Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
21.12.2011, Pavel Kovač, úvaha
S počítači trávíme mnoho času, řešíme e-maily, díváme se na videa a pracujeme. Používáme však k těmto činnostem opravdu počítač? Nebo jsme se přeorientovali již na tablety a chytré telefony? Pohodlně se usaďte a ponořte se do úvahy nad vývojem počítačů.
kuklos (1) | 14.1.20127:36
Je to značně subjektivní a odsuzovat jiné platformy než ty ­"moje­" je nesmysl. Více možností vidím jako výhodu.

Čistě moje ideální kombinace ke které jsem dospěl je stolní PC, tablet, hloupý telefon.
Stolni PC na práci v práci i doma. Proč bych se hrbil u NB, práci si domů naštěstí nosit nemusím. Tablet na web, video, hry ­- ideální do postele, na gauč, WC :­-­), sem tam jako automapa. Telefon na telefonování. Na filmy samozřejmě TV.
Odpovědět0  0
Patla | 9.1.201210:20
:­-­) moderní paleontologie, ichnofosilie a biomechanika potvrdily, že shrbená chůze není pravděpodobbná. Australoptieci, co se postavili na zadní, kráčeli už vzpřímeně. Takže na povinném zprovanovaném vtipném obrázku něco nehraje na pozici dva a tři ;­-­) a také na té předposlední. Po opravě by tento obrázek přestal být vtipný, že?
Odpovědět0  0
rpavelka | 5.1.201214:48
OPRAVDU??? ­"""Tyto telefony zastanou běžnou práci, co byla dříve myslitelná pouze na velkém počítači. Vyřizování e­-mailů, psaní příspěvků na diskuzní fóra či e­-maily. Na telefonu si pustíte už i své oblíbené video. Zdá se, že velká část uživatelů ani velký stolní počítač nepotřebují. ­""
Takový blábol jsem už dlouho něviděl :­)­)­)­)
Emaily jedním prstem na dotykáči mobilu vyřizovat nebudu, a už vůbec ne psaní diskuzních for natož pak spouštění videa :­)­)­) Autor asi upadl na hlavičku :­))
Odpovědět0  0
AKcko | 5.1.201215:05
Mozna ty ne ale cer tomu ze jsou lidi ktery to pouzivaji bezne :)
Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 11.1.201212:35
Opravdu... mám BlackBerry a emaily vyřizuji z 50% na telefonu. ­"Dotykáč­" nechci a je to jen z mého pohledu móda. Jestli máte čistě dotykový telefon, tak se nedivím, že e­-maily nevyřizujete v telefonu.
Můžu se zeptat co je na tom za blábol? Nějak jsem nepochopil váš útočný příspěvek. Jestli jsem upadl na hlavičku, tak jsem rád, že jsem na ní upadl, protože bych jinak dopadl jako vy.
Odpovědět0  0
Spacer (7) | 24.12.201116:15
Viete prečo som si kedysi v dávnej minulosti zadovážil PC? Lebo mi nahradil všetky jednoúčelové zariadenia v domácnosti ­- TV, videorekordér, hracia konzola a ešte sa dalo na ňom programovať. Dodnes sa neobjavilo zariadenie, ktoré by dokázalo nahradiť PC. Vlastne všetky tie tableto­-netbook­-čítačky čerpajú z technológií, ktoré vznikli na PC platforme. Budúcnosť je iba v zariadení podobnom Nokii N8 s patričnou miniaturizáciou výkonných procesorov a pripojiteľnosťou PC periférií. Len na to Nokia ešte neprišla, keď vzápätí uviedli N9. :­-)
Odpovědět0  0
JUCE (1) | 23.12.201118:20
Pekný článok, ale aj ja si musím napísať svoje ALE. Článok je dosť zameraný jedným smerom ­-> autor výrazne porovnáva prácu a zábavu. Z toho plynie, že nejak nespomenul hráčov PC hier, ktorí práveže potrebujú veľký výkon ­(ako tu už niekto písal­) a veľkého PC sa taktiež len tak ľahko nevzdajú. Alebo prečo sa autorovi nepozdáva telefón s androidom? Ja osobne mám veľký PC a smartphone s androidom, ktorý mi čiastočne nahrádza notebook. Od doby zakúpenia šikovného telefónu už skoro vôbec veľký PC ani nezapínam. Novinky z internetu a emaily si prečítam aj na mobile a taktiež si na ňom naklikám aj nejakú tu online hru :­)
Všetko je to len o tom, na čo tieto hračky­/pracovné nástroje využívame, takže preto by som bol trošku opatrnejší s odsudzovaním niektorých týchto zariadení. Uznávam, že ultrabooky sú len marketingový výmysel, ale prečo nie? Veď nech sú všetky notebooky také tenké a ľahké. Tiež by ma potešilo, kebyže môj pracovný notebook je podobný ultrabooku ­- to by bola parádička :­) ­(pracujem v kancelárii a aj v teréne, takže ľahšie by ma určite potešilo­).
Odpovědět0  0
Richmond (151) | 24.12.20117:09
Vždyť to autor píše zcela jasně ­- Android toho umí tolik, ale nic z toho pořádně. Např. má krásné dotykové IPS displeje, ale už si na něm nic nenapíšete stylusem ­(naprosto běžná věc u 5 a více let starých pdaček­), Android má velkou spotřebu takže si čtete pohodlně emaily maximálně tak dloho jako u notesu, ale na pidi displeji a bez klávesnice. Defacto příklad, který jste psal Vy je zrovinka ten z méně šťastných co se efektivity práce týče, ale na druhou stranu máte pravdu, že to Android umí ­(ovšem uměla to tenkrát i černobílá nokie 7110, která vydržela týden a mohl jsem jí na noc vypnout s tím rozdílem, že mě vzbudila a ne, že se už nezapla jako Androidí founy)
Odpovědět0  0
tng | 29.1.201216:53
Pochopte prosim zakladni vec: Android je operacni system, ne hardware ! Na muj predchozi Android slo psat stylusem a muj soucasny Android ma hardwarovou klavesnici. Sice se takovych modelu prodava mensina, ale zjevne proto ze o tyto funkce malokdo stoji.
Odpovědět0  0
AKcko | 22.12.201123:19
Pro autora článku:
Co máte na mysli výrazem ­"modré­-zlo­" ??
Odpovědět1  0
Karel Polívka (1098) | 23.12.20112:27
Autor tím má na mysli Facebook.
Odpovědět0  0
M0RGAN | 23.12.20113:09
Zajímavá otázka, když i tato stránka je laděna do modra :­-)
Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 23.12.201116:50
:­-­)
On FB má mnoho přezdívek. Vybral jsem takovou co osobně používám nejčastěji a v mém okolí jí také mnoho lidí používá.
Odpovědět0  0
M0RGAN | 22.12.201116:48
Já za sebe mám na práci i na hraní i na televizi­/filmy stolní počítač se třemi monitory ­- výhoda domácí kanceláře, navíc stůl u postele, takže stačí otočit monitory a můžu se dívat na film v posteli na stejném stolním počítači, na kterém na židli pracuju.
Na cesty 13­'­' subnotebook a snad kromě toho rozlišení ­(1366x768­) mi to přijde jako rozumný stroj, ale aspoň 1600x900 by to chtělo, tedy přesně to, co zavádí ultrabooky. Už jsem vyzkoušel 17­'­' notebook i netbook a toto je ideální kompromis na cesty. Na výkon a pořádnou je samozřejmě stolní PC nezastupitelné. Chytrý telefon nebo tablet jako hračku vlastně ani nepotřebuju, notebook je dostatečně lehký, abych ho měl všude s sebou i s mobilním Internetem. A na klíně ve vlaku nebo v autobuse to podle mě použitelné je. Kdybych měl denně dojíždět hodinu MHD, tak bych si jistě chytrý ­"telefon­" pořídil, takto mě nic nenutí.
Za mě je tedy ideální kombinace stolní PC a lehký notebook.
Odpovědět0  0
Richmond (151) | 22.12.201111:54
Stručné, čtivé a naprosto výstižné. Víc takových ;)
Odpovědět1  1
Pavel Kovač (1033) | 22.12.201115:14
Díky :­-­)
Budu se i nadále snažit ;­-)
Odpovědět0  0
karelkkk (2) | 22.12.20119:10
Vše závisí na tom, jak stoupá výkon zařízení a potřeba výkonu aplikací.
Výkon nových zařízení stoupá, ale nároky aplikací už moc ne. To způsobuje, že dnes CAD zvládne i notebook.

Pokud to půjde takhle dál, tak vše zvládne něco co bude vypadat jako tablet. Utáhne to ale pole potřeby tři velké monitory + klávesnici + myš v práci, 10­'­' display v metru, televizi doma. Pro prodejce je ale asi lepší stávající stav, kdy ­"potřebujete­" na všechno zvláštní krabičku s vlastním mozkem.
Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 22.12.201115:13
On je CAD a CAD. Pokud myslíte něco ve stylu AutoCADu, tak to samozřejmě NTB zvládne.
Jsou však CAD programy co NTB zkrátka neutáhne. Sice jsem před lety pracoval v CATIA na notebooku, ale větší projekty to už nezvládalo. Dnes by to třeba zvládlo i větší projekty, ale například FEM analýzu už těžko. Vždy tu jsou limity. Každopádně jak říkáte. Může se stát, že časem nahradí jedno zařízení většinu dnešních ­(třeba onen zmiňovaný trikodér :­-­) ­).
Odpovědět0  1
JanoX | 22.12.201116:44
Jenže časem se objeví nové dnes ještě netušené úlohy a budeme na tom stejně jako dneska, technika nebude stíhat.
Například zrovna v oblasti CADu včera stačil monochromatický drátový model budovy, dneska zákazníci chtějí FullHD video průlet budovou ­- generování trvá několik hodin a zítra budou chtít 3D interaktivní model ­- dneska časově nereálné.
Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 22.12.201117:56
Zrovna předevčírem se v naší kanceláři renderovalo první 3D ­(myslím tím pro 3D televize­). Optimalizace jsou dnes docela dobré a rozhodně to netrvá 2x tolik ale např. 1,2x tolik.

Jinak naprsoto souhlasím. Stejně jako hry jsou pořád stále více a více graficky náročné, tak i v CAD aplikacích nasazuji stále víc efektů ­(například masivní viužití displace, textury jsou ve vyšším rozlišení, separátní textury pro dif, spec atd. atd.­). Dřív jsem si vystačil s 32bit adresováním. Dnes se i u rodinného domu ­(vizualizace­) dostávám přes a je třeba využít 64­-bit adresování. Mno nic to už odbočujem.
Odpovědět0  1
/dev/null | 21.12.201122:30
Co se týče grafiků, jsem viděl že dost z nich jedou spíš na Macu a většina měla MacBooky a ext. display.

Osobně dost používám notebook, pro celodenním dřepěním ve škole si asi nevezmu stolní počítač.
Ve škole se dost programuje a myslím že klávesnice je jen o zvyku.
Nedokážu si představit, že bych měl pravidelně používat to desktopové monstrum.

Praktické použití tabletů ani telefonů nevidím.
Je dobré že při jejich vývoji vznikají technologie s nižší spotřebou.
Výkonnější notebooky někdy nepřežijí 3. rok, často je to přehřátý čipset­/CPU.

Doufám že Widle se budou používat stále méně...
...ale OS je různorodý názor.

Odpovědět0  0
JanoX | 22.12.20118:30
Až budeš u PC 8­-10 hodin denně 250 dní v roce, přejdeš na desktop přirozeně. Je tam normální klávesnice, normální displej, plnohodnotné CPU, hromada RAM, velké a rychlé HDD, připojíš úplně každou periferii a oproti notebooku máš více než 100 % výkonu zadarmo navíc.
Odpovědět0  0
/dev/null | 22.12.201111:28
Bohužel u pc sedím 8­-10 hodin denně 250 dní v roce.
Výraz ­"normální klávesnice­" je dost relativní, každému uživateli sedí něco jiného.
"Normální display­" občas stejně připojím externě, když potřebuji.
Na co bych asi tak potřeboval kýbl CPU a RAM? ­(Na Wokna?­)
K notebooku toho dnes připojíš taky mnoho, pokud na něm máš USB :­-­)
Výkon navíc mě nezajímá. Spíš mě zajímá příkon. A konkurovat 20W max. se stolním PC nemůžeš.
Odpovědět0  0
JanoX | 22.12.201116:33
Spotřebě 20 W skutečně konkurovat nemůžu, jsem na desetinásobku, naštěstí to nemám zapotřebí, zákazníci to s radostí královsky zaplatí.
Odpovědět0  0
SB. | 15.1.201215:36
Předpokládám, že vám zaplatí i ten hluk ventilátoru.
Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 23.12.201116:52
Bohužel MAC jako grafický nástroj je už dlouhá léta pasé. I takový Photoshop funguje lépe na Win.
Dřív to mělo své opodstatnění, ale dnes už ne.
Odpovědět1  0
Miloslav Ponkrác | 19.1.20120:32
Já to říkal už dlouho, že útok Jobse na Adobe se nakonec Apple nevyplatí.

Bylo to Adobe, kdo vyzdvihnul Macy do nástrojů pro profi grafiky. Bez toho by Mac neměly v minulosti šanci. A byl to nedávný útok Jobse na Adobe s Flashem i dalšími, který Macy odvaří.

Odpovědět0  0
bigless (91) | 21.12.201120:49
V první řadě bych si dovolil nesouhlasit s Využitím výkonu klasického PC. Co myslíte, že žene IT průmysl s výkonem PC stále nahoru? Herní průmysl. A ad Práce: Člověk se bude vracet stále ke starému PC z jednoduchého důvodu. Tím je komfort a ergonomie obsluhy PC. Co je pohodlnější a jednodušší? Vyplňovat excelovskou tabulku na pidi displeji a pidi klávesnici někde ve vlaku nebo v teple kanceláře na klávesnici s klasickým rozložením a 27 palcovým displejem? Člověk je nějak velký a pokud má s něčím pracovat efektivně, velikost má být také odpovídající jeho smyslům a rozměrům.
Odpovědět2  0
bigless (91) | 21.12.201120:53
A tím bych chtěl navázat. Pokud se někdy ­"mobil­" ujme pozice PC, potom v situaci kdy k němu bude možné připojit velký displej s vysokým rozlišením a standardní klávesnici.
Odpovědět2  0
Tomcat2 (645) | 21.12.201123:59
No ale pořád je tu problém s malým výkonem, hlavně pokud člověk hraje hry ­(250W grafiku do mobilu nikdo nedá­).

Já používal na výšce roky notebook, ale už mě to začínalo štvát. Upgradovat pořádně nejde, časem výkon nestačí, malý display, slabý výkon na hry. Jakmile jsem začal pracovat, tak první co jsem udělal bylo, že jsem koupil pořádné stolní PC a nedám na něj dopustit. Za cenu noťáku vyšší třídy mám PC, které je i po třech letech velmi výkonné, noťák za stejnou cenu by byl již nepoužitelná sračka...
Odpovědět1  0
Petrovic (10) | 21.12.201118:59
Booky teďka letěj,spousta lidi si je koupí jen proto že jsou IN.Jenže pokud vyloženě nepotřebuju přenosný PC tak je to hovadina.Notebook má malej výkon,v je v zátěži hlučnej a těžce se zkracuje životnost komponent,který se většinou nedaj vyměnit.Jenže to už lidem při nákupu nikdo neřekne.
Odpovědět3  0
Fidel Kastrol (81) | 21.12.201118:41
... se hlavně líbí ten poslední obrázek s robůtkem.
Odpovědět0  2
Luk Skywalker (510) | 21.12.201114:38
Tato úvaha je napsána velmi čtivě. v mnohém se mohu ztotožnit s autorem. Jinak ultrabooky beru jako tenké notebooky, protože se mnohé takto prezentují, ale obecně je to jedno. Můj názor je, že stolní PC nenahradíš ničím ­- mám chytrý telefon s androidem a prostě ovládání prstem je nepřesné, přesně jak píše autor. A i kdybych si časem koupil nějaký book, tak pouze jako doplněk k stolnímu PC, jelikož v některých ohledech je chytrý telefon málo a tudíž spojovací článek je přenosný počítač čili book.
Odpovědět0  0
JanoX | 21.12.201110:13
Článek je pěkný, ale domnívám se že ­"chytré­" telefony a tablety jsou spíše novodobé prokrastinační hračky pro dospělé než platforma pro práci, tedy každý ví že je to jenom na hraní a nikoliv na práci. Skutečná práce probíhá stále na desktopech anebo na plnohodnotných noteboocích a ještě tomu tak dlouho bude. Spíše to směruje k tomu že po cestě do zaměstnání, tedy k desktopu­/notebooku, si lidé krátí čas hraním Solitaire nebo Minesweeper ­(nebo her na podobné úrovni­) na hračnoidním telefonu.
Odpovědět3  1
JanoX | 21.12.201110:15
hračkoidním
Odpovědět0  0
odb (541) | 21.12.201113:18
suhlas, clanok pekny a s vecsinou nazorov sa stotoznujem. Uz aj notebooky sa precenuju. Dost ludi ma notebook preto lebo to teraz leti. Pritom na to, co na tom notebooku robia by bol pre nich klasicky pocitac vhodnejsi a praktickejsi.
S chytrymi telefonmi a tabletmi to skonci podobne ako s netbookmi. Velke halo a potom vytriezvenie. Tu to to bude s tym rozdielom, ze to vytriezvenie nebude az take vyrazne.

Marketing robi svoje.
Odpovědět0  0
Kokyn | 21.12.201110:01
"Např. účetní potřebuje specifický software, který na tabletu třeba ani nepůjde z důvodu nemožnosti mít pevnou IP adresu.­"

Proč by tablet nemohl mít pevnou IP? je to otázka několika vteřin konfigurace ­(ve vnitřní síti­), na 3G síti je to horší ale i tak iPad umí např. VPN. řešitelné to je...
Odpovědět1  2
Bunik (60) | 21.12.201110:54
VPN sice umí, ale takový Silverlight je docela problém. Naše BI oddělení se to snažili sprovoznit už dlouho a nakonec se na to vykašlali. :­)
(Silverlight je potřeba pro MS BI dashboardy etc., jinak to prosě nejde...)
Odpovědět0  0
Pavel Kovač (1033) | 21.12.201111:03
Přesně tak.
Vždy to jde njakým způsobem obejít, ale proč si přidělávat tolik práce.
Odpovědět0  0
Bunik (60) | 21.12.201112:56
Jo na přidělávání práce jsou lidi z Businessu experti. Chtějí nemožné a včera už bylo pozdě. :)
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.