Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

V autě, na kole i pěšky: GPS navigace a mapy

1.5.2009, Michal Koláček, článek
V autě, na kole i pěšky: GPS navigace a mapy
Minule jsme si vysvětlili princip kosmického a řídícího systému GPS. Rozdělili jsme si navigační přístroje podle jejich povahy včetně obecného popisu vlastností. Dnes se budeme věnovat konkrétním značkám pro instalace v autě, na jízdním kole či motocyklu nebo v přírodě (outdoor).
Slovní spojení "mapové podklady" přesněji však geodata jsou v tomto směru velmi obsáhlý pojem. Rozdělení konkrétních map lze uvažovat podle širokého spektra různých hledisek - dle obsahu (topografické, tematické), účelu (vědecké, vojenské, školní aj.), měřítka (velké, střední a malé), zobrazovaného území atp. Jelikož se zabíváme problematikou GPS navigací, zaměříme se především na mapy elektronické/digitální.

Jejich síla spočívá v interaktivním pojetí (volba měřítka a detailů zobrazení, možnostech vyhledávání aj.) a vlastním přizpůsobení (routování, preference nejrychlejší/nejkratší trasy, placených/neplacených úseků apod.). Můžeme se s nimi setkat v rastrové (digitalizované), vektorové (bodové) a kombinované (rastrové s vektorovou vrstvou) podobě.

Nutno podotknout hned v úvodu, že proces tvorby těchto produktů není vůbec jednoduchý. Na vstupu se mohou objevit letecké/satelitní snímky, digitální modely terénu a samozřejmě také praktická lokální měření pomocí speciální techniky. Výjimkou nejsou ani převzaté již existující podklady. Tato činnost vyžaduje relativně dlouhý čas pro získání, zpracování údajů a nemalé finanční prostředky. Mapové podklady, s nimiž se setkáváme v zakoupených přístrojích, jsou zpravidla dílem specializovaných společností s mezinárodní působností. Ty se přímo zaměřují na sběr, vlastní tvorbu a aktualizaci dat z "celého" světa v celkem pravidelných intervalech.



Pokud bychom měli být konkrétní, zmíníme korporace Navteq a Tele Atlas, ale samozřejmě najdete i řadu menších/lokálních na území konkrétního státu (Central European Data Agency, PLANstudio, CONAN atp.). Pro výrobce navigační techniky by bylo velmi neefektivní tvořit mapy z vlastních zdrojů, a tak provádějí nákup dat od uvažovaných organizací. Pak záleží jen na nich, jak moc upraví jejich formu, vzhled nebo obsah před začleněním do vlastního programového vybavení. Proto bychom měli brát v úvahu zejména kvalitu mapy.



Tím myslíme zpracování silničních sítí (udává se obvykle v procentech), základní a detailní pokrytí obcí ulicemi a adresami, celkový počet tzv. bodů zájmu jako čerpací stanice, restaurace, odpočívadla, parkoviště, letiště, hotely, informační místa etc. Co se týká kvalitního pokrytí, v minulosti platilo zejména pro země západní Evropy jako jsou Velká Británie, Belgie, Holandsko, Lucembursko, Francie, Švýcarsko nebo Německo, přičemž se bavíme o materiálech dvou zmíněných mezinárodních institucích. Pro státy z východu byla situace odlišná, ovšem tento nedostatek se během posledních několika let vytrácí.


- Pokrytí mapového obsahu City Navigator Europe NT 2009 od společnosti Garmin -

Dobré podmínky se dají obecně očekávat i v severských zemích (Norsko, Švédsko, Finsko) a také ve střední a jižní Evropě (Polsko, Česká republika, Slovensko, Rakousko, Itálie, Španělsko, Portugalsko). Naopak stále "nepříznivý" stav se dá předpokládat v severovýchodních oblastech (Estonkso, Lotyšsko, Litva, Bělorusko), východních zahrnujících Ukrajinu, Moldavsko, Maďarsko, Rumunsko nebo Bulharsko a jihovýchodních jako Chorvatsko, Černá hora, Bosna a Hercegovina, Makedonie, Albánie či Řecko.


- Silniční NavNGo IGO 8 EU od Mia -

Když nahlédneme do nabídek mapových podkladů jednotlivých výrobců, najdeme v nich mnoho produktů spadajících do několika kategorií - silniční, cykloturistické a čistě turistické, letecké, námořní atp. Distribuce je řešena pomocí optických disků DVD, častěji se však setkáváme s řešením na paměťových kartách různých strandardů (pokud již nejsou nahrané v samotném zařízení). K dostání jsou buď samostatně nebo společně s navigačním softwarem pro určitý typ zařízení. Dle značky a typu produktu mohou pokrývat rozsáhlá území nebo jen vybranou lokalitu či zemi.


- Mapy východní Evropy značky TomTom distribuované na SD paměťové kartě -

Je zcela zřejmé, že prostředí nejen kolem nás se bez přestání vyvíjí. Neustále vznikají nové objekty, zanikají ty nepoužívané a staré, mění svoji funkci apod. Na základě toho bychom mohli napsat, že mapování a s tím související aktualizace podkladů je jakýmsi nekončícím procesem, a je třeba na ni brát při koupi ohled. I když se nedá z dlouhodobého hlediska zajistit, aby veškerá data byla vždy 100% aktuální, situace je v tomto ohledu ucházející.

Jak jsme výše napsali, velké mezinárodní korporace vydávají své aktualizace v pravidelných intervalech. Nicméně zda se takto zachovají i výrobci GPS navigací a poskytnou svým zákazníkům nově uvedené mapy nebo jen pouhé upgrady, to záleží zcela na jejich obchodní politice. Na jejím základě se setkáváme také s různými poplatky a cenami za tyto služby.

Obecně je důraz u elektronických/digitálních map kladen na jejich srozumitelnost. Pouhým pohledem na displej přístroje bychom se měli být schopni zorientovat. K tomu například přispívá schematické zobrazení následujícího manévru (nejčastěji v podobě směrové šipky), jež lze kombinovat přímo s mapou. Na závěr je nutné zopakovat, že bychom měli brát v úvahu kvalitu mapy a její aktuálnost případně možnost ji v budoucnu pravidelně updatovat. Také nesmíme zapomenout zdůraznit, že mapový software je vždy zpracováván jen pro přístroje vlastní značky a nelze jej používat v konkurenčních navigátorech.