Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
30.11.2021, Milan Šurkala, aktualita
Jedním z dalších projektů autonomní dopravy je EasyMile. Ve Francii dostal povolení provozu malého autobusu s autonomií na 4. úrovni, ta tedy nevyžaduje záložního řidiče. Na všeobecné povolení autonomních aut si ale Francie ještě počká.
doriel (497) | 2.12.202113:22
Pánové prosím co to znamená ­"lidar­"? Slyším poprvé
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 2.12.202113:25
Laserový ­"radar­". Prostě to skenuje prostor laserovým paprskem a měří, kde a jak se odráží.
Odpovědět0  0
doriel (497) | 2.12.202114:16
Ah tak, díky. Takže chcete­-li zhavarovat autonomní automobil, stačí pár zrcátek :D
Odpovědět0  0
honza1616 (3733) | 2.12.202116:28
Jakože 360° bublina okolo toho vozidla, to mi přijde jako jako dost na hlavu řešení kvůli tomu aby jsi vyřadil z provozu to vozidlo
Nebo jak jsi to myslel?? Protože obyčejné malé zrcátko do ruky případně zpětné zrcátka na autech to neovlivní.

LIDAR mapuje okolní svět v rozlišení 1x1mm ­(možná i menší a detailnější rozlišení, viz FOTOGRAMETRIE ­) .....v 360° okruhu do výšky minimálně několika metrů, takže i kdyby jsi se před to vozidlo postavil se zrcátkem v ruce tak se od toho ty paprsky odrazí a vytvoří chybu ve snímání prostředí, ale pořád to nasnímá tvoji postavu a vyhodnotí ji jako překážku
Odpovědět0  0
doriel (497) | 3.12.20217:58
Ne, myslel jsem to tak, že když například před zeď opřu nějaké zrcadlo, aby se paprsky odráželi nahoru do vzduchu, lidar uvidí ve zdi ­"díru­" protože se k němu nevrátí paprsky. A nedělejte si s tím hlavu, je to spíš blbost, než skutečnost ;)
Odpovědět0  0
kelley (5) | 1.12.20219:37
Jako jo, vývoj, pokrok, technologie... Ale vysvětlí mi někdo, proč se nejdřív neobjevily autonomní vlaky, když je implementace ­"AI­" do vlaku podstatně jednoduší než na silnici? ­(jo, vím že někde už takhle funguje metro­).
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (5151) | 1.12.202110:03
Nejen metra, ale i vlaky. Ono je také otázkou, co považujete za metro a co už za vlak ­(v některých případech se to v podstatě nedá rozlišit­). Velmi časté jsou např. autonomní vlakové systémy z letišť na nějakou železniční­/metro stanici ve městě. Je to vlak nebo metro?

V Austrálii už tři roky autonomně vozí železnou rudu. https:­/­/www.svethardware.cz­/nejvetsim­-robotem­-na­-svete­-je­-2­-4km­-vlak­-od­-rio­-tinto­/47093
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 1.12.202111:09
Na železnici se to hodí. Protože tam fíra jen sleduje rychlost a návěstidla. A u vlaku popsaného v článku, kde veze desítky tisíc tun ani nic jiného dělat nemůže. I kdyby viděl auto na přejezdu. i kdyby viděl, že mu dispečer postavil cestu na slepou kolej.. Zatáhne za brzdu a... A NIC. Už ­"malý­" 600m dlouhý vlak začíná brzdit tak za 30s. 2,4 km dlouhé monstrum o váze 30 tisíc tun podle mě brzdí nejdřív za minutu a zastavuje alespoň 10 minut.. A jediné, co by mohl tou dobou dělat člověk v kabině je křičet a modlit se.
Odpovědět3  0
zzw30 (229) | 1.12.202112:25
Kámoš něco takového dělá v práci, ve vlaku je kamera, a pomocí analýzy obrazu se detekuje kam jede, jestli tam může, hledají se překážky na trati apod.
Takhle vím z první ruky, že všechny ty plně autonomní systémy jsou stále ještě dnes utopie, protože to všechno dohromady ještě pořádně nefunguje ani na těch jednoduchých vlacích.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (5151) | 1.12.202113:01
Tady pozor. Že to nefunguje v jednom případě, nemusí znamenat, že to nebude fungovat jinde. My na univerzitě také vyvíjeli autonomní řízení a nebudu říkat, že když jsme měli problémy, tak to stejně nebude fungovat i jiným týmům, obzvlášť těm, které to trénují na stovkách milionů či miliardách najetých km a jejich týmy jsou početně o řády větší. Člověk může mít lepší povědomí o problémech, které tam jsou, ale tohle prostě nelze házet do jednoho pytle. Tam můžete mít jiné algoritmy pro trénování a samotné vyhodnocování, jiné typy senzorů, jiné modely senzorů, jiný počet,...
Odpovědět1  1
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.