Ve Francii spustili provoz autonomního autobusu 4. úrovně
30.11.2021, Milan Šurkala, aktualita
Jedním z dalších projektů autonomní dopravy je EasyMile. Ve Francii dostal povolení provozu malého autobusu s autonomií na 4. úrovni, ta tedy nevyžaduje záložního řidiče. Na všeobecné povolení autonomních aut si ale Francie ještě počká.
Zatímco běžné vozy většinou končí s autonomním řízením na 2. úrovni, jde tedy jen o pomocné jízdní asistenty, které musí člověk pořád hlídat, po celém světě už jsou v provozu pilotní projekty na vyšších úrovních. Další takový bude mít i Evropa. Konkrétně jde o kampus v Oncopole v Toulouse ve Francii. Projekt EasyMile dostal zelenou k provozu malého elektrického autobusu na veřejných silnicích v rámci kampusu (provozuje však např. i autonomní dovážku jídla v Severní Americe, najdeme je i v Hamburku nebo Norsku v technologickém parku, dohlíží na ně ale operátor z kontrolního centra).
Ve francouzském případě jde o provoz na krátké 600metrové trase mezi hlavním vchodem a parkovištěm, kde jsou i chodci, cyklisté, jiná auta a autobusy. Malý autobus zde jezdí už od března a nyní dostal zelenou pro plně autonomní provoz bez záložního řidiče, na který přejde v následujících měsících. Autobus EasyMile EZ10 Gen 3 pojme 15 pasažérů, váží 2130 kg a může vážit maximálně o tunu více. Měří 4050×1892×2871 mm, akumulátor LiFePO4 má vydržet na 16 hodin provozu a nabíjí se 6 hodin. Maximální rychlost je sice 45 km/h, elektronicky je ale omezena na 25 km/h. O správné pozicování se starají lidary, radary, stereo kamery, GPS i senzory zrychlení a záznamy o dosavadním pohybu. Když se ještě vrátíme k Francii, tak ta plánuje mít legislativně zakotven autonomní provoz aut od září 2022.
Zdroj: easymile.com, transportation.ncsu.edu