Valve: DirectX 12 nemá smysl, Vulkan ano
24.9.2015, Jan Vítek, aktualita
Nové DirectX 12 od společnosti Microsoft slibují podstatné navýšení výkonu, ovšem společnost Valve Software věří, že by bylo lepší namísto DX 12 využívat víceplatformový Vulkan, čili nástupce OpenGL.
Asi každému bude hned jasné, odkud vítr vane. Valve již za pár týdnů uvede na trh své počítače Steam Machine, které mají konkurovat herním konzolím i herním PC a vybaveny budou operačním systémem Steam OS založeným na Linuxu. Čili na tomto operačním systému nové DirectX 12 nepoběží, ovšem Vulkan ano. Jde tedy v podstatě o pokračování souboje starších DirectX, které byly také vyhrazeny pouze systémům firmy Microsoft, a otevřených OpenGL. Zmínit pak můžeme ještě Metal od firmy Apple, ale ten stojí poněkud stranou hlavního dění, neboť je určen pro zařízení s iOS či OS X. Všechny tři ale můžeme považovat za tzv. low-level API, které mají lépe využívat dostupný hardware a především vícejádrové procesory. Všechny také podporují GPGPU pro provádění výpočtů na grafickém hardwaru a jsou kompatibilní i se staršími kartami.
Dle Valve je tedy Vulkan API budoucnosti právě proto, že ostatní dvě jsou vázána na konkrétní platformy, zatímco Vulkan může pracovat na Windows, Linuxu i Androidu, a tedy i na různém hardwaru včetně ARM. Měl by tedy být vhodnější i pro vývojáře, kteří by dle Dana Ginsburga z Valve přirozeně měli chtít, aby jejich hry fungovaly na více typech zařízení. Vulkan bude vhodný nejen pro Windows 10, ale také pro starší Windows 8 a 7, čili zde existuje výhoda i pro PC hráče, kteří nechtějí opustit starší verze Windows. Na druhou stranu, hra vyvinutá pro PC bude v podstatně nezměněné podobě těžko dobře fungovat také na tabletu či dokonce telefonu.
Nicméně výhoda OpenGL v otevřenosti tu byla vždy a nebylo to tomuto API nic platné, DirectX stejně dnes hernímu světu s přehledem vládnou, tedy alespoň co se týče PC, o které firmě Valve jde především. Nicméně Vulkan ještě na rozdíl od DirectX 12 není dokončen a ty nejvíce optimistické předpoklady mluví o konci tohoto roku. Pokud tedy vývojáři chtějí už pracovat na hře pro nějaké low-level API, jedinou volbou je zatím DirectX 12.
Jisté je to, že Valve se bude všelijak snažit podpořit svou novou herní platformu Steam, která bez dostatečného počtu kvalitních titulů nemá moc šancí na úspěch. Potřebuje tedy, aby vývojáři počítali s Vulkanem, neboť bez něj bude jedinou šancí to, že uživatelé budou streamovat hry z PC s Windows do Steam machine a následně televizoru. A to mohou i dnes bez kupování Steam Machine jako prostředníka. Valve má tedy před sebou kolosální úkol, neboť světu PC (a zvláště tomu hernímu) vládnou Windows, a tedy i DirectX.
Zdroj: KitGuru
Dle Valve je tedy Vulkan API budoucnosti právě proto, že ostatní dvě jsou vázána na konkrétní platformy, zatímco Vulkan může pracovat na Windows, Linuxu i Androidu, a tedy i na různém hardwaru včetně ARM. Měl by tedy být vhodnější i pro vývojáře, kteří by dle Dana Ginsburga z Valve přirozeně měli chtít, aby jejich hry fungovaly na více typech zařízení. Vulkan bude vhodný nejen pro Windows 10, ale také pro starší Windows 8 a 7, čili zde existuje výhoda i pro PC hráče, kteří nechtějí opustit starší verze Windows. Na druhou stranu, hra vyvinutá pro PC bude v podstatně nezměněné podobě těžko dobře fungovat také na tabletu či dokonce telefonu.
Nicméně výhoda OpenGL v otevřenosti tu byla vždy a nebylo to tomuto API nic platné, DirectX stejně dnes hernímu světu s přehledem vládnou, tedy alespoň co se týče PC, o které firmě Valve jde především. Nicméně Vulkan ještě na rozdíl od DirectX 12 není dokončen a ty nejvíce optimistické předpoklady mluví o konci tohoto roku. Pokud tedy vývojáři chtějí už pracovat na hře pro nějaké low-level API, jedinou volbou je zatím DirectX 12.
Jisté je to, že Valve se bude všelijak snažit podpořit svou novou herní platformu Steam, která bez dostatečného počtu kvalitních titulů nemá moc šancí na úspěch. Potřebuje tedy, aby vývojáři počítali s Vulkanem, neboť bez něj bude jedinou šancí to, že uživatelé budou streamovat hry z PC s Windows do Steam machine a následně televizoru. A to mohou i dnes bez kupování Steam Machine jako prostředníka. Valve má tedy před sebou kolosální úkol, neboť světu PC (a zvláště tomu hernímu) vládnou Windows, a tedy i DirectX.
Zdroj: KitGuru