Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
16.5.2002, Pavel Růžička, článek
IrDA modul většinou není dodáván s motherboardem a pokud ho již nějaký dodavatel nabízí, jeho cena se pohybuje obvykle kolem 600 až 1200 Kč. Proč byste si jej však za pár minut nepostavili sami ?
DELCOP | 5.9.200314:01
Já si IrDA podle tohoto návodu také postavil sám. Pokud si tento článek čte někdo poprvé a myslí si, že najde i jiné, tak má pravdu, ale všechny jsou úplně o tom stejném a většinou pocházejí z tohoto, takže už jiné hledat nemusíte! Já dělal zapojení na IrDA na MSI KT4 Ultra a místo kabelu od flopiny jsem použil UTP kabel používaný naˇzesíťování PC. Délka kabelu je kolem 70cm a dosah IrDA je kolem tří metrů. Zpočátku mi to nefungovalo a tak jsem se lekl, že jsem to spájel špatně a že to budu muset dělat znovu ­(dost velká piplačka­). Nakonec to bylo jen v natavení BIOSU, takže opravdu, než budete panikařit, že jste zničili součástky, napřed se podívejte na nejrůznější kombinace nastavení v BIOSu. Co se týče dostupnosti, tak v GM Electronics říkají, že jim dojde začátkem září 2003 posledních 100 ks a pak už nebudou. Nevím, jak je to vážné, ale nečekejte, zajděte si do GESu ­(v Brně je na Křenové ulici­) a tak to v pohodě seženete se slovy, že jich denně prodají tak 10ks. V době vzniku tohoto článku se cena HSDL pohybovala kolem 160 Kč, což teď už není pravdou a pro populárnost stojí kolem 220 Kč. Ostatní součástky stojí dohromady tak dvě koruny :­-D. No nic, tak se mějte a škádlete mobilky jak je Vám libo! Delcopek :)
Odpovědět0  0
Vagas | 9.10.20039:09
Tak až ted jsem se prokousal k tomuto článku, jdu do toho, jsem taky z Brna a na netu na stránkách GM Electronics jsem našel typ HSDL 1001001 za 200 kč, takže doufám, že je to jen vylepšený typ......základovku mám taky MSI tak by to mělo chodit.....zdar
Odpovědět0  0
Tonda Cerny | 20.7.200316:36

Postavil jsem IrDA s modulem TFSD4500 ale pouze odesila a neprijima.Kde muze byt chyba?
Dik za odpoved Tonda.

Odpovědět0  0
Tomáš Tieftrunk | 17.6.200321:42

To je sice pěkné, co sem tady našel, alem mám jeden problém. Jak mám kontakty, když mám konektor pro IrDA jako PS2? Nevíte někdo jak to je, nebo kde to sehnat?

Odpovědět0  0
Dušan Močarník | 28.6.200320:50
Odpovědět0  0
Nezmar | 8.2.200319:57

Super akorád k tomu sehnat pořádnej soft

Odpovědět0  0
h.sidewinder | 15.3.200320:11

Uz je neco noveho ohledne Ronjy? Ja pri komunikaci s autorem moc uspesny nebyl. Poustim se do jineho projektu. Dopadne-li, poinformuju.

Odpovědět0  0
koohan | 20.3.200317:53

Jak to vypada se shanenim softu? Ja prave resim software instalaci pod winXPpro - nefunkcni ovladace a podobne. Ma nekdo skusenosti?
Diky :)

Odpovědět0  0
Kenny | 26.5.20020:50

Už jsem si ho udělal je to SUPER!!! Moc Děkuji.

Odpovědět0  0
Miklik | 4.6.20028:08

Postavil jsem IRDA port , zdá se že funguje, ale jen částečně. Mám N7110 a nainstaloval jsem FoneSync4 a při synchronizaci dat mi to sesynchronizuje pouze data z kalendáře, ale ne z tel. seznamu v telefonu (ze SIM to funguje). Vypíše to chybovou hlášku a ptá se , jestli chci pokus opakovat, opakování nepomůže a když dám zrušit, tak to pokračuje a natáhne si data z kalendáře. Nepotkalo vás něco podobného ? Jedu na W2000. Což už samo o sobě dělá potížem, protože se musí nainstalovat IRCOMM aby telefon chodil jako modem. Zde mám menší zádrhel, síťové připojení mi hlási 9,6kbp a nemůžu zjistit, jak zapnout 14,4kbp. Poradíte někdo ?

Odpovědět0  0
Stepan Sipal | 19.5.200221:39

Jsem rozhodn꟰ro takov觬e 筡nky, uvid쬥 jak se to vyplat럖ૠ(je to zam�n石p혠na studenty a "chudþ렠vrstvy...). Jin⦠sem rozhodn꟰ro psan럶þech detail�ૠse v t觬e problematice moc nevyznૠ(jsem sp혠p�W), tak se rࢠp�m....

Odpovědět0  0
Tomáš Čupr | 19.5.200217:08

Pro Brnaky...na Purkynovych kolejich se toto zarizeni prodava za 150 Kc/kus...v pripade zajmu me konaktujte.

Odpovědět0  0
wGG | 20.5.200222:11

nahodou pro tebe uz jsem to delal, takze : 1/napajet to lze ale pokud bude zaroven na ten samej zdroj pripojena cdrom nebo hdd, bude zesik pri jejich praci rusenej a to docela vyrazne.
2/pomohl az 10000uF kondik,
3/stavel sem to s 2*A2005+sym korekce +/-12, to slapalo bez problemu a veslo se to cely i s chladicem do 5.25
4/dej si velkej pozor na to co pouzijes za vodice ! pro privod idealni s dvojitym stinenim a pro vyvod repro vezmi tu nejsilnesji dvojliknu kterou najdes, obal ji vrstvou alobalu a cerny lepenky a uzemni na kostru bedny, jinak ti to PC bude strasne rusit.
pak dej vedet jak to dopadlo. wgg

Odpovědět0  0
Miro | 21.5.20029:13

Prosim o pomoc. Ve niekto poradit stranky venovane subwoferom?
Vopred Ď.

Odpovědět0  0
Luděk | 17.5.200212:26

Velmi pěkný článek a tektéž bych takovýchto článků uvítal více. doufám že mi toto schéma bude s Nokií 6310i fungovat. Ahoj

Odpovědět0  0
Luděk | 17.5.200212:12

Velmi pěkný článek a tektéž bych takovýchto článků uvítal více. doufám že mi toto schéma bude s Nokií 6310i fungovat. Ahoj

Odpovědět0  0
JTz | 17.5.200212:15

Souhlasim, dobry napad. Akorat by mne zajimalo jestli nevite o co vice je rusen NF zesik z impulzniho zdroje. Nekde jsem slysel ze mnohem lepsi napajet zesilovace z poctiveho "trafa" nez z impulzniho zdroje.

Asi ale v tomto pripade vyhovi PC zdroj protoze zesik asi nebude "HIFI" :o))

ps: Nemate nekdo nejake zkusenosti s NF zesikama, ktere jsou napajene z impulzniho PC zdroje?

Odpovědět0  0
Touker | 17.5.20029:42

Kamarád si postavil velice šikovný modul, který se vejde do 3,5" pozice. Je to jednoduchý nízkofrekvenční stereo zesilovač s jedním integrovaným obvodem a asi 8 součástkama v doporučeném zapojení. Napájení je z PC 5,25" konektoru, vstup vedený vnitřkem ze zvukové karty. Výkon 2x5W sinus, omezený na vstupu proti přebuzení. Na záslepce má konektor pro připojení repráků a tahový potenciometr na regulaci hlasitosti, ale ten by tam být nemusel.
A k čemu to je?
Když vezmete starší reproduktorové skříňky TESLA nebo i jiné např. od gramofonu (rozměry 50x35x10cm), zvuk je nesrovnatelně lepší než ze všech chrchlátek s rozměry 20x10x10cm. Tyhle reprobedny má spousta lidí a spousta lidí je vyhazuje a popisovaný zesilovač dá tak 4-5 hodin práce průměrně zručnému jedinci a stojí cca 200Kč.

Odpovědět0  0
Petr | 17.5.20020:45

Souhlasim a pridavam se.

Odpovědět0  0
Ondřej Bouda | 17.5.20026:49

<i>"Nevim zda neni nejake mene drsne reseni nez vypinat ATX zdroj pomoci ATX signalu v ATX konektoru. Mozna by stacilo s pomoci rele zkratovat tlacitko POWER a za par sekund by se to vyplo taky.</i>

Ty čtyři sekundy by mohly bejt MOC dlouhá doba.. :)

Odpovědět0  0
Ondřej Bouda | 17.5.20026:54

Jako gymplák sotva tuším, co je kondenzátor a rezistor.. :)
Takže detaily vítám a přimlouvám se za ně.
:)

Odpovědět0  0
Zdeněk Michálek | 17.5.20028:55

No, je otazka jestli do toho davat i IrDA: prece jen pocitac vetsinou byva pod stolem, takze pak je to o nicem.. lepsi by asi bylo IrDA konektor z boardu jen vyvest na tu zaslepku az nej pokracovat kabelem k monitoru.

Něco ohledně regulace větráků napíšem.

Odpovědět0  0
JTz | 17.5.200211:59

Je fakt ze 4s jsou moc pokud sundate cely chladic z Athlona/Durona xx za chodu, ale s timto pripadem nepocitam a bez informace z interniho cidla v novych Athlonech nepomuze asi nic :o))) S touto vlastnosti nepocitam. Slo mi pouze o selhani vetraku a to myslim by 4s snad prezil. Nemam presne informace za jak dlouho se bez chladice uvari ale myslim ze 4s staci a hlavne nemusim zasahovat do MB ci ATX.

Odpovědět0  0
Josef Tietz | 17.5.200212:07

To je hodne dobra pripominka, protoze ja ho mam zatim na stole tak mne to nenapadlo...to se hodi zapocitat pri navrhu..
Je fakt ze napr periferie se kterou komunikuje IRDa na stole a PC pod stolem by asi nedelalo dobrotu :o)))
V mojim pripade by to zatim celkem vyhovovalo primo v panelu..ale asi opravdu nejlepsi bude mit tam konektor....
diky za napad :o))

Odpovědět0  0
Frodo | 16.5.200222:45

vic praktickych konstrukci!

Odpovědět0  0
Jiri Nekula | 16.5.200216:55

Vzdy me velice potesi takoveto clanky a uvitam klidne i odkazy na jine servery. Navrhuji novou rubriku "Bastlirna" :-)
Drive byvalo vynikajici Amaterske radio, ale ted mam pocit, ze je to zbytecne nafouknute prehnane velkymi schematy a kde nic, tu nic. Navic jsou to casto katalogove listy od vyrobcu. Chybi mi ta povestna "vlastni ceska tvorivost". Takze vam drzim palce :-)

Odpovědět0  0
Josef Tietz | 16.5.200215:30

Jsem rad ze vysel podobny clanek. Myslim ze takoveto drobnosti zbastlene k PC se vzdy hodi.
------------------------------------------------------
Chte­l bych od nekoho radu:

Planuji stavet do 5 1/4" zaslepky
* LCD displej (rizeny z LPT) viz www.overclockers.com.au/techstuff/a_diy_lcd/
* IRDA typu predchoziho clanku
* regulaci rychlosti 2 vetraku (CPU+CASE)..napr. pasivni typu 10 diod v serii jumperama zkratovane ci aktivni rizene.
* monitoring prehrati CPU-> vypnuti kompu

Chtel bych od vas poradit, zda neznate nejake dobre linky viz u LCD a podobne, jejichz bych mohl vyuzit.

Nejvetsi problemy pri konstrukci vidim v problemech:

pripojeni LCD a LPT
-------------------
"Tahat" LPT kabel z case ven do LPT konektoru nebo pouzit nejakou starou PCI desku s LPT (ISAu nemam), ...nebo letovat na zakladni desce, coz je asi nejbrutalnejsi.

konstrukce odpojeni CPU pri kriticke t.
---------------------------------------
Videl bych to na schmitovy kl. obvod s zenerovou diodou jako Uref proti zatizenemu delici s termozistorem. Nejake pekne schematko by se hodilo.

Nevim zda neni nejake mene drsne reseni nez vypinat ATX zdroj pomoci ATX signalu v ATX konektoru. Mozna by stacilo s pomoci rele zkratovat tlacitko POWER a za par sekund by se to vyplo taky.

regulace otacek vetraku dle teploty
-----------------------------------
Ta by mohla byt spolecna s hlidanim teploty. Nejsem si jisty kolik ma takovy vetracek spotrebu (asi par W), nekde jsem videl pekne schema s rizenym stabilizatorem... jen kdybych vedel kde..mozna na pc tuningu.

Ackoliv to vypada slozite a nakladne, pocitam ze do
600~900 Kc by se to dalo realizovat a zapojeni bude hodne jednoduche...(nejvetsi "strasidlo" LCD nepotrebuje zadne vnejsi soucasti k rizeni..moc pekne to popsali na www.overclockers.com.au/techstuff/a_diy_lcd/ a cena toho displeje je kolem 200Kc.

hodne zhruba (300,- LCD cast + 200,- IRDA cast + 200,- casti teplotnich kontrol )- soucastky co jsou doma :o]..jestli tam nejake jsou :o)))


Mozna ze to resim moc slozite. Pokud mate nekdo nejakej napad, link na zajimavy www, nebo jste neco podobneho staveli moc rad ho vcetne kritiky uvitam.

Odpovědět0  0
MZ98 | 16.5.20029:59

Ten clanek je vcelku dobrej, ale original kteremu je napadne podobny je prece jen lepsi - Prakticka Elektronika A-Radio 5/2001
P.S.: ze by (autor je stejny) drzelo amaterko tak dlouho prava na tento clanek???
Jo a v tej dobe co jsem si to precet v amaterku, tak jsem si to hnedky postavil a to uz na www agilent technologies psali ze se HSDL1001 prestava vyrabet...
Jinak to chodi super, akorat programy na ovladani pocitace z IrDa maj obcas problemy s timto CPU resenim - ony totiz pocitaji s tim, ze mam IrDA modul za 1200,-Kc a ten preklada nektere prikazy pres PIC ci co na jine...

Odpovědět0  0
Zdeněk Michálek | 16.5.200210:20

Je to tak - autor na to upozorňoval, základ je stejný, je to doplněný a trochu přepracovaný. Ono to ale myslím moc nevadí - Amáro čte poměrně málo lidí (z těch co čtou i SH), takže proč by to autor nemohl zveřejnit i tu.

Mimochodem, celý jsem to spískal já, autor je v tom nevinně - já se o jeho konstrukci dověděl poměrně nedávno, dost se mi líbila, takže jsme ho kontaktovali a získali jeho souhlas s uveřejněním.

Jo, HSDL1001 jsem viděl ještě dost nedávno v GESu a mám pocit že i v GM v Brně - on to nevyrábí jen Agilent.

Odpovědět0  0
Lahvoň | 16.5.200214:05

:)) Tak tak, k porovnani treba tady.
http://hlavac.cz/irda_PC_o­n_board.jpg

Odpovědět0  0
Jan Zahradnik | 16.5.20029:21

Takovyto IrDA modul mam jiz cca pul roku postaveny a funguje spolehlive (vyzkousel jsem Nokii 7110 a 6210). Funguje bez problemu s programy Nokia Logomanager ci Hyperterminal.

Odpovědět0  0
Dany | 16.5.20029:24

Myslim, ze takhle je to OK. A jak pisi i ostatni, cim vic, tim lip.

Odpovědět0  0
Maria | 16.5.20029:15

SUper, jasne ze chceme takych clankov viac .... :-)

Odpovědět0  0
Zdeněk Michálek | 16.5.20029:06

Byl bych rád, kdybyste se mohli vyjádřit ještě k jedné věci: tak, jak je článek psaný, je použitelný i pro - téměř - úplné laiky v elektronice, je tam dost podrobně popsáno i to jak pájet atd. Myslíte si že je to tak v pořádku nebo že to je přehnané a pojmout to více odborně ?

Odpovědět0  0
Zdeněk Michálek | 16.5.20029:07

Předběhl jste mě :-) Už se o tom komunikuje.

Odpovědět0  0
Miklik | 16.5.20028:43

Jsem rád, že ušetřím 1000Kč. Už dlouho zvažuji Irda komunikaci PCčka s mobilem i s PDA, nebudu muset připojovat kabel.

Odpovědět0  0
Yokotashi | 16.5.20027:18

kazdy bastl se hodi :-) proc by to mel clovek zvovu a znovu vymyslet sam. Ostatne, kdyby nekdo udelal recenzi na Ronju (http://a­trey.karlin.mff.cuni.cz/~clock/twibright/ronja/), urcite by to spousta lidi take ocenila.
Yokotashi
P.S. upozornuji, ze Ronja __neni__ muj projekt a nemam s ni nic spolecneho. Kontakt na autory najdete na uvedenem http.

Odpovědět0  0
Martin | 16.5.20027:18

Taky uvitam vic takovych clanku.

Odpovědět0  0
Pavel | 16.5.20026:58

Klidně rád uvítám víc takovýchto článků.

Odpovědět0  0
Reon | 16.5.20023:47

Ano ja by som bol velmi rad kebyze sa takymto veciam zacnete venovat viac,akoze nehovorim,ze sa to da najst na nete viac,ale podla mna toho nikdy neni dost a uz ajtak ste dost dobry,ale ak zacnete tahat aj na tuto temu, NEBUDE KONKURENCIE.
Co sa tyka samotneho IrDA,som velmi rad,ze to bolo opisane a dnes idem pozriet ceny u nas,ze kolko ma to vide,lebo uz mesiac sa zaujima o tento problem a dnes ste mi neuveritelne pomohli.
Mam 6310 a chcem troska pokecat aj s telefonom.
Caute.

Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.