Valve využije strojové učení pro doporučování her na Steamu
15.7.2019, Jan Vítek, aktualita
Se Steamem se pojí jeden velký problém, který se Valve snaží řešit už velice dlouho. Spojen je s obrovským množstvím nabízených her, mezi nimiž se hráči mohou jen těžko vyznat. Nově doporučované hry tak budou nabízeny s využitím strojového učení.
Společnost Valve už dávno rezignovala na svou roli policajta, který bude hlídat kvalitu her nabízených na Steamu, a to až na ty nejkřiklavější případy. Problém je ten, že pokud Valve chce, aby někdo mezi mnoha tisíci nabízených titulů dokázal něco najít, aniž by šel najisto, musí přijít s nějakým vhodným systémem. Steam se nám přitom už dlouho snaží nabízet různé tituly na základě toho, co jsme dříve nakoupili a dle kritérií. To však evidentně nestačí, protože má nastoupit strojové učení, které využije různé informace včetně metadat využívaných nyní pro doporučování her.
Zajímavé je to, že systém nebude pracovat s žádným vstupem v podobě informací o hře samotné, snad až na datum jejího vypuštění na trh. Nemá být také ovlivněn hodnocením v uživatelských recenzích. Potřebné informace pro zpracování má zjistit pouze na základě toho, co hráči dělají. To si jistě zaslouží vysvětlit.
Valve udává, že obvykle využívaný způsob prostě znamená doporučovat ke koupi podobné hry na základě toho, co má hráč ve knihovně a co z toho skutečně hraje. Ovšem to může vést k řadě podivností a také to nutně omezuje hráčův rozhled. Nový způsob tak ignoruje drtivou většinu obvyklých informací včetně žánru a ceny. Zohledňuje spíše to, co, jak a kdy hrajeme a co hrají lidé, kteří mají podobné herní návyky. Myšlenka je tedy taková, že pokud existují skupiny hráčů s podobným přístupem, pak bude možné v rámci těchto skupin jednomu hráči doporučit to, co se v nich obvykle hraje, ať už jde žánrově o střílečku nebo simulátor.
Autoři se chlubí, že pro vytrénování daného modelu měli opravdu bohatou zásobu dat od milionů uživatelů, která čítala miliardy herních hodin. Model umožní také využívat různé parametry, takže uživatel si nastaví třeba to, aby pracoval pouze s novými tituly, nebo naopak s alespoň deset let starými, apod. Dále si budeme moci vybrat třeba to, aby ve výběru nefigurovaly mainstreamové hity, takže v podstatě jde prostě o filtry, jaké může aplikovat každý slušný vyhledávací systém. Jde však o to, že ať aplikujeme jakýkoliv filtr, v základu půjde vždy o výběr z her, který bude relevantní ke každému jednotlivému uživateli.
Nakonec ale budeme moci sami poznat, zda se firmě Valve povedlo systém doporučení vylepšit, nebo ne. Daná funkce je zatím k dispozici ve Steam Labs jako experiment, takže samotný Steam stále nabízí různé tituly prostě na základě toho, že jsme hráli hry různých žánrů označené různými tagy.