Jen nechápu tu podmínku 1míle od interstate highway ? Proč ? Tam kam nevede dálnice si nabíječku nezasloužej ? :)
Odpovědět1 0
Nezaslouzi. Alespon zatim ne. Aby elektromobilita alespon nejak byla pouzitelna, tak se musi vyresit problem s dojezdem na velke vzdalenosti. V lokalu si to clovek dobije doma (akcni radius dejme tomu 100km). A proto se iluze ze maji elektroauta dojezd vyresi tim, ze se kolem dalnic vytvori infrastruktura, kam muzou odskocit (v podstate nahrada benzinek primo na dalnici).
Pak muze prijit dalsi rozsirovani, ale paterni spoje se musi vyresit na zacatku. Kdyby se to rozmelnilo a podpora by byla pro nabijecky lokalne, tak se s eletroauty nedostanete do dalsi oblasti, kde zase nabijecky budou. V podstate se tim resi zhovadilost americkeho neplanovani ekosystemu mest, ktere vyustilo v commuting na stokilometrove vzdalenosti (typicky pocet pasazeru auta krome ridice:0).
Odpovědět2 0
Samozřejmě, že to je priorita. Ale proč to omezovat jen na to... Mohli dát podmínku, že pokud v okruhu 100km není jiná rychlonabíječka, dotace na to platí taky...
Odpovědět0 0
Jde o to, jak efektivne se alokovane penize pouziji. Samozrejme ze se da plosne budovat rychlonabijecky. Jenze rekneme si na rovinu, k cemu rychlonabijecka je. Rychlo. Cili by mela primarne byt nekde tam, kde tu rychlost nekdo potrebuje a zaplati. Cili ne nekde na vesnici 100km daleko od zbytku sveta. I kdyz i tam by mela sve vyuziti, to ze budou dochazet baterky autum ktera pres danou oblast projizdi je nad slunce jasne. Jenze tam asu nebudou fronty aut ktera potrebuji hned dobit a pokracovat dal.
Dobit pomalu muzete v podstate vsude kde je elektrika.
Takze ja to proste vidim jako strategicke rozhodnuti, jak nalezt dalsi misto pro nabijeni (kvuli radove delsim casum nabijeni aut nez u spalovaku - potreba 10x vice mista) aby se vyresil problem vybitych aut na dalnicich. Pak se muze pokracovat dale, kdyz tento model bude fungovat. Nema cenu to delat obracene. Rozhodne v USA nemaji socialni citeni aby nekdo investoval ve prospech lokalnich komunit. V Evrope to delame obracene, snazime se aby uzitek byl rozprostreny a ve prospech spotrebitelu. Cili v USA si oligarchie timto alokovanim penez zajistuje, ze bude moci jezdit v Taycanech po dalnicich a bude mit kde dobijet. Soucasny efekt je ten, ze to je to spravne poradi budovani nabijecek. Protoze nejak to dobit pomalu opravdu muzete kdekoliv. Ale ta rychlost tomu pak chybi.
Odpovědět2 0
Jeste poznamka - ta vzdalenost 1mile by mela smysl definovana jako vzdalenost od sjezdu z dalnice, ne od jeji linie, aby to melo kyzeny efekt. Ale tak hluboko jsem ten text nezkoumal, to by mohl zjistit nekdo z fora, nebo si to tam najdete sami.
Odpovědět0 0
Já na to koukám optikou ČR. Tady jsou rychlonabíječky kolem D1 ale třeba východní čechy téměř nic. Potřebuješ je všude, ne jen kolem dálnic. Ne každý jede po dálnici. Některé cesty třeba 400km tam a zpět nemusí být nutně dálnice ale taky potřebuješ nabít.
Odpovědět2 0
Jj, dobijet je potreba vsude. Ale kolem hlavnich tahu bude nejvice aut s prave vybitou baterii, ktere se potrebuji na nejakou dobu odstavit. Cili inspirace pro nas - optimalizovat budovani rychlonabijecek tak, aby se to misto pro vsechna ta auta dalo najit co nejblize k tem hlavnim silnicim a dalnicim. Jinak receno, aby bylo kam sjet, tam nabit a pak zase s co nejmensi zajizdkou pokracovat po puvodni trase.
Aby to melo co nejlepsi vyuziti - tedy nejkratsi dobu cekani na stojan - tak je vhodne to budovat uz od zacatku tak, aby to bylo schopne jet s rezervacemi pro ridice. Priklad- v nejake (univerzalni pro vsechny nabijecky, zadny vendor lock-in) aplikaci si zvolite (ci budouci OS sam) kde budete potrebovat nabijet a nauctuje vam to nejakou castku za rezervaci kapacity. Kdyz tam dojedete v rezervovanem casovem oknu, tak nabijete a nebudete platit premium. Kdo tam prijede bez rezervace tak bude platit za kWh vic. Skloubeni trhu a planovani, cil - co nejlepe vyuzit distribuovane kapacity nabijecek kolem silnic. Muze to byt i stimulacni pro mistni business, mit nabijecku u sveho obchodu nemusi byt spatne pro kseft.
Jenom je potreba vyresit prave tu rezervaci casu - jinak se to zacne chovat jako ethernet na sdilenem mediu v halfduplexu a latence jde do kytek.
V zasade jde udelat slusny sdileny system ktery umozni najit si zasuvku a rychlozasuvku, kdyz si zvolime vendor-agnosticke reseni. Riziko je naopak proprietarni reseni jako nabijeci konektory, vlastni aplikace pro rezervace a ruzne vysachovani konkurence. Dobre zvoleny regulacni ramec a sdileni tech spravnych dat naopak muze vytvorit urcity segment trhu - jak pisu, cekajici ridic je take kupni sila. Poskytnuti WC a kafe muze byt zajimave, ridici elektromobilu asi stravi pri cekani vice casu u stojanu nez na benzinove pumpe (kde si to kafe mohou dat take).
Do tohoto ramce by se daly zasadit i ruzne zasuvky ktere jsou u prakovist, nebo ktere by mohli nabizet soukromnici u svych pozemku (jako nouzovou moznost pro projizdejici). Jen je to potreba dobre podchytit pravne.
Odpovědět1 1
To je blbost, co pises. Riesit rezervaciu pri nabijani je blbost, to si narobis viac problemov ako prinos.
Ak sa elektroauta rozsiria, tak to bude fungovat ako na klasickych pumpach. Auta sa bud priebezne menit a ziadna rezervacia alebo spekulovanie nebude potrebne.
Este aby som aj na nabijacku ponahlal.
Odpovědět0 0
Ale vždyť rezervace času na nabíjení je něco, co se dnes už buduje a nabízí. U některých značek při jízdě s navigací vůz sám dle provozu navrhne trasu, navrhne nabíjecí zastávky a podle nich také umožní naplánovat adekvátní rezervaci času na nabíjení.
Odpovědět0 0
To je hezke, a umi to i balancing na ruzne od sebe vzdalene nabijeci stanoviste v okoli 1mile od sjezdu z dalnice? Neslo mi o to, aby auto navrhlo, ze se dobije a kde, ale aby se zajistilo, ze si v okoli sjezdu z dalnice vybere to misto (z nekolika moznych - 1 mile od sjezdu dava 3.141.... atd mili ctverecnych), na kterych muze byt vice stanovist s ruznym poctem stojanu. O toto mi slo.
Odpovědět0 0
No u nás by se mohl zvolit opačný postup, postavit ty nabíječky i v místech, které navrhujete a do vzdálenosti 1 míle postavit tu dálnici...
Odpovědět0 0
Tak u nás je v plánu hodně dálnic. Ale je problém na ně dostat stavební povolení :D
Odpovědět0 0
Chápu Milane, že vám "Svět mobilně" umřel, ale je potřeba mít teď 1/2 (3/6) článků o autech tady?
Odpovědět3 4
V krátkosti. 1) Tím, že se snažím mít cca 1 takovou novinku na 6, se mi jich nakupilo celkem dost. 2) Dnes jsem měl jen hodinku a něco na psaní. Neměl jsem čas na vyhledávání dalších témat, které bych mohl napsat rychle bez nějakého dalšího studia (vytváření analýz, výpočtů, sledování videa,...), tak jsem raději vzal dvě krátké, které mohu napsat rychle, než jen jednu (a druhou bych jen rozdělal, ale nedokončil). 3) Tyhle novinky jsou očividně populární, viz přehled nejčtenějších článků.
Odpovědět3 1
Pokud nemáte čas na kvalitní článek, tak je to pochopitelné...
Odpovědět1 1
Líbí se mi požadavek na výrobu v USA. Když už jsou na to dotace, ať je to vyrobeno doma.
Odpovědět1 0
u nás postavili stojany a kým tam boli akciové ceny boli vždy obsadené, po zrušení tam už nikdy nikto nenabíjal, preto bude zaujímavé sledovať amíkov či to budú nakoniec aj používať , alebo stojany zapadnú prachom spolu so 7Mld $. Dotácie sú vždy užitočné pre rozkrádanie z verejných daní na nič iné to neslúži a samozrejme pre politikov ktorý sú väčšinou Retardi a inak nedokážu osloviť voličov.
Odpovědět3 1
čo si nevidel čo naš slavny eroparlament schválil? od 2035 žiadne spalovacie auto.
Nemame elektrinu nemame baterie, ale všetky auta do 12 rokov elektricke :D
Odpovědět3 1
Zredukuji svuj nazor: strelit se vic do nohy jsem jeste nikoho nevidel.
Uprimne okomentovani tohoto cinu by neproslo pravidly fora.
Odpovědět3 1
Proc to nenechaji na ten uzasny volny trh, ktery prece vsechno vyresi? Kdyz ho tak vehementne exportuji. S cipy to same.
[/SARKASMUS]
Odpovědět1 2
Politici rádi řeší neexistující problémy, protože na tom vlastně nezáleží. Ten grýndýl určitě problém vytvoří, ale třeba už maj soudruzi připravený řešení dopředu.
Rozhodně mi přijde logičtější řešit jednotnou nabíjecí síť aut, která vnucují lidem, než řešit nabíjecí konektor mobilu(který již každý má i s ekosystémem) a ještě jej po pár letech měnit.
Odpovědět2 0
Problem je, ze politici si libivymi rozhodnutimi jen vyrabeji vlastni image za verejne penize, je jim fakt jedno co zpusobi. Toto rozhodnuti je tim prikladem - nevim co budu delat, jak to budu delat, ale hlavne ze vim, ze jak jsem to delal doposud uz to delat nechci. A proto si zakazu delat to jak to doted slo. Jsem hrdina. Potlesk.
Fakt logika...
Nabijeci konektor mobilu je docela prakticke standardizovat, stejne jako mame metricky system na vsechno mozne. Ona ta standardizace neni vubec spatna, jenom vnucovani nevhodnych standardu v situacich, kde proste je lepsi pouzit lepsi standard.
Jako standard uvadim volba smeru jizdy na vozovce - docela nedavno jsme tu meli jezdeni vlevo, nebo u zeleznic ruzne rozchody koleji, pred standardizaci kontejneru prekladku zbozi z lodi rucne. Tam kde se standardizace ne uplne povedla je prikladem treba HDMI vs DVI a DP. Kazda skupina si vytvori svoje reseni na miru, ktere pak ma ambice stejne prostoupit do segmentu pro ktery neni optimalni a jsou nutne ruzne konvertory.
Odpovědět1 0