Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

V autě, na kole i pěšky: GPS navigace a mapy

1.5.2009, Michal Koláček, článek
V autě, na kole i pěšky: GPS navigace a mapy
Minule jsme si vysvětlili princip kosmického a řídícího systému GPS. Rozdělili jsme si navigační přístroje podle jejich povahy včetně obecného popisu vlastností. Dnes se budeme věnovat konkrétním značkám pro instalace v autě, na jízdním kole či motocyklu nebo v přírodě (outdoor).
Kapitoly článku:
Pokud budeme nejprve uvažovat navigátory pro motocykly, svoji povahou jsou velmi podobné těm automobilovým. Nabídka na trhu je v tomto ohledu pro vyznavače a zastánce jednostopých vozidel sice omezená, ale přesto tu je. Dostupné modely se zdají být na pohled s výše popsanými totožné, ale disponují podstatnými rozdíly. Jejich (pogumovaná) robustní a pevná konstrukce je odolná proti dešťové vodě, pohonným hmotám a jiným kapalinám, povětrnostním vlivům, ultrafialovému záření (antireflexivní úprava, sluneční clona atp.) nebo třeba vibracím.


- Vlevo motocyklová navigace Rider a vpravo zümo 550 (klikněte pro zvětšení) -

Změn doznaly i dotykové displeje s vysokým jasem pro perfektní čitelnost na slunci, jež není problém ovládat levou/pravou rukou, a to i v motorkářských rukavicích (velké ikony a menu). Těmto zařízením nechybí ani běžná komunikační rozhraní jako Bluetooth, přípojka pro handsfree, USB port, slot pro paměťové karty etc. Díky známým technologiím není problém přenášet hlasové pokyny případně jiný zvukový výstup daného přístroje přímo do speciální motocyklové helmy nebo bezdrátového sluchátka. Uchycení všeho bývá řešeno pomocí bezpečnostního uzamykatelného držáku.


- Cyklonavigace Edge 705 HR -

Cyklistické GPS navigace spadají spíše do kategorie outdoorových chcete-li turistických řešení. Setkáváme se u nich s pojmem nemapové a mapové přístroje. Už ze samotného označení lze vytušit, v čem bude asi hlavní rozdíl. Nemapové zařízení přenáší na displej "pouze" aktuální textové infromace - polohu a další drobnosti jako časový údaj, (okamžitou/průměrnou/nejvyšší) rychlost (včetně zastávek), ujetou vzdálenost (s/bez zastávek), dobu pobytu v terénu, nadmořskou výšku, monitoring některých životních funkcí atp. Uživatelské rozhraní a celé programové vybavení je zpracováno odlišným způsobem než v klasických případech.


- Nemapové outdoorové navigace eTrex Camo (vlevo) a eTrex H (vpravo) -

Naopak mapové přístroje se jeví jako rozumnější/dražší varinata, protože na displeji dokáží zobrazovat aktuální polohu přímo na mapě. Brát v úvahu bychom měli také mnoho faktorů týkající se obsažených mapových aplikací od výrobce, možností jejich budoucího uploadování/aktualizování, jejich podrobnosti nebo rozsahu a také volby displeje - monochromatický či barevný.

Z funkčního hlediska můžeme očekávat dříve popsané plus 2D zobrazení, zeměpisné souřadnice, záznam trasy v grafické podobě včetně výškového profilu apod. Zde už opravdu záleží na chuti každého spotřebitele a konečná volba bude vždy jen na něm.


- Mapové outdoorové navigace Oregon 300 (vlevo) a GPSMAP 76 Cx (vpravo) -


GPS navigace pro outdoorové využítí


Abychom se ještě vrátili k cyklonavigacím, stejně jako přístroje pro pěší turistiku, cestování, sportování a volný čas v přírodě, jsou souhrně označovány jako outdoorové. My se odprostíme od víceúčelových řešení kapesních počítačů PDA a zaměříme se čistě na turistická navigační zařízení. Vesměs pro ně platí všechno to, co jsme si již uvedli u navigátorů pro jízdní kola.

Dále jsou charakterizovány pevnou a odolnou konstrukcí proti tekoucí/stříkající vodě, prachu a jiným nečistotám, teplotním výkyvům, disponují také kompaktními rozměry (upevnění na opasek, zápěstí ruky, řídítka etc.) a nabízejí relativně dlouhou provozní dobu díky vestavěným (tužkovým) bateriím.


- Vlevo tréninková navigace (sporttester) Forerunner 405HR a vpravo Forerunner 301 -

Technické zpracování, funkce a konstrukční provedení uvažované skupiny výrobků je odlišné a záleží na samotných potřebách koncových uživatelů. Konkrétní prvky výbavy jsou úzce spjaty s cenou a platí zde přímá úměra - čím lepší schopnosti, tím vyšší cena. Narozdíl od navigací pro automobilový průmysl postrádají outdoorové modely hlasové povely (na změnu směru/stavu však může upozorňovat akustický tón) a nenabízí tak vysoký grafický komfort navádění.

Navíc je v tomto segmentu zastoupeno hodně málo značek. Příčinnu toho lze hledat v různých aspektech - úzká specializace výroby jednotlivých společností, nedostupnost mapových pokladů, a to zejména turistických map atp. Ostatně mapy jsou meritem dané problematiky a bez nich by tato oblast neměla takový punc jako nyní. Jaké jsou v tomto ohledu obecné možnosti si stručně popíšeme v následující kapitole.