Úložiště dat na internetu: k datům odkudkoli
24.1.2013, Radan Tuhý, článek
Stále častěji se hodí přistupovat k datům odkudkoli a z více počítačů, včetně možnosti sdílení a odkazování. Nejjednodušším způsobem, jak toho dosáhnout, je zřídit si některé internetové datové úložiště (cloud). Jak tato úložiště fungují a jaké máme možnosti?
Kapitoly článku:
Toto internetové úložiště nepatří zrovna mezi nejznámější hráče, přesto má určitě co nabídnout. Jedním z důvodů nižšího uživatelského povědomí v rámci domácích počítačů by mohla být skutečnost, že se jedná primárně o službu určenou pro firemní klientelu. Přesto zde je možnost zaregistrovat si základní verzi zadarmo a využívat většinu z výhod, které jsou zde k dispozici.
V současné době je provozovatelem Syncplicity společnost EMC, která tento startup koupila přibližně v polovině roku 2012, aby mohla nabízet služby tohoto typu především pro firemní klientelu a konkurovala tak např. službě Dropbox pro firmy (Dropbox for Teams).
Pro zajímavost, jedním z hlavních důvodů nástupu cloudových služeb pro firmy je vzestup současného trendu, který spočívá v možnosti využívat soukromá zařízení (telefony, tablety, nebo třeba laptopy) pro pracovní účely (z anglického BYOD, tedy Bring Your Own Device). Tím se celkem zásadně mění IT infrastruktura takové firmy, kde namísto několika standardních modelů (a obvykle jednoho operačního systému) je najednou celá škála zařízení, pro která je jednak celkem výzva poskytovat podporu, ale pokud pomineme tuto oblast, tak pro plnohodnotnou práci je potřeba mít možnost přistupovat ke stejným datům, jako ostatní kolegové. No a právě data v cloudu je jedna z variant, jak toho dosáhnout.
V rámci bezplatné verze služby dostaneme k dispozici 2 GB prostoru pro jakákoli data. Není to nejvíce, ale pro běžné používání se jedná o celkem dostatečnou velikost pro zálohování dokumentů a případně některých fotografií nebo podobných multimédií.
Jednou z asi největších výhod této služby je možnost nastavit již existující složky v rámci počítače, které se budou následně synchronizovat do cloudu. Není tedy potřeba upravovat strukturu, provedeme jenom odpovídající nastavení. Osobně nerozumím tomu, proč tuto možnost nemáme také u ostatních služeb, spousta uživatelů by to jistě ocenila. Jakmile nasdílíme nějakou složku již existujícímu uživateli této služby, zobrazí se mu upozornění v systémové oblasti a následně si lze vybrat, zda (a hlavně kam) se bude takto nasdílená složka synchronizovat.
Se Syncplicity stačí zvolit složky k synchronizaci.
Kromě sdílení mezi stávajícími uživateli je zde možnost vytvářet odkazy pro ostatní, tedy veřejné sdílení dat. Dále se nám bude ukládat historie souborů po dobu 30 dní. Zajímavou vlastností je možnost integrace dat z Google Drive.
Jak bylo zmíněno na začátku, tato služba byla primárně koncipována pro firemní zákazníky, což je portfolio klientů, kterým (z pochopitelných důvodů) asi nejvíce záleží na bezpečnosti a zabezpečení dat. Díky tomu Syncplicity nabídne nadstandardní zabezpečení, a to dokonce i u účtů vedených zadarmo. Jde především o certifikaci datového centra SAS 70 Type II, dále šifrování a zabezpečení dat na korporátní úrovni, nebo třeba možnost vzdáleně vymazat data na mobilním zařízení v případě ztráty.
Na druhou stranu zde najdeme také některá omezení, která se jinde nenachází. V bezplatné verzi je možné synchronizovat pouze dvě zařízení pod jedním účtem, typicky počítač a nějaké další zařízení, např. mobilní telefon. Pokud tedy jásáte, že jste nalezli dokonalé řešení pro vaše 3 laptopy, mobilní telefon a tablet, nejspíš vám radost moc dlouho nevydrží.
K dispozici jsou i aplikace pro mobilní zařízení, ovšem s jistým omezením.
Také zde chybí podpora pro některé operační systémy, v rámci desktopů se jedná o Linux, v případě mobilních zařízení není k dispozici nativní aplikace pro Windows Phone nebo BlackBerry. Díky zaměření na korporátní klientelu není implementovaná možnost streamování médií, a dokonce ani možnost stáhnout data do mobilního zařízení.
Za zmínku stojí ovšem jiná věc – možnost omezit rychlost synchronizace dat. Pokud se počítá s tím, že se neustále bude něco synchronizovat (v případě složek, které využívají desítky, nebo dokonce stovky lidí, by se něco takového dalo celkem očekávat) dostává celkem zabrat naše internetové připojení. Aby nedocházelo k narušování práce s jinými aplikacemi, weby a podobně, je zde možnost omezit zvlášť příchozí a odchozí rychlosti synchronizace složek. S výjimkou LiveKive se tato funkcionalita mezi námi představenými úložišti nenachází nikde.
Mezi firemním a bezplatným využitím ale existuje také střední cesta v podobě placené verze pro osobní využití. Za cenu 15 USD (zhruba 300 Kč) za měsíc dojde k navýšení datové kapacity na slušných 50 GB a možnost synchronizovat až 5 zařízení. K tomu také přibude online podpora.
Pro zjednodušení a základní přehled o této službě zde najdete také závěrečné shrnutí vlastností a funkcí tohoto cloudového úložiště. Kompletní tabulka s porovnáním všech služeb se nachází v poslední závěrečné kapitole.
V současné době je provozovatelem Syncplicity společnost EMC, která tento startup koupila přibližně v polovině roku 2012, aby mohla nabízet služby tohoto typu především pro firemní klientelu a konkurovala tak např. službě Dropbox pro firmy (Dropbox for Teams).
Pro zajímavost, jedním z hlavních důvodů nástupu cloudových služeb pro firmy je vzestup současného trendu, který spočívá v možnosti využívat soukromá zařízení (telefony, tablety, nebo třeba laptopy) pro pracovní účely (z anglického BYOD, tedy Bring Your Own Device). Tím se celkem zásadně mění IT infrastruktura takové firmy, kde namísto několika standardních modelů (a obvykle jednoho operačního systému) je najednou celá škála zařízení, pro která je jednak celkem výzva poskytovat podporu, ale pokud pomineme tuto oblast, tak pro plnohodnotnou práci je potřeba mít možnost přistupovat ke stejným datům, jako ostatní kolegové. No a právě data v cloudu je jedna z variant, jak toho dosáhnout.
Výhody a nevýhody
V rámci bezplatné verze služby dostaneme k dispozici 2 GB prostoru pro jakákoli data. Není to nejvíce, ale pro běžné používání se jedná o celkem dostatečnou velikost pro zálohování dokumentů a případně některých fotografií nebo podobných multimédií.
Jednou z asi největších výhod této služby je možnost nastavit již existující složky v rámci počítače, které se budou následně synchronizovat do cloudu. Není tedy potřeba upravovat strukturu, provedeme jenom odpovídající nastavení. Osobně nerozumím tomu, proč tuto možnost nemáme také u ostatních služeb, spousta uživatelů by to jistě ocenila. Jakmile nasdílíme nějakou složku již existujícímu uživateli této služby, zobrazí se mu upozornění v systémové oblasti a následně si lze vybrat, zda (a hlavně kam) se bude takto nasdílená složka synchronizovat.
Se Syncplicity stačí zvolit složky k synchronizaci.
Kromě sdílení mezi stávajícími uživateli je zde možnost vytvářet odkazy pro ostatní, tedy veřejné sdílení dat. Dále se nám bude ukládat historie souborů po dobu 30 dní. Zajímavou vlastností je možnost integrace dat z Google Drive.
Jak bylo zmíněno na začátku, tato služba byla primárně koncipována pro firemní zákazníky, což je portfolio klientů, kterým (z pochopitelných důvodů) asi nejvíce záleží na bezpečnosti a zabezpečení dat. Díky tomu Syncplicity nabídne nadstandardní zabezpečení, a to dokonce i u účtů vedených zadarmo. Jde především o certifikaci datového centra SAS 70 Type II, dále šifrování a zabezpečení dat na korporátní úrovni, nebo třeba možnost vzdáleně vymazat data na mobilním zařízení v případě ztráty.
Na druhou stranu zde najdeme také některá omezení, která se jinde nenachází. V bezplatné verzi je možné synchronizovat pouze dvě zařízení pod jedním účtem, typicky počítač a nějaké další zařízení, např. mobilní telefon. Pokud tedy jásáte, že jste nalezli dokonalé řešení pro vaše 3 laptopy, mobilní telefon a tablet, nejspíš vám radost moc dlouho nevydrží.
K dispozici jsou i aplikace pro mobilní zařízení, ovšem s jistým omezením.
Také zde chybí podpora pro některé operační systémy, v rámci desktopů se jedná o Linux, v případě mobilních zařízení není k dispozici nativní aplikace pro Windows Phone nebo BlackBerry. Díky zaměření na korporátní klientelu není implementovaná možnost streamování médií, a dokonce ani možnost stáhnout data do mobilního zařízení.
Za zmínku stojí ovšem jiná věc – možnost omezit rychlost synchronizace dat. Pokud se počítá s tím, že se neustále bude něco synchronizovat (v případě složek, které využívají desítky, nebo dokonce stovky lidí, by se něco takového dalo celkem očekávat) dostává celkem zabrat naše internetové připojení. Aby nedocházelo k narušování práce s jinými aplikacemi, weby a podobně, je zde možnost omezit zvlášť příchozí a odchozí rychlosti synchronizace složek. S výjimkou LiveKive se tato funkcionalita mezi námi představenými úložišti nenachází nikde.
Mezi firemním a bezplatným využitím ale existuje také střední cesta v podobě placené verze pro osobní využití. Za cenu 15 USD (zhruba 300 Kč) za měsíc dojde k navýšení datové kapacity na slušných 50 GB a možnost synchronizovat až 5 zařízení. K tomu také přibude online podpora.
Shrnutí
Pro zjednodušení a základní přehled o této službě zde najdete také závěrečné shrnutí vlastností a funkcí tohoto cloudového úložiště. Kompletní tabulka s porovnáním všech služeb se nachází v poslední závěrečné kapitole.
Plusy+ Synchronizace vybraných složek v PC + Certifikace datacentra SAS 70 Type II + Možnost veřejného sdílení dat + Lze nastavit rychlost synchronizace + Veřejné API | Minusy- V bezplatné verzi velikost jen 2 GB - Bezplatně lze synchronizovat jen 2 zařízení - Chybí klient pro Linux, Windows Phone a BlackBerry - Nelze streamovat média - Není možné stáhnout data do mobilních zařízení |