Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Ve jménu vyšší framerate - počtvrté (1)

7.2.2002, Štěpán Mrázek, článek
Ve jménu vyšší framerate - počtvrté (1)
GeForce je dnes již legendární pojem. GeForce znamená extrémní grafický výkon. GeForce je vlajková loď předního světového výrobce grafických čipů. GeForce je dnes prostě TOP novinka a to dokonce již počtvrté ve své historii...
Včera přibližně v půli odpoledne středoevropského času zveřejnila společnost nVidia tiskovou zprávu oficiálně oznamující uvedení rodiny grafických čipů GeForce 4. Proč používám termín rodiny ? GeForce 4 existuje v mnoha verzích, rozmanitost sortimentu by jí mohly závidět i kečupy značky Heinz :o).

Firma nVidia uvádí čtvrtou verzi grafického procesoru GeForce na trh s mottem "ferocious power" tedy zuřivý výkon. Pokud se Vám zdá, že poznáváte druh použitého písma na letáku ze stránek firmy nVidia nedivte se, tímto písmem se honosí jedna z nejoblíbenějších her současnosti - Diablo. Výkon čipu GeForce tedy nemá být pouze divoký, ale přímo ďábleský.



Obr. 1 - Divoký výkon

Ještě než začneme popisovat GeForce 4 podíváme se dnes na historii celé ságy GeForce.

Historie grafických procesorů GeForce

GeForce 256

Koncem léta roku 1999 byl uveden grafický procesor od firmy nVidia, který dostal neobvyklé jméno - GeForce 256. Přinášel tehdy převratnou funkci "transformace a osvětlení" označovanou ve zkratce jako T&L. Její podstatou je přesunutí výpočtu geometrických transformací a osvětlení 3D scény z hlavního procesoru počítače do grafického procesoru. Tento čip se vyznačoval 256-ti bitovým enginem, pracoval na frekvenci 120 MHz, jeho T&L jednotka byla schopna zpracovat 15 milionů trojúhelníků za sekundu. Další specifikace tohoto čipu udávaly jeho fillrate - 480 Mpixelů/s (texelrate dosahuje stejné hodnoty) a výkon při operacích v plovoucí desetinné čárce 50 Gflops (floating operations per second).

GeForce 2

Druhým v řadě byl grafický procesor GeForce 2 GTS, který byl uveden koncem druhé čtvrtiny roku 2000. Přinesl nejen vyšší pracovní frekvenci samotného čipu (200 MHz) ale i výkonnější T&L jednotku (25 milionů trojúhelníků za sekundu) a také hardware antialiasing. Jeho výkon měřený počtem megapixelů udává 800 pro fillrate a 1600 pro texelrate (čip GF2 je schopen aplikovat dvě textury na pixel v jednom cyklu). Další zajímavou novinkou byl "per pixel shader" tedy stínování na úrovni pixelu. Postupně se objevily celkem čtyři další varianty tohoto čipu. GeForce 2 Pro a GeForce 2 Ultra (frekvence čipu 250 MHz), které jsou výkonnější verzí čipu GeForce 2, GeForce 2 Go je mobilní verzí tohoto velice oblíbeného čipu a GeForce 2 Ti je pak nejmladší variace.

Poněkud stranou od čipu GeForce stojí jeho dosud nejoblíbenější verze - GeForce 2 MX, která taktéž postupně existovala v mnoha provedeních. Samotná první GeForce 2 MX (později existovala ve dvou dalších provedeních) byla vyráběna 0,18 mikronovým procesem, čip pracoval na 175 MHz a jeho T&L jednotka byla schopná zpracovat 20 miliónů trojúhelníků za sekundu. Fillrate byla "pouhých" 350 Mpixelů a texelrate pak 700 Mpixelů/s. Následovala verze GeForce 2 MX400, která mírně zvýšila tak grafického procesoru na 200 MHz (fillrate stoupla na 400 Mpixelů/s a texelrate pak na 800 Mpixelů/s). Další verzí posléze byla GeForce 2 MX200, která obsahovala stejný čip jako původní GeForce 2 MX, ale její paměťová sběrnice byla pouze 64-ti bitová a průchodnost tedy klesla ze 2,7 GB/s na polovinu. Samozřejmě se to projevilo na výkonu celé karty, protože paměťová propustnost je hlavní brzdou výkonu grafické karty.

GeForce 3

GeForce 3 byla uvedena přibližně před rokem a přinesla některé dříve nevídané vymoženosti (viz odkaz na konci odstavce). Čip samotný je vyráběn 0,15 mikronovým výrobním procesem a obsahuje 57 milionů transistorů. Jeho pracovní frekvence je 200 MHz (stejně jako u GeForce 2 GTS - trik ve výkonu je skryt jinde, než v samotné frekvenci). Čip se posléze objevil ve dvou dalších variantách, GeForce 3 Ti200 a dosud nejvýkonnější GeForce 3 Ti500. Jelikož podrobný popis novinek jako je nfiniteFX Engine, Lightspeed Memory Architecture a nově implementovaného Anti-Aliasingu čipu GeForce 3 by byl delší než celý tento článek uvádím zde odkaz na rok starý článek, který vše podrobně popisuje.

Přehled kódových jmen čipů rodiny GeForce
  • NV10 - GeForce 256
  • NV11 - GeForce 2 MX
  • NV15 - GeForce 2
  • NV17 - GeForce 4 MX
  • NV20 - GeForce 3
  • NV25 - GeForce 4 Ti

Takže ve dnešním článku jsme si prošli celou historii čipů GeForce a zítra se již podíváme podrobně na rodinu čipů GeForce 4. Máte se tedy na co těšit :o).

Odkazy na další články seriálu


Zdroj: Svět hardware, nVidia
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.