic, protože tam ofiko nic slíbené přeci nebylo, všechno jsou to je rumory, takže těžko mluvit o zdržení :-)
Odpovědět1 0
"U VW se jedná spíše o přehodnocování strategie a s tím spojené zdržení"
Ono jde spíše o to, že když "přehodnotí" strategii Musk, tak je to hned, že zase lhal. Viděli jsme to třeba před několika dny u radarů, a to ani nic nepřehodnocoval.
"všechno jsou to je rumory, takže těžko mluvit o zdržení :-)"
Proto jsem to napsal jako "dle zákulisních informací", protože ano, oficiálně o tom nevíme v podstatě nic.
Odpovědět0 4
Tak VW neoznámil nějaký specifický model a nerozjel na něj předobjednávky, ne? Oni pouze obecně oznámili, že chtějí mít nový model v daném roce, společně s novou fabrikou a tohle následně celé upravili i díky tomu, že došlo k výrazným personálním změnám ve vedení - to je prostě změna strategie, ovšem s následkem odložení původních plánů, to nepopírám.
Musk na druhou stranu vždy oznámí konkrétní produkt a většinou na něj spustí i předobjednávky (včetně kasírování rezervačního poplatku) a nasledně stále ten samý Musk není schopen tento termín splnit - a tady se nebavíme o rozjetí první sériovky, Tesla už je regulérní automobilka a Musk prostě cíleně kecá, aby udržel hypetrain a investory v pohybu.
Myslím, že ten rozdíl v přístupu je více než viditelný
ad Apple - Pokud neoznámili nic oficiálně, tak do tohohle článku nepatří, to že se jim zdržuje interní vývoj je jejich věc, nikomu nic neslíbili, že si něco domýšlejí novináři a veřejnost z nějakých neoficiálních kusých informací není jejich problém ani chyba. A zrovna Apple je firma v tomhle ohledu jedna z nejlepších, prakticky všechny produkty oznamují až v okamžiku uvedení na trh, žádné sliby do budoucna, to udělali snad jen u té bezdrátové nabíječky, kde se jim to také nakonec vymstilo.
Odpovědět4 0
"Musk na druhou stranu vždy oznámí konkrétní produkt a většinou na něj spustí i předobjednávky"
Ano, s tím lze souhlasit. To je chyba na straně Muska, když sám velmi dobře ví, že mu to z fáze prototypů do fáze sériové výroby notoricky trvá mnohem déle, než bylo plánováno. Cílem tu ale bylo ukázat něco jiného, že ten velký časový rozdíl "prvotní plán - skutečnost" se netýká jen Tesly.
"Pokud neoznámili nic oficiálně, tak do tohohle článku nepatří, to že se jim zdržuje interní vývoj je jejich věc, nikomu nic neslíbili"
Však to také nikdo netvrdí. Jde ale něco podobného jako v předchozím případě. Cílem tu bylo ukázat zas ten velký časový rozdíl, že i velké firmy jako Apple mají problém s vývojem a přetavením do sériové výroby (byť ji oficiálně nespecifikovali). Když to nezvládá Apple, není divu, že to nezvládají mnohem menší startupy.
Asi jste moc nepochopil, o co mi šlo. Chtěl jsem poukázat na to, že plány jsou jedna věc, ale nečekané problémy věc druhá, a jak je vidět, potýká se s nimi kdokoli od nejmenších startupů až po největší firmy na světě. Že pak nevychází původní termíny (když už se specifikují), nemusí být hned záměrná lež. Může, ale nemusí. Apple tady není ukázkou toho, že nesplnil něco v termínu, který měl slíbit (protože nic neslíbil), ale jako ukázka toho, že ani obrovská zavedená firma s obrovským množstvím prostředků může mít problém s vývojem, tak se nemůžeme divit, že ho mají firmy menší.
Odpovědět0 0
Já chápu o co Vám šlo, ale právě proto upozorňuji, že ve Vašich příkladech jsou ohromné rozdíly už v přístupu k těm termínům a není to o velikosti firmy - tam máte naprostou pravdu, že do problémů s vývojem se může dostat stejně tak malá jako velká společnost.
Tesla - v počátcích šlo o problémy se sériovou výrobou (to samé, s čím se teď potýká Lucid), ale současné projekty a jejich zdržení už je spíš projevem toho Muskova velikášství, kdy slibuje předem věci, které nemá zdaleka v takové fázi vývoje a to prostě není vůči zákazníkům moc fér přístup
Apple/VW - tady jsou to ty typické příklady problémů vývoje, ale jejich sliby jsou buď neoficiální a nebo jen obecné, takže to vlastně zákazníka nějak nepoškozuje
O tom zbytku se nemá smysl ani nějak bavit, to je prostě realita startupů, že mají velké oči a někdy i cíleně jen velkou hubu a většina z toho se do fáze realizace ani nedostane
Odpovědět0 0
Jsem rád, že si rozumíme.
" ve Vašich příkladech jsou ohromné rozdíly už v přístupu k těm termínům"
Jj, to nepopírám. Chtěl jsem ukázat, že různé problémy různých typů nemá zdaleka jen Tesla. Nedávám je však všechny automaticky na stejnou úroveň.
"současné projekty a jejich zdržení už je spíš projevem toho Muskova velikášství, kdy slibuje předem věci, které nemá zdaleka v takové fázi vývoje a to prostě není vůči zákazníkům moc fér přístup "
Ano i ne. Pokud jde o to, že by Musk neměl dávat takové termíny, které skoro nikdy nestihne, tak pod to se podepíšu hned (ale nezapomeňme třeba na to, že (tuším) Model Y se začal vyrábět s předstihem).
Na druhou stranu ale nesmíme zapomenout na další důležitá fakta, covid a čipová krize. Tohle v podstatě posunulo všechny projekty o rok a ne jen u Tesly (parkoviště plná vozů bez čipů nebo dodávána zákazníkům bez nich, i více než roční dodací lhůty, případně jejich neustálé odklady,..., což je v zásadě pro zákazníka docela podobný problém).
Nebýt těchto dvou věcí (které různým způsobem postihly i další firmy, viz výše), tak si myslím, že Semi a Cybertruck by se už vesele prodávaly minimálně několik měsíců. I to by bylo nemalé zpoždění, ale ne takové. Jen by to chtělo nezapomínat na to, že tyhle dvě věci, které nešlo ovlivnit, se na tom zpoždění také podílejí a není to jen jeho velikášstvím. Celý internet je plný stesků nad tím, jak se lidem neustále posouvají slíbené dodací lhůty u aut v podstatě všech značek.
Odpovědět0 0
Tak Covid určitě situaci zkomplikoval, ale zase nezaměňujme zdržení v sériové výrobě (což postihlo prakticky všechen průmysl) a odklad samotného zahájení sériové výroby z důvodu nedokončeného vývoje - a zrovna u Cybertrucku není doteď ani jasné, jak bude vypadat jeho finální podoba, zrovna v té představené podobě snad nemůže být ani v Evropě uveden na trh (ale to možná Elonovi nevadí, to nevím)
Odpovědět0 0
"zase nezaměňujme zdržení v sériové výrobě (což postihlo prakticky všechen průmysl) a odklad samotného zahájení sériové výroby z důvodu nedokončeného vývoje"
Tak ono je otázkou, co byl ten důvod, zda to byl skutečně vývoj nebo to, že to nemůže vyrábět (nebo obojí, kdy to byl důvod ten a odkdy nějaký jiný, to nevíme). Ať je důvod jakýkoli, spolu to dost souvisí a v podstatě jde o velmi podobný problém. Spousta automobilek také představila nové vozy, přijdete k dealerovi a tam Vám řeknou, že ho dostanete za rok i rok a půl (a to když se už vyrábí, nemluvě o tom, když se ještě nevyrábí, tam i u tradičních automobilek může jít o více než 2 roky). V zásadě je to pro zákazníka hodně podobné, přijdete k dealerovi v roce 2021 pro nový model a ten Vám řekne, že auto budete mít třeba začátkem roku 2023. U jiných automobilek to kvůli velkému počtu modelů není tak dobře vidět jako u Tesly a také se to liší model od modelu.
Netvařme se, že se něco podobného neděje i jinde. Ford představil F-150 Lighting, měl na něj 45 tisíc objednávek za první dva dny, první vozy začal dodávat o rok později a dosud uspokojil asi pětinu z této první várky. Zákazníci, kteří si ho objednali na jaře 2021, ho dostávají teď, skoro o 1,5 roku později, a poslední z této první várky se k tomu dostanou asi tak v polovině příštího roku. Hummer EV podobně, představen koncem roku 2020, výroba zahájena až o rok později, vůz se k dnešním zákazníkům dostane v roce 2024 (z 90 tisíc objednávek uspokojil necelé 3 tisíce). Porsche odsunulo uvedení slibovaného Macanu o rok, Volkswagen posunul Touareg R o 2 roky, NIssan Z se ukázal v létě 2021, měl se začít prodávat letos na jaře, bude (pokud se znovu neodloží) v příštím roce, u Hondy se auta standardně i bez covidu také představují auta tak o 1-2 roky dříve, než se začnou prodávat (Civic, který se začal prodávat před pár týdny, byl představen v květnu 2021), Toyota bZ4X se sice už vyrábí v omezených množstvích, ale opravdu velkosériová výroba se plánuje až na rok 2025,...
Jasně, nejsou to taková zdržení jako u Tesly, ale předobjednávky o rok i více dopředu (a v podstatě stále ještě nedokončený vývoj), dlouhé čekání na zahájení výroby a dlouhé čekání na to, až se vyrobí zrovna ten Váš kus, není nic, co by se dělo jen u Tesly.
Odpovědět0 0