Unreal Engine a postupný vývoj
12.11.2015, Jan Pánek, článek
V tomto článku se podíváme na všechny generace Unreal Enginu a popíšeme si, jak byl postupně vylepšován hlavně o renderovací efekty, dále umělou inteligenci nebo o fyziku. Nakonec se podíváme, co nás čeká s přicházejícím Unreal Enginem 4.
Kapitoly článku:
- Co jsou to herní enginy?
- Unreal Engine 1
- Unreal Engine 2
- Unreal Engine 3
- Unreal Engine 4
Co jsou to herní enginy? Herní engine je stěžejní část každé počítačové hry, jedná se o její jádro. Vývojáři her již na počátku oddělili herní jádro od grafické úpravy a příběhu hry. To byl logický krok, protože vývoj jádra (enginu) trvá velmi dlouho a je finančně náročný. Když je engine oddělený, na jeho základě může vznikat nepřeberné množství her.
V herním průmyslů existuje několik vývojářů enginů a většina z nich již představila několikátou generaci svého produktu. Herní enginy jsou tedy rozdílné a neustále se vyvíjí, proč? Enginy totiž nabízí nové grafické animace či fyzikální modely. Například 1. generace Unreal Enginu měla maximální podporu pouze pro textury o velikosti 1024×1024 px, 2. generace však dostala podporu pro textury v rozlišení 2048×2048 a později i 4096×4096.
Podobným způsobem přibývají v nových generacích enginů i další technologie, jež zlepšují osvětlení, přidávají fyzikální modely, částicové efekty. Může ale jít i o věci pod povrchem, jako je komprese textur. I když engine vývojářům hry nabízí obrovské možnosti, vývojáři je nemusí využít. Na to můžeme narazit např. u amatérských ukázek Unreal Enginu 4.
U nich totiž jedinec nebo malá skupinka vývojářů nedokáže využít plný potenciál, proto se nedočkáme např. některých odrazů, textur s vysokým rozlišením nebo pohybů listí. Jinými slovy můžeme enginy popsat jako jádra her, která dávají vývojářům konečných her technologické možnosti, jichž ale vývojáři koncových her nemusí nutně využít, ať už k tomu mají jakýkoliv důvod. Tím může být např. absence určitých scén nebo pohybů ve hrách či záměr snížit hardwarové nároky (např. pro starší generaci konzolí). A právě technickým prvkům u jednotlivých verzí Unreal Enginu se budeme věnovat v dalších kapitolách.
Mezi největší vývojáře herních enginů musíme pochopitelně zařadit Epic Games, společnost, jež má na svědomí Unreal Enginy. Dále se mezi nejlepšími vývojáři setkáme se společností Unity Technology, ta má na svědomí engine Unity. Ten není určen výhradně pro počítače, s hrami běžícími na tomto enginu se setkáme i na chytrých telefonech. Jde o tyto platformy: Android, BlackBerry, iOS, Linux, Mac, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One a Windows. Pro Android mohu uvést např. světoznámé hry jako Temple Run, Dead Trigger. Z her pro PC se jedná např. o Game of Thrones: Seven Kingdoms nebo Deus Ex: The Fall.
Dále zde máme společnost Crytek, která se stará o vývoj CryEnginu, ten je možné použít na těchto platformách: Android, iOS, PC, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One, Wii U, mezi hry postavené na tomto enginu můžeme zařadit např. Crysis, Evolve, herní řadu Sniper a další.
Evolve
Enginů je celá řada, z těch známějších můžeme jmenovat např. IW Engine, který byl použit v Call of Duty, nebo Havok Vision Engine či Creation Engine, který byl použit ve hrách jako The Elder Scrolls V: Skyrim a Fallout 4. Dále zde máme i další zajímavé enginy jako třeba FPS creator Reloaded, jenž zaujme tím, že je vyvíjen i pro platformu Oculus Rift, tedy pro virtuální realitu. Pokud máte zájem, projděte si seznam všech enginů.
Také doporučuji přečíst si článek o grafických enginech, kde jsou mnohé efekty rozebrány podrobněji, avšak vysvětlení všech efektů se nachází i v tomto článku.
V herním průmyslů existuje několik vývojářů enginů a většina z nich již představila několikátou generaci svého produktu. Herní enginy jsou tedy rozdílné a neustále se vyvíjí, proč? Enginy totiž nabízí nové grafické animace či fyzikální modely. Například 1. generace Unreal Enginu měla maximální podporu pouze pro textury o velikosti 1024×1024 px, 2. generace však dostala podporu pro textury v rozlišení 2048×2048 a později i 4096×4096.
Podobným způsobem přibývají v nových generacích enginů i další technologie, jež zlepšují osvětlení, přidávají fyzikální modely, částicové efekty. Může ale jít i o věci pod povrchem, jako je komprese textur. I když engine vývojářům hry nabízí obrovské možnosti, vývojáři je nemusí využít. Na to můžeme narazit např. u amatérských ukázek Unreal Enginu 4.
U nich totiž jedinec nebo malá skupinka vývojářů nedokáže využít plný potenciál, proto se nedočkáme např. některých odrazů, textur s vysokým rozlišením nebo pohybů listí. Jinými slovy můžeme enginy popsat jako jádra her, která dávají vývojářům konečných her technologické možnosti, jichž ale vývojáři koncových her nemusí nutně využít, ať už k tomu mají jakýkoliv důvod. Tím může být např. absence určitých scén nebo pohybů ve hrách či záměr snížit hardwarové nároky (např. pro starší generaci konzolí). A právě technickým prvkům u jednotlivých verzí Unreal Enginu se budeme věnovat v dalších kapitolách.
Nejzajímavější herní enginy
Mezi největší vývojáře herních enginů musíme pochopitelně zařadit Epic Games, společnost, jež má na svědomí Unreal Enginy. Dále se mezi nejlepšími vývojáři setkáme se společností Unity Technology, ta má na svědomí engine Unity. Ten není určen výhradně pro počítače, s hrami běžícími na tomto enginu se setkáme i na chytrých telefonech. Jde o tyto platformy: Android, BlackBerry, iOS, Linux, Mac, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One a Windows. Pro Android mohu uvést např. světoznámé hry jako Temple Run, Dead Trigger. Z her pro PC se jedná např. o Game of Thrones: Seven Kingdoms nebo Deus Ex: The Fall.
Dále zde máme společnost Crytek, která se stará o vývoj CryEnginu, ten je možné použít na těchto platformách: Android, iOS, PC, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One, Wii U, mezi hry postavené na tomto enginu můžeme zařadit např. Crysis, Evolve, herní řadu Sniper a další.
Evolve
Enginů je celá řada, z těch známějších můžeme jmenovat např. IW Engine, který byl použit v Call of Duty, nebo Havok Vision Engine či Creation Engine, který byl použit ve hrách jako The Elder Scrolls V: Skyrim a Fallout 4. Dále zde máme i další zajímavé enginy jako třeba FPS creator Reloaded, jenž zaujme tím, že je vyvíjen i pro platformu Oculus Rift, tedy pro virtuální realitu. Pokud máte zájem, projděte si seznam všech enginů.
Také doporučuji přečíst si článek o grafických enginech, kde jsou mnohé efekty rozebrány podrobněji, avšak vysvětlení všech efektů se nachází i v tomto článku.