Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

US Army otestovala autonomní helikoptéru Sikorsky

3.11.2018, Milan Šurkala, aktualita
US Army otestovala autonomní helikoptéru Sikorsky
Lockheed Martin, Sikorsky a DARPA spolu vyvíjejí technologii pro autonomní vrtulníky. Ty už byly poprvé úspěšně otestovány i vojáky US Army. Vrtulníky umí samy vzlétnout, doletět na určené místo včetně vyhýbání se překážkám i přistát.
Americká armáda bude mít asi brzy autonomní vrtulníky. Ty by měly na povel vojáků vzlétnout a doletět na určené místo, kde by měly umět i samostatně přistát. Další schopností je vyhýbání se překážkám, jako jsou dráty, jedoucí vozidla, budovy nebo stromy a s tím i schopnost létat ve velmi malých výškách nad zemí. K tomu se tradičně využije např. lidaru. Na projektu spolupracuje výrobce vrtulníků Sikorsky, společnost Lockheed Martin a Defense Advanced Research Projects Agency (agentura DARPA). Testovací helikoptéra Sikorsky S-76B, v projektu pojmenovaná jako Sikorsky Autonomy Research Aircraft (SARA), už v autonomním režimu nalétala více než 300 hodin, tento týden to ale bylo poprvé, co s vrtulníkem letěl voják US Army a ne testovací pilot společnosti Sikorsky.
 
Autonomní Sikorsky S-76B
 
Pilot U.S. Army Lt. Col. Carl Ott řídí helikoptéru S-76B pomocí tabletu nad polem ve Fort Eustis, Virginia, zdroj: darpa.mil
 
Ten totiž musel převzít tablet, kterým předával vrtulníku povely o tom, kam má doletět a kde tedy přistát. Nebyl přitom nějak obzvlášť dlouhodobě školen, tablet si poprvé vyzkoušel tři dny před velkou demonstrací třetí fáze tohoto projektu Aircrew Labor In-Cockpit Automation System (ALIAS). Do budoucna, konkrétně pro následující měsíce, se plánuje nasazení téže technologie do helikoptéry Black Hawk.
 
Společnost spolupracuje také s úřadem FAA na homologaci této technologie, která by se mohla v budoucnu dostat do komerčních a především vojenských letadel. Podle společnosti tato technologie umožní pilotům se více starat o samotnou misi a méně už o to, jak pilotovat letadlo či vrtulník. Navíc to umožní poslat do vzduchu méně pilotů. Nemusí být dva, stačí klidně jeden, případně dokonce žádný.