Pánové prosím co to znamená "lidar"? Slyším poprvé
Odpovědět0 0
Laserový "radar". Prostě to skenuje prostor laserovým paprskem a měří, kde a jak se odráží.
Odpovědět0 0
Ah tak, díky. Takže chcete-li zhavarovat autonomní automobil, stačí pár zrcátek :D
Odpovědět0 0
Jakože 360° bublina okolo toho vozidla, to mi přijde jako jako dost na hlavu řešení kvůli tomu aby jsi vyřadil z provozu to vozidlo
Nebo jak jsi to myslel?? Protože obyčejné malé zrcátko do ruky případně zpětné zrcátka na autech to neovlivní.
LIDAR mapuje okolní svět v rozlišení 1x1mm (možná i menší a detailnější rozlišení, viz FOTOGRAMETRIE ) .....v 360° okruhu do výšky minimálně několika metrů, takže i kdyby jsi se před to vozidlo postavil se zrcátkem v ruce tak se od toho ty paprsky odrazí a vytvoří chybu ve snímání prostředí, ale pořád to nasnímá tvoji postavu a vyhodnotí ji jako překážku
Odpovědět0 0
Ne, myslel jsem to tak, že když například před zeď opřu nějaké zrcadlo, aby se paprsky odráželi nahoru do vzduchu, lidar uvidí ve zdi "díru" protože se k němu nevrátí paprsky. A nedělejte si s tím hlavu, je to spíš blbost, než skutečnost ;)
Odpovědět0 0
Jako jo, vývoj, pokrok, technologie... Ale vysvětlí mi někdo, proč se nejdřív neobjevily autonomní vlaky, když je implementace "AI" do vlaku podstatně jednoduší než na silnici? (jo, vím že někde už takhle funguje metro).
Odpovědět1 0
Na železnici se to hodí. Protože tam fíra jen sleduje rychlost a návěstidla. A u vlaku popsaného v článku, kde veze desítky tisíc tun ani nic jiného dělat nemůže. I kdyby viděl auto na přejezdu. i kdyby viděl, že mu dispečer postavil cestu na slepou kolej.. Zatáhne za brzdu a... A NIC. Už "malý" 600m dlouhý vlak začíná brzdit tak za 30s. 2,4 km dlouhé monstrum o váze 30 tisíc tun podle mě brzdí nejdřív za minutu a zastavuje alespoň 10 minut.. A jediné, co by mohl tou dobou dělat člověk v kabině je křičet a modlit se.
Odpovědět3 0
Kámoš něco takového dělá v práci, ve vlaku je kamera, a pomocí analýzy obrazu se detekuje kam jede, jestli tam může, hledají se překážky na trati apod.
Takhle vím z první ruky, že všechny ty plně autonomní systémy jsou stále ještě dnes utopie, protože to všechno dohromady ještě pořádně nefunguje ani na těch jednoduchých vlacích.
Odpovědět0 0
Tady pozor. Že to nefunguje v jednom případě, nemusí znamenat, že to nebude fungovat jinde. My na univerzitě také vyvíjeli autonomní řízení a nebudu říkat, že když jsme měli problémy, tak to stejně nebude fungovat i jiným týmům, obzvlášť těm, které to trénují na stovkách milionů či miliardách najetých km a jejich týmy jsou početně o řády větší. Člověk může mít lepší povědomí o problémech, které tam jsou, ale tohle prostě nelze házet do jednoho pytle. Tam můžete mít jiné algoritmy pro trénování a samotné vyhodnocování, jiné typy senzorů, jiné modely senzorů, jiný počet,...
Odpovědět1 1