Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Velké povídání o historii textovek

24.6.2002, Petr Hájek, článek
Velké povídání o historii textovek
Dnes ctěné čtenářstvo našeho serveru čeká herní lahůdka nad jiné nevídaná, možnost si zahrát na Vašem Palmu stovky LEGÁLNÍCH her zdarma, ještě si připomenout zlaté textovkářské časy a první adventuru všech dob, jistě nenechá žádného pravověrného hráče chladným.
Kapitoly článku:
  1. Velké povídání o historii textovek
  2. Pokračování
Adventure hry nabízejí lidem s fantazií, stejně jako knihy nebo film, onu vzácnou možnost stát se na chvíli někým jiným. Používají k tomu příběh, zvuk a grafiku. Ovšem, existuje skupina her, která klade důraz jen a pouze na příběh a zpracování, spíš než na překrásné ozvučení a grafiku.

Na úvod trochu nudné(?) historie. Úplně první adventure hra všech dob vznikla někdy koncem 70tých let díky programátorům Crowtherovi a Woodsovi, byla silně inpsirovaná stolní hru Dungeons & Dragons a Tolkienem. Ač je mi jasné, že nyní bude následovat několik vtipných komentářů o mé nevysoké inteligenci, nevzpomenu si v čem to napsali, mám ten pocit, že to byl Prolog, ale krk bych na to nedal.

O několik let později se herní reálie trošku proškrtaly (podle slov autorů "…příliš mnoho Tolkienovských věcí a narážek") a hra se stala součástí trilogie "Jewels of Darkness" čili "Klenoty temnot" a vyšla v mnoha verzích na různé platformy v té době populární (Atari ST, 8bity). Tímto doporučuji ctěné čtenářské obci k přehrání, obrázek který vidíte níže je z první místnosti prvního dílu a je z emulátoru Atari800, hra zde totiž (ač tomu možná nebudete věřit) vypadá znatelně lépe než na PC. Opravdu, použitá CGA u PC je děs s červenými stromy, naproti tomu Atárko prohazuje paletu čtyř barev, takže obrázky vypadají lépe. Ano, vím že původní nadpis titulku je o textovkách pro Palmy, ale tahle hra je natolik osobitým kouskem herní historie, že opravdu stojí za tu trošku námahy ji sehnat a přehrát. Jsem si jistý, že i dnes pobaví při hledání tajemné obří jeskyně, bloumání po hvozdech a vůbec, prožívání prvního opravdového adventurního příběhu vůbec.

Samozřejmě, je tu možnost zahrát si ji i na Palmáči, ovšem bez slušivé grafiky a pouze první část trilogie, což by byla tak trochu škoda, trocha nostalgie nikdy neuškodí, nemyslíte?



Co tedy najdete v této první adventurce (viz obr.)?
  1. Tři příběhy: Colossal adventure, Adventure quest & Dungeon adventure.
  2. V celé trilogii je dohromady přes 500 místností = přes 500 obrázků, asi 1000-slovný slovník (dodnes nechápu, jak se jim podařilo do nějakých 30kB na hru vecpat tolik věcí)
  3. Povídku o 54 stranách
  4. Příběh, který se dá volně přeložit jako "Dramatická záchrana hodných elfů uvězněných v temných kobkách"

Mezi další zajímávé firmy a osobnosti produkující nejlepší textovky své doby patřili např. Infocom, Level 9 a Scott Adams.

Právě Infocom se díky nim stal opravdovou legendou. V rámci maximálního vtažení do děje a opravdového vychutnání příběhu dokonce spolu s hrou distribuoval i reálné (!) předměty, které měly hráče maximálně vtáhnout do děje. Často se tedy stalo, že hráč který zakoupil např. hru Moonmist dostal kromě manuálu ještě turistickou příručku k hradu a dva dopisy od jisté lady která žádá o pomoc. Podobně spolu s hrou Cutthroats kde hráč pátral po potopených pokladech bylo možno získat mapu potopených pokladů, ceník námořnických potřeb a tabulku přílivů a odlivů. To samé platí pro jejich dalších asi 40 her.

Pokud se někdo ošklíbá nad faktem že jde o adventury, tedy hry na jedno přehrátí, resp. použití, musím ho zklamat, např. zrovna výše uvedené se dají hrát vícekrát, v Moonmistu sužuje zámek pokaždé jiné strašidlo a v Cutthroats zase hledáte jiný legendární poklad, to máme (jářku, bratru, cirka…), 3-4 varianty hry v jedné, v jiných textovkách zase lze nějaký problém vyřešit třeba 7 způsoby, co dodat…

Už před lety napadlo programátory Infocomu geniální řešení, které se v podstatě udrželo dodnes. Jelikož neustále kompilovat, upravovat a převádět hry pod 26 platforem by bylo neúnosné, napadlo je využít tzv. Z-machine, což je něco na způsob Javy. Představte si samotná data hry (zápletka, postavy, příběh, popisy, …) v jednom samostatném herním souboru, potom si představte další soubor, který slouží (jako výše zmíněný JVM) jako interpret herních souborů. Je logické, že odlaďovat jeden zdroják je mnohem jednodušší než odlaďovat jich 26. Občas sami autoři nazývají tento program virtuální Z-přístroj. S pomocí tohoto virtuálního Z-přístroje si můžete tedy stejnou hru zahrát i na jiných platformách, např. na PC, Mackovi, Linuxu, PocketPC, Psionech a namátkou mě napadá ještě třeba jedna taková typicky herní platforma - Solaris, existují samozřejmě desítky dalších, ale mluvme jen o těch známějších.

Čas od času vyrobí nějaký nadšenec utilitku, která převádí diskety z C64, Atari800, ST, Amigy nebo Macka do Z-formátu, takže se může stát, že pod nějakým podezřele povědomým názvem se skutečně bude skrývat hra z Vašeho digitálního dětství (apropos, neví někdo, jak se v "The Neverending Story" dostat přes bránu ve slonovinové věži?).

Možná si řeknete: "Pche, nějaké triviální textovky…", jenomže jde o systém pilovaný desítkami let a na knihovnách, manuálu a možnostech je to sakra znát. Troufám si tvrdit, že ani moderní adventury neposkytují takové možnosti v ovládání a dělání vylomenin jako tyto adventurky. Např. UNLOCK THE DOOR WITH THE KEY. OPEN IT AND THEN GO NORTH, tedy, odemči dveře klíčem, otevři je a jdi na sever. Samozřejmě toto bylo pouze spojení více příkazů do jednoho, ale vyjímkou nejsou ani takové složité konstrukce jako třeba TAKÉ SMALL BOX FROM MIDDLE PILLAR WITH HOOK THEN THROW IT AGAINST GHOST, vezmi krabičku z prostředního sloupu s pomocí háku a hoď ji na ducha. To jsem si samozřejmě vymyslel, takovouto frázi v žádné hře nehledejte, ale to jen aby nikomu nepřišlo na mysl slovo "primitivnost". Se syntaxí se tam dají dělat neuvěřitelné věci.


Další zajímavou věcí, poměrně hodně užívanou jsou různé osoby, postavy a zvířata. Mají často svou vlastní inteligenci, pohybují se z místa na místo v závislosti na čase či událostech a (relativně) inteligentně reagují, můžete se jich ptát na různé věci, jen tak se vyptávat na drby, dávat jim předměty, přikazovat co mají udělat atd. Když mi u nějaké hry postava asi po třicáté odpověděla na otázku "Co je tu nového?" pokaždé jinak, tak jsem to vzdal…

Dobří angličtináři určitě ocení, že dobrý (nezřídka výborný, viz další věta) příběh není zprzněn žádným překladem. A pak, je tu další obrovské plus, žánrovost a originalita, 90% těchto námětů by herně absolutně impotentní manažeři gigantických firem nikdy nevydali jako nerentabilní projekty. Jinak řečeno, náměty některých textovek jsou natolik originální, že i nadprůměrný čtenář fantasy a sci-fi bude žasnout, protože tohle prostě nikde jinde není k vidění.