Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Turing: 18,6 miliard tranzistorů na obrovském čipu, je to materiál pro GeForce?

14.8.2018, Jan Vítek, aktualita
Turing: 18,6 miliard tranzistorů na obrovském čipu, je to materiál pro GeForce?
NVIDIA už ukázala nové čipy Quadro a z krátkého teaseru jsme si mohli poskládat, že 20. srpna představí GeForce RTX 2080. Může ale tato karta přinést to samé, co nové Quadro? Nebo co můžeme od ní čekat? 
Nyní už víme, že nové GeForce budou založeny na architektuře Turing a alespoň některé z nich ponesou označení RTX. Je totiž možné, že low-endovým kartám se podpora ray tracingu vyhne, takže ty by pak stále patřily mezi GTX. Nás ale zajímá především to, co nabídne nový grafický hi-end, respektive hi-end do doby, než dorazí případná RTX 2080 Ti. 
 
 
Čipy generace Pascal ještě postrádaly jádra Tensor, která NVIDIA zahrnula až v generaci Volta a jde o jádra specializovaná na výpočty v plovoucí řádové čárce v přesnosti FP16 a jako taková se hodí především pro účely umělé inteligence. 
 
Generace Turing přihodila jádra RT právě pro zpracování grafiky a její vykreslování ne rasterizací, ale pomocí ray tracingu. Tato metoda sleduje ve scénách dráhu pomyslných paprsků světla mezi jejich zdrojem a kamerou či okem pozorovatele. Tyto paprsky se odrážejí od různých objektů, nebo se v nich lámou, a právě díky tomu je možné realisticky ztvárnit odrazy v lesklých materiálech, stíny, lom světla ve sklenicích, atd. Výkon RT Core se pak v podání NVIDIE měří počtem takových paprsků, které čip dokáže zpracovat za sekundu a aktuálně to tak je cca 10 miliard/s. 
 
V případě GPU Pascal měly ty nejlepší velikost 471 mm2 a tvořilo je 11,8 miliard tranzistorů, přičemž výkon CUDA jader dosahoval 13 TFLOPS v FP32. Turing už zdaleka neobsahuje pouze CUDA jádra, i když ta stále zabírají největší plochu. Veliké jsou až 754 mm2 a tvoří je 18,6 miliard tranzistorů, čili jsou po obou těchto stránkách menší než Volta GV100. 
 
Co se týče výrobního procesu, máme jasno v tom, že nejde o 7nm čipy. Půjde asi stále o 12nm FF od TSMC, čili vylepšený 16nm FF, protože Pascal má v jednom čtverečním milimetru cca 25 milionů tranzistorů a to samé se dá říci o Turingu. Pak ale nastupuje jedna důležitá otázka, a sice co z toho všeho (CUDA, Tensor, RT) chce NVIDIA dostat do nových GeForce? 
 
 
GeForce jako herní karty nepotřebují jádra Tensor, ale ray tracing byl v budoucích hrách slíben, takže znamená to snad, že karty jako RTX 2080 se budou skládat pouze z CUDA a RT jader? Dávalo by to smysl, kdyby ovšem NVIDIA nemluvila o nové generace hybridního renderování, kde se využije spolupráce rasterizace, ray tracingu i CUDA a AI (Tensor). Vypadá to tak, že veškeré dostupné prostředky čipu budou moci být využity pro vykreslení grafiky, aby žádný z nich nemusel ležet ladem. Jeden příklad za všechny, jádra Tensor mohou zajistit anti-aliasing (mluví se už konkrétně o DLAA - Deep Learning Anti-Aliasing)
 
Čili nové GeForce nejspíše nebudou ochuzeny o žádnou z hlavních částí architektury Turing a vše z toho budou moci využít pro své účely. Jenomže k tomu bude zapotřebí podpora softwaru a her, což je právě důvod, proč Jensen Huang tak zdůrazňoval podporu velkých vývojářů. 
 
Bude nějakou dobu trvat, než se přednosti architektury Turing plně projeví v praxi, ale kdy jindy by NVIDIA měla takové změny provést, než nyní, kdy AMD nedokáže dohonit výkon ani starých Pascalů?


Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.