Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

USB a zvuk (2)

23.3.1999, Vít Zatloukal, zpráva
USB a zvuk (2)
USB reproduktory se snadno instalují, ale mají i své nevýhody.
Minule jsme nakousli problém připojení CD-ROM mechaniky ke zvukové kartě, pokud jsou použity USB reproduktory (v tom případě žádnou zvukovou kartu nemáte). Digitální zvukový signál je klasicky v CD-ROM mechanikách konvertován na analogový, který je dále zpracováván zvukovou kartou. Do USB reproduktorů však putuje digitální signál, takže D/A převod je zbytečný (a také nežádoucí, kvůli snižování kvality zvuku).

USB audio ovladač načítá data přímo z CD-ROM (přes IDE nebo SCSI rozhraní) pomocí Digital Audio Extraction (DAE). Takto digitálně načtená data jsou uložena v paměti, kde je lze softwarově upravit (mixovat, případně použít různé efekty) a poté jsou poslána (stále v digitální podobě) do USB reproduktorů.

Bohužel ne všechny mechaniky (zejména staršího data) DAE podporují. Podle Microsoftu zvládne DAE polovina dnes instalovaných CD-ROM mechanik (spíše je to však číslo nadnesené). Od 24x rychlostních mechanik nahoru už je DAE podporováno běžně. Problém s DAE mají mechaniky se SCSI rozhraním pod Windows 98. Microsoft ve snaze urychlit vydání svého nového operačního systému z něj totiž ořezal některé funkce. Firma Plextor proto dodává ke svým SCSI mechanikám software, který dokáže přečíst audio CD jako wav soubory, které lze přes USB bez potíží přehrávat.

Pokud chcete používat USB reproduktory zároveň se zvukovou kartou, je to samozřejmě možné. Jen je potřeba umožnit DAE pro CD-ROM v ovládacích panelech (Multimedia/Audio). Pokud pak odpojíte USB reproduktory, měl by se systém vrátit zpět k původní zvukové kartě.

Na další problém s USB narazíte, pokud chcete použít analogový vstup, např. mikrofon. Některé TV tuner/capture karty mohou také vyžadovat analogové spojení se zvukovou kartou. V brzké době by se měly na trhu objevit USB mikrofony, ovšem jejich kvalita nemusí být zpočátku nejvyšší (jako je tomu u většiny nových zařízení).

Problémy nastávají také s použitím PCI nebo AGP grafických karet, které v náročných grafických aplikacích přetěžují systém. Jejich ovladače (pokud nejsou proti tomuto ošetřeny) pak mohou způsobovat přerušování přehrávání zvuku přes USB. USB reproduktory od Microsoftu tento problém při instalaci kontrolují, ostatní výrobci USB reproduktorů si s tímto problémem hlavu nelámou.

V některých situacích může být také důležitá kompatibilita se Sound Blaster standardem zvukových karet. To v případě, že používáte DOSovské aplikace a hry (např. Duke Nukem). Ve své podstatě mohou být se Soud Blasterem kompatibilní pouze ISA zvukové karty, proto PCI karty používají různé triky, aby si tuto kompatibilitu udržely. USB audio musí pro SB kompatibilitu používat softwarovou emulaci. Takový softwarový emulátor je obsažen i ve Windows 98, má však několik nedostatků. Především nepodporuje FM syntézu a některé hry (DOSovské) jej ignorují, pokud detekují přítomnost SB kompatibilní zvukové karty. V takovém případě vám nezbude než připojit reproduktory ke staré dobré zvukovce (umožňují to i některé USB reproduktory).

Pokračování