Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Ve jménu vyšší framerate - počtvrté (4)

12.2.2002, Štěpán Mrázek, článek
Ve jménu vyšší framerate - počtvrté (4)
Dnes se dostáváme k popisu nejvýkonnější varianty grafického procesoru GeForce4, přesněji ke všem třem čipům spadajícím do řady GeForce4 Ti.
Dnes se dostáváme k popisu nejvýkonnější varianty grafického procesoru GeForce4, přesněji ke všem třem čipům spadajícím do řady GeForce4 Ti. Ta je tvořena grafickými procesory GeForce4 Ti4600, GeForce4 Ti4400 a GeForce4 Ti4200.

Všechny tři procesory jsou vyráběny 0,15 mikronovým výrobním procesem a obsahují 63 miliónů transistorů (pouze o 3 milióny více než GeForce3). Pro všechny také platí podpora následujících funkcí:
  • nfiniteFX II engine (bude popsáno níže)
  • Accuview Anti Aliasing (viz popis GeForce4 MX)
  • Light Speed Memory Architecture II (viz popis GeForce4 MX)
  • nView (viz popis GeForce4 MX)

Pozn.: Grafický procesor GeForce4 Ti obsahuje čtyřsegmentový Crossbar Memory Controller, zatímco GeForce4 MX pouze dvousegmentový Crossbar Memory Controller.

Vlastnosti jednotlivých grafických procesorů GeForce4 Ti



Tab. 1 - Vlastnosti GeForce4 Ti ve srovnání s GeForce3 Ti500

Mimo nfiniteFX II engine, který není obsažen v GeForce4 MX jsme již všechny funkce popsali ve včerejším článku (viz odkazy výše) a nyní zbývá již jen popsat samotný nfiniteFX II engine, resp. změny, které přináší oproti původnímu nfiniteFX engine obsaženému v GeForce3.

nfiniteFX II engine

Úvodem zde uvedu odkaz na článek popisující grafický procesor GeForce3, ve kterém je vysvětleno co je to Vertex Shader a Pixel Shader.

Vertex Shader - zatímco jednotka Vertex Shader byla v grafickém procesoru GeForce3 pouze jedna, u GeForce4 jsou hned dvě (mimochodem v Xboxu jsou také dvě jednotky Vertex Shader). Pracují paralelně a jsou navrženy jako multithreadové. Celkově vezmeme-li v úvahu zvýšení jejich počtu na dvě a také vyšší pracovní frekvenci čipu je GeForce4 schopna zpracovat 3x více vertexů než GeForce3.

Pixel Shader - nový GeForce4 Ti podporuje Pixel Shader 1.2 a 1.3 (již, ale ne rozšíření společnosti ATI 1.4). Celkově podporuje Pixel Shader 14 nových módů (např. z-correct bump mapping, který zlepšuje vizuální kvalitu obrazu v místě, kde se bump-mappová textura protíná s jiným objektem). Zvýšení výkonu se také projeví při aplikaci tří nebo čtyř textur na jeden pixel, výkonnostní penále by již nemělo být tolik vysoké. Uvádí se, že nový Pixel Shader je při započítání vlivu nových funkcí a vyšší pracovní frekvence čipu o 50% výkonnější než Pixel Shader u grafického procesoru GeForce3.

No a jelikož většinu funkcí jsme popsali již u GeForce4 MX tak je to asi vše a tímto článkem ukončujeme náš seriál o grafickém procesoru GeForce4. V rámci seriálu jsme prošli celou historii grafických procesorů společnosti nVidia od dob první GeForce256 až po současné metamorfózy čipů GeForce4.


Zdroj: nVidia, Tom's Hardware
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.