UL ohlašuje test DirectX Ray Tracing pro 3DMark
2.11.2020, Jan Vítek, aktualita
Do sestavy testů 3DMarku přibyl další test, který bude bezpochyby široce využíván i pro porovnání výkonu nejnovějších generací grafických karet AMD a NVIDIA. Jedná se o DirectX Ray Tracing.
DirectX Ray Tracing je dle vyjádření samotné společnosti UL připraven pro příležitost konce ray tracingového monopolu, který měla pochopitelně NVIDIA (respektive stále ještě má), a tak ani nebylo moc důvodů k tomu, aby 3DMark takový test nabízel. Leda by šlo o porovnání výkonu jednotlivých GeForce.
Nyní se už ale na trh pomalu chystají nové Radeony RX 6000, které ray tracing pod DirectX podporovat budou i s hardwarovou akcelerací, takže je čas na nový "feature test". Ten jako takový bude měřit výkon právě ray tracingu, čili nejde o souhrnný test pro měření obecného grafického výkonu, jako je třeba Port Royal.
Dle toho by se dalo očekávat, že skutečně celá scéna bude vykreslena pomocí ray tracingu a nebude tu ani ždibíček rasterizace, i když grafika je na druhou stranu vcelku pěkná a GeForce RTX 3080 má ve výsledku necelých 48 FPS, což k sobě zrovna nesedí. Nicméně od UL se dozvídáme, že tu bude výkon v ray tracingu skutečně hlavní limitující faktor a že celá scéna je vykreslena pomocí této techniky.
Jenomže když se podíváme na video, zjistíme, proč grafika vypadá tak dobře a proč je snímkovací frekvence i tak vcelku ucházející. Nejde o rendering animované scény jako takový. Je to statická 3D scéna, kde se kamera přesouvá od objektu k objektu a teprve až když se zastaví, z jednotlivých těžce zašumělých raytracovaných snímků se skládá výsledný zprůměrovaný obrázek. Podobně jako ve fotografickém režimu Quake II RTX se tu tak nevyužívá vyhlazování jednoho spočítaného snímku, ale právě průměr z celé řady snímků, díky němuž se do velké míry odstraní šum a výsledek je pak velice kvalitní. Nicméně odstranění šumu alespoň na GeForce zajišťuje hardware, konkrétně jádra Tensor v rámci API OptiX, takže lze tušit, že dnešní karty jsou opravdu takovouto grafiku schopny rozhýbat ve slušné snímkovací frekvenci, i když výsledek nebude tak dobrý jako při výše popsaném způsobu.
My si také budeme moci nastavit počet snímků, z nichž se bude skládat výsledný, a tak si sledovat, jak tato volba ovlivní celkovou kvalitu. Vedle toho se budeme moci v celé scéně pohybovat s kamerou sami a kam nás napadne, a to s možností zvolit si hloubku ostrosti.
Feature test 3DMark DirectX Raytracing je už k dispozici. Zdarma by měl být pro ty, kteří si pořídili 3DMark po 8. lednu 2019. V každém případě budeme potřebovat Windows 10 64bit verze 2004 (May 2020 Update) a samozřejmě kompatibilní grafickou kartu (DirectX Raytracing Tier 1.1).
Zdroj: TZ UL via VideoCardz