Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Ve jménu vyšší framerate - počtvrté (2)

8.2.2002, Štěpán Mrázek, článek
Ve jménu vyšší framerate - počtvrté (2)
Ve včerejším článku jsme si probrali genezi grafického procesoru GeForce až po řadu GeForce 3 Ti. Dnes se podíváme na variantu čipu GeForce 4 určenou pro notebooky, která byla 6. února uvedena pod jménem GeForce4 Go.
Go znamená v naší zemi mobilního operátora Eurotel a jeho předplacené služby. Pro každého příznivce grafických procesorů nVidia však Go znamená mobilní verzi čipu GeForce. Pod jménem Go již existoval čip GeForce 2, který byl taktéž určen pro notebooky. Možnost používání výkonné 3D akcelerace na přenosném počítači tedy rozhodně není novinkou. Ještě než se podíváme na všechny vlastnosti čipu GeForce 4 Go shrňme si stručně všechny tři čipy GeForce 2 Go.


Tab. 1 - Porovnání klíčových parametrů čipů GeForce 2 Go

Samotný GeForce 4 Go je čip o velikosti 31 x 31 mm (brána celková velikost včetně balení), který ovšem přes svoje malé rozměru zvládne spočítat 30 milionů trojúhelníků za sekundu či renderovat 500 milionů pixelů. Paměťová sběrnice je 128-bitová a v kombinaci s výkonnými DDR pamětmi dosahuje její propustnost 8 GB za sekundu.

Pozn.: V materiálech od firmy nVidia se nepíše nic o pamětech či jejich taktování, ale vzhledem k uváděné propustnosti a šířce sběrnice budou použité paměti taktovány kolem 250 MHz (tedy 500 MHz v režimu DDR).

Mezi klíčové specifikace grafického procesoru GeForce4 Go patří následující vlastnosti:

PowerMizer Mobile Technology

V kostce se jedná o technologii, která Vám umožňuje se rozhodnout zda preferujete maximální výkon svého GPU či zda je pro Vás rozhodující výdrž baterií. Celkově si můžete ze tří režimů: vybrat buď maximum výkonu či maximum životnosti baterií, alternativou je jakýsi hybridní režim, který je kombinací obou předchozích možností.

Pozn.: Přepínání procesorů určených pro notebooky do režimu s nízkou spotřebou energie je již vcelku běžnou záležitostí, zavedení obdobného módu pro grafické čipy určené pro notebooky je jen dalším logickým krokem.

Advanced Antialiasing for Notebooks

Co je to aliasing snad není nutné nikomu vysvětlovat. Anti-aliasing je pak technika která slouží k jeho odstranění. GeForce 4 Go podporuje celkem tři druhy anti-aliasingu: Supersampling, Multisampling a Quincunx AA známé již z GeForce 3. Tyto techniky jsme již popsali v popisu čipu GeForce 3 a tak zde uvádím pouze odkaz na daný článek. Na následujícím obrázku je vidět efekt aliasingu (pravá polovina) a také jeho odstranění (levá polovina).


Obr. 1 - Efekt aliasingu a anti-aliasingu

Pozn.: Na problém anti-aliasingu připravujeme samostatný článek, který popíše podrobně všechny používané techniky.

Video Processing Engine (VPE)

V podstatě se jedná o video engine, který podporuje dekódování, zpracování a následné přehrávání videa bez asistence procesoru. Na hardware úrovni GPU jsou podporovány prvky motion compensation a iDCT (inverzní diskrétní kosinová transformace) potřebné pro přehrávání DVD videa, to vše s ohledem na co možná nejnižší zátěž baterií.

Pozn.: Následující tabulka zachycuje parametry obou čipů GeForce4 Go.

Tab. 2 - Parametry obou čipů GeForce4 Go

Jak je vidět firma nVidia hodlá získat výkonnostní prvenství na všech stupních a rozhodně nehodlá vynechat ani notebooky. Je jí to přáno, ať uvede co nejvýkonnější variantu svých čipů GeForce, doufám, že za pár měsíců bude uveden Radeon 3 a za půl roku nato pak GeForce 5. Potom si budeme moc koupit ve výprodeji GeForce 3 za pakatel :o).


Zdroj: nVidia
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.