Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
3.6.2006, Milan Šurkala, aktualita
Od základní desky VIA s chipsetem, procesorem a grafickým čipem téhož výrobce jistě nebudeme čekat vysoký výkon, ale spíše nízkou spotřebu, která se nám v tomto podání jistě nabídne. Pojďme se nejprve podívat, co nám deska nabídne. Je zde...
Moas | 5.6.200620:35
...pote, co jsem vrazil jeste jednu sitovku do PCI ­(a mel jsem dve spolu s integrovanou­), tak se mi totalne srazila propustnost FSB a cely pocitac se choval jako udychana 386... a bylo uplne jedno, jakou sitovku jsem do PCI vrazil.
Takze myslenka dobra, ale problem je jasny. VIA.
Odpovědět0  0
starmen (438) | 5.6.200620:54
Rád bych se zeptal, jestli jste tam dával ­"síťovky­" za 150 Kč a nebo některou z HW síťových karet ­(např. 3Com­), kde ceny začínají na cca 800,­- Kč a výše ?
Odpovědět0  0
Moas | 5.6.200621:24
Taky me napadlo, ze 8139 a podobne lowendy treba nejsou to prave. Mel jsem pujcenou z prace 3Com sitovku co stala kolem 1400 CZK, ale ani to nepomohlo.
Zvlastni ze to delalo jen se sitovkou. WiFi karta, TV tuner, pridavny IDE radic... to vsechno slapalo skvele... ale sitovka proste ne.
Laboroval jsem s ruznymi verzemi 4in1 ­(tedy nejvic samozrejme s tou nejnovejsi­), ruznymi OS... ale problem zda se byl ryze HW. Skoda, byla to jinak vyborna vecicka.
Odpovědět0  0
starmen (438) | 5.6.200621:46
Hmmh tak to je špatné. Nutně potřebuji snížit spotřebu mého routeru­/serveru běžícího non­-stop a platformu VIA­-EPIA plánuji již půl roku ­(holt teď na nic nemám čas :­-­/ ­). Pokud se však neprojevovalo zpomalení na integrované síťové kartě, tak by možná mohlo být řešení koupit desku vybavenou dvěmi síťovými kartami ­(takové desky jsou­). Tam by daný problém nastat nemusel. Záleželo by asi, jak by druhá LAN byla připojena.
Odpovědět0  0
Moas | 5.6.200622:24
A nebo uvazovat o produktech [odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
pripadne
http:­/­/www.chg.cz­/products.aspx?strsort=200QO0&stiid=3363

chtel jsem to testnout, ale nakonec jsem to nezkousel. Ale urcite by to fungovalo.
Deska se dvema sitovkami by taky mohla byt reseni, ale nemam zkusenost. Logicky lze predpokladat, ze to asi maji otestovane na bezproblemovost... :)
Odpovědět0  0
starmen (438) | 5.6.200623:43
Mno něco podobného mám doma ­(od ST­-LAB­), ale žádná výhra to není. Vytlačím z toho tak max. 3­-4MB­/s. Navíc se projevuje něco jako ­"cache syndrom­". Když kopíruji data na PC připojené přes USB2LAN, tak v opakujících se časových intervalech ­(cca po 5 ­- 10s­) kopírování zatuhne a chvíli stojí. V tu chvíli, je TotalCommander úplně tuhej, než se zase kopírování rozjede ­(v řádu jednotek sekund­).
USB2LAN používám u starších PC, které nemají síťovou kartu abych nemusel dané PC rozdělávat pro přidání karty. Je to jen nouzovka a ne řešení :­-­/.
Možná je to ale tím, že je to od ST­-LAB :­-D.
Odpovědět0  0
Jiří Mrázek (89) | 6.6.200610:35
No ja nevím, to by se hodilo třeba no notebooku kde neni sitovka, ale do pc kde staci koupit sitovecka za cca 120Kc. ucel to splni taky a hlavne to nezatezuje CPU jako blazen, ta pres USB to musi komunikovat CPU ;­-­) a ta do PCI to dela cip na karte.
P.S. Ale pokud mate problemy s prostupnosti FBS Tak tam opravdu koupit jenom drahe treba od Intelu, zkusit vypnout i tu integrovanou. Dokonce jsem zacil PC kde pady systemu a nestabilitu delala integrovana sitovka...
Odpovědět0  0
Jiří Mrázek (89) | 6.6.200610:37
No ja nevím, to by se hodilo třeba no notebooku kde neni sitovka, ale do pc kde staci koupit sitovecka za cca 120Kc. ucel to splni taky a hlavne to nezatezuje CPU jako blazen, ta pres USB to musi komunikovat CPU ;­-­) a ta do PCI to dela cip na karte.
P.S. Ale pokud mate problemy s prostupnosti FBS Tak tam opravdu koupit jenom drahe treba od Intelu, zkusit vypnout i tu integrovanou. Dokonce jsem zacil PC kde pady systemu a nestabilitu delala integrovana sitovka...
Odpovědět0  0
liborc (398) | 6.6.200617:31
A co zkusit dvouportovou sitovku a tu na MB vypnout? Mam doma par kousku od Intelu za dobrou cenu. ;­-)
Odpovědět0  0
66 (18) | 5.6.200616:03
Mozno by bolo vhodne spomenut, ze doska ma 2 x SATA II porty. Chipset 8237R+ obsahuje aj podporu RAID. Vid tiez www.epia.sk. Okrem ineho, niektore EPIA dosky sa daju kupit v AlzaSofte.
Odpovědět0  0
couz | 5.6.200615:14
kde sa da kupit?
Odpovědět0  0
brk | 5.6.200610:35
Škoda, že to nemá na výstupu DVI a třeba přiloženou redukci na D­-Sub. Jenom analogový výstup mi dost vadí.
Odpovědět0  0
trcheton | 4.6.200613:06
Zaujimalo by ma, ci sa da nieco take zohnat aj s procesorom AMD Geode LX, viem, ze taka doska aj existuje, ale vraj je urcena skor pre vyvojarov. Myslim, ze to od AMD by malo aj podstatne vyssi vykon, kedze ta C7 nema tusim ani paralelne spracovanie viacerych instrukcii naraz.
Odpovědět0  0
jmar8692 | 4.6.200614:52
To je nesmysl, paralelní zpracování instrukcí, resp. mikrooperací, C7 samozřejmě má. Jako ostatně všechny CPU od dob prvních Pentií. C7 má dokonce i SSE2 a SSE3 instrukce. Výkonově odpovídá asi tak K7 Duronu na stejné frekvenci, takže z dnešního pohledu opravdu nic moc. Zde je srovnání se Sempronem 3400+: http:­/­/www.sudhian.com­/index.php?­/articles­/show­/817­/2 samozřejmě to C7 projelo na celé čáře. Limit celé téhle platformy je DVD rozlišení ­- mpeg2 z DVD to dá v pohodě ­(desky mají HW akceleraci­), DVD v DivX ještě tak tak, ale na HDTV a podobné libůstky prostě VIA zatím nemá.
Odpovědět0  0
Arthur | 4.6.200620:21
Kde ste na to preboha prisiel, ze DVD prehrava tak tak??? Mal ste nejaku EPIU vlastne v rukach, ze vyvodzujete taketo zavery??? Je to uplny blud, ktory sa nezaklada na pravde.
S3­/VIA UniChrome™ Pro IGP a jej Chromotion™ CE video engine dava prave doraz na kvalitu videovystupu aby prehravanie kodekov prebiehalo uplne bezproblemovo a s co najcistejsim obrazom. Jedná sa o 128­-bitový grafický engine, ktorý obsahuje dve pixel pipelines a tiká na frekvencii 200MHz. Pre ukladánie dat jádro využívá zdielaný frame buffer o veľkosti až 64MB. Grafické jadro spracuje 4,5 milionov trojuholníkov za sekundu a fill­-rate sa pohybuje okolo 400 milionov texelov za sekundu. Súčastou grafického jadra je Chromotion CE Video Display engine, ktorý v kombinácii s MPEG2 iDCT dekodérom a slúži pre lepšie prehrávanie videa. Součástou je taktiež ADT ­(alias Adaptive De­-Interlacing Technique­) a Hardware Video De­-blocking Filter ­(odstraňuje štvorcovanie obrazu vznikajúceho pri veľmi skomprimovaných obrazoch­), čo sú technologie zlepšujúce kvalitu video výstupu. S3­/VIA UniChrome Pro rovnako podporuje HDTV rozlíšenie až po 1080i­/720p formát ­(1920x1080px­) a technológiu DuoView+ ­(VIA VT1625M HDTV Encoder!!!­). Je velkou skodou, ze VIA CN700 neprevzala aj MPEG­-4 akceleraciu so starsej VIA CN400 aj ked je pravdou, ze iba distribucie Linuxu to vedia vyuzit.
Aj tak si myslim, ze uz dozrel cas na platforme VIA EPIA vymenit dosluhujucu aj ked na svoj ucel este postacujucu S3­/VIA UniChrome Pro IGP za novsie graficke jadro VIA Chrome9™ HC IGP zname s chipsetov K8M890­/K8N890 a P4M900. To iste plati o VIA VT8251.

Integrated VIA Chrome9™ HC IGP
# DirectX® 9.0 engine
# Pixel Shader 2.0
# Dual pixel pipelines
# 128­-bit 2D­/3D engine
# 250MHz engine clock speed
* Chromotion Video Display Engine
Optional external PCI Express x16 interface
Odpovědět0  0
jmar8692 | 4.6.200620:43
Ehmm... Možná byste měl méně psát a více číst. Já jsem nikde neřekl, že DVD přehrává tak tak. Naopak jsem tvrdil, že DVD přehrává v pohodě ­(mpeg2­). Také jsem napsal že DVD v DivX přehrává tak tak. DivX ~ mpeg4, čili to ta deska neumí akcelerovat a všechno musí utáhnout CPU.

Co se týká HDTV, tak jsem čerpal z odkazovaného testu. Speciálně pro vás uvádím link na konkrétní kapitolu: http:­/­/www.sudhian.com­/index.php?­/articles­/show­/817­/8

Testovali tam právě HDTV stream 1080i a o plynulosti nemůže být ani řeč.

Jestli máte s Epiou takové zkušenosti, tak nám tedy řekněte, kde jsou hranice REÁLNÉ téhle platformy, to že GPU cosi podporuje ještě nutně neznamená, že se na to dá dívat. Zkoušel jste snad na CN700 přehrávat HDTV video? A když si tam pustíte film z DVD překonvertovaný do DivX, jaké máte vytížení CPU?
Odpovědět0  0
boguš | 4.6.200620:45
Nechápu jak může někdo napsat, že je to výkonově na urovni jako stejně taktovaný duron .... když já na své PIII 450Mzh jedu DivX v upne pohodě ... takže .... HDTV to chápu, ale proč DivX ... řekněte mi laskavě o co se opíráte....
Odpovědět0  0
jmar8692 | 4.6.200621:28
Jak to může někdo napsat? Třeba proto, že tak vycházejí testy, viz:
http:­/­/www.sudhian.com­/index.php?­/articles­/show­/817­/3

Četl jste to nebo reagujete jen tak z okamžitého hnutí mysli?

Další info o procesorech VIA třeba zde: http:­/­/www.cpushack.net­/VIA.html

Samotná VIA prodává C7 s tím, že je to konkurence Celeronu­-M. Když přijde na srovnání třeba s Pentiem M, tak už uvádějí leda grafy Performance­/Watt.

Jinak když říkám DivX, tak myslím DivX 6 v plném PALu. Jestli vám tohle běží na PIII 450 MHz ­"v pohodě­", tak gratuluju :­-)
Odpovědět0  0
jmar8692 | 4.6.200621:44
Aby nedošlo k mýlce, já tady vůbec nechci na EPIA platformu kydat špínu ­- sám vážně uvažuju o tom, že bych si jednu pořídil. A právě proto chci vědět, co od toho můžu reálně očekávat. Zdá se, že by se to dalo skvěle použít pro spoustu věcí, právě s výjimkou HDTV videa. Takže chladnou hlavu, nemá dobré si jen na základě údajů od výrobce všechno dopředu malovat na růžovo.
Odpovědět0  0
boguš | 4.6.200623:32
a stím výkonem trochu jsem se překlepl .... chtěl jsem říci že je­-li toto stejně výkonné jako duron na stejné frekevenci tzn. výkon jako DURON 1Ghz nebo 1,3 Ghz tak na něm i bez akcelerece musí jet DiX v PALu když mi na mém PIII 450Mhz GeForce II GTS, pro uplnost, jedou DivXi 640×480 v POHO!! Tak na dvaktrát tak výkonném stroji prostě jet PAL musí ...

A za další ... prosím bez urážek ... nebo já vás snad taky napadám za každé hnutí Vaší mysli? ... Mysli.
Odpovědět0  0
Marek22.22 | 4.6.200621:47
Tady mi mozna jen neco uniklo, ale mam dojem ze porovnavat vykony procesoru skrze plynulost prehravani akcelerovaneho­/neakcelerovaneho MPEG­-4 ­(DivX­/XviD­) videa je tak trochu nefer.... Tohle prece ovlivnuje predevsim schopnost ­(nebo v pripade chrome od VIA ­- neschopnost­) akcelerovat MPEG­-4, vykon procesoru muze byt nehlede na to opravdu takovy jak to vyplyva ze srovnani v clanku.
Odpovědět0  0
jmar8692 | 4.6.200622:20
Ano, nefér to možná je. Ale když se rozhodnu koupit VIA EPIA, tak nemám na vybranou ­- musím vzít tuhle desku a tohle CPU. A pak mě samozřejmě zajímá, jaké jsou možnosti téhle věcičky jako celku. C7 procesory mají úžasnou spotřebu a vynikající poměr performance­/Watt. Asi do toho půjdu, až budou. Ale docela bych rád viděl nějaký benchmark té pasivně chlazené 1.2 GHz verze.
Odpovědět0  0
Anslii | 4.6.200611:54
Je to pekna vec, taky jsem nad ni premysle, ale ma to jedno minus :­( jediny PCI slot... Takze kdo by chtel treba DVB­-T a DVB­-s nerku li primo analog, ma proste asi smulu :­( netusim jestli existuje karta, ktera vse tohle umi najednou :­( Jinak myslim ze je maji na Alzasoftu
Odpovědět0  0
odpoved | 4.6.200612:51
toto to umi > [odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
Odpovědět0  0
jmar8692 | 4.6.200614:26
Mělo by být možné použít reiser card, a získat tak 2 PCI sloty. Ovšem karty jsou pak vodorovně... viz http:­/­/www.alzasoft.cz­/via­-epia­-riser­-card­-z­-1x­-na­-2x­-pci­-slot­-d46541.htm

Dokonce jsem někde viděl ­"kabelový­" reiser, pak si tam člověk může dát PCI kartu třeba vzhůru nohama :­-)
Odpovědět0  0
Arthur | 4.6.200620:25
Externa DVB­-S malikanta krabicka a interna tv karta napr. Pinnacle PCTV 310i ­(Pinnacle MediaCentrom SW­) Uplna pohodicka. Samozrekme mini­-itx skrinka k tomu s passivnym 60W zdrojom bez ventilatora. :­-)
Odpovědět0  0
66 (18) | 5.6.200615:58
Existuje nieco ako PCI replikator ­- potom tam mas 2x PCI, len su o 90 stupnov otocene. Cena okolo 500 Skk.
Odpovědět0  0
Arthur | 5.6.200619:41
To je pravda, ale na to potrebujes mat aj skrinku. Nie kazda mini­-itx skrinka ma dve volne PCI strbinky. Napr. svetla vynimka je Emko EM­-142 ­(DC­/DC 60, 80,120W ATX bez ventilátora)
Odpovědět0  0
Waffer (23) | 4.6.200611:30
Co me docela zaujalo je vyvedeni COM portu u tehle desky naopak u novejsich se musi vyvadet pomoci bracketu a to zbytecne zabera misto a prehustuje samotnou kabelaz>fakt dobry motherboard ktery by se mi hodil do postaveni HTPC.
Odpovědět0  0
boguš | 4.6.200611:40
... pravda .. jen nechápu na co je dnes někomu COM nebo LPT ... to už jsou mrtovoly .. max na připojení vnějších hand made věciček nebo třeba kalkulátoru ... co jsou z globálního měřítka opravdu vyjímečné připady.. takže se i divím výrobcům že je tam ještě dávají ... a mohli by prosto využít jinak .. více USB, Dig. výstupy audia atp. .. ale beru, že někomu se to hodit může .. na druhou stranu, např v mnoha recenzích je to buď plus nebo mínus pokud tatko deska com a lpt vyvedeno má .. což mě osobně to už připadá trochu irelevantní ... neřeknu před pár lety, ale dnes neznám jediné ­"BĚŽNÉ­" zařízení do těchto portů ...
Odpovědět0  0
Alex84 | 4.6.200621:06
Vyrobce pravdepodobne predpoklada, ze tato deska bude diky svym vlastnostem dobre pouzitelna i pro ruzne ridici aplikace v prumyslu. Mozna prave proto ta implementace LPT a COM ­- v prumyslu stale pomerne casto pouzivane.
Odpovědět0  0
boguš | 4.6.200623:28
... to by bylo možné .. jen si myslím že určitě existují i jiné varianty průmyslových PC ... chápu že to využít jde ale integrace zvuku a 3D fcí jsou tam zbytečné ... bez toho by to mělo jít levněji ... ikdyž pak zase na druhou stranu bude výrobní serie menší a naklady na kus větší ..
Odpovědět0  0
Jiří Mrázek (89) | 4.6.200611:10
Dobrý den. Nevíte kolik tahleta vecička bude stát? A kdy bude u nás k sehnání? A nebude problém ji osadit do case která zvládá i micro­-ATX. Děkuji
Odpovědět0  0
Arthur | 4.6.200620:29
Okolo 6000,­- Sk s DPH. CZK 4500,­- s DPH
Mikro­-ATX nie je problem, len doska o rozmeroch 17x17cm tam bude ako utopena :­-)
Odpovědět0  0
Honny (13) | 4.6.20061:24
miluju mini­-ITX... je to úžasná věc, nežere to, je to malinký... aaaach :)
Odpovědět0  0
Marek22.22 | 4.6.20061:37
Souhlasim, je to vazne pohodova vecicka ... mam takovy maly hraci strojek formatu ITX misto domaciho multimedialniho centra v obyvaku napojenou na sit odkud pro nej lovim hudbu a filmy a je to naprosta pecka :­-­)
Odpovědět0  0
boguš | 4.6.200611:04
presně ... na co je třeba na obyč kancl. práce, přehrávání hudby, dvd, internetu a skype volání, super výkonná mašina která jen žere nepředstavitelně proud, když má být zapnutá, třeba kvůli Skype.

Kde se to dá sehnat a hlavně za kolik? A jde to napasovat do normálního case? A co zdroj? ten by přece pří tak nízké spotřebě by mohl být taky bez větráčku. Na co je 350w zdropj, který je dnešním standardem pro systém který si ukousne max 16W ... vždyt to je mnohem méně než normální zárovka ... nepočítám­-li ty usporné :)
Odpovědět0  0
Arthur | 4.6.200620:26
Uz 4 roky to s VIA EPIA praktikujem :­-)
Odpovědět0  0
Marek22.22 | 4.6.200621:39
Obecne s tebou naprosto souhlasim, ale mam jen malou technickou k tomu Skype :­-­) .. Totiz k internetove telefonii je daleko vyhodnejsi poridit si za pakatel samostatny ­"VoIP ­- SIP telefon­" ktery se jen pripoji k siti a nepotrebuje uz nic dalsiho k zivotu, ... uz vubec ne zapnuty pocitac ... netusim jestli je neco podobneho mozne u toho konkurencevzdorneho uzavreneho bastlu jedine firmy prezdivaneho Skype :­-­), ale u skutecnych VoIP na bazi standadnich protokolu jako je SIP jsou takove pristroje naprosto bezna vec. ­-­- viz treba http:­/­/wiki.telefonujeme.com/
Odpovědět0  0
boguš | 4.6.200623:20
... samo jenže já sám prefuruji řešení nonstop zapnutého počítače ... chapeš net je hned poruce .. nemusím neustále zapínat a vypínat .. na součastných voip nejsou video hovory což přes skype .. no problemo ... a ICQ taky ve voip není ... pro to by to bylo pro mě řešením i pro telefonii ... říkám i pro telefonii, naco komp a viop když to můžu mít v jednom .... a při spotřebě 16W není co dodat .. ješte tomu dat pěkný case ...

a stím výkonem .... chtěl jsem říci že je­-li toto stejně výkonné jako duron na stejné frekevenci tzn. výkon jako DURON 1Ghz nebo 1,3 Ghz tak na něm i bez akcelerece musí jet DiX v PALu když mi na mém PIII 450Mhz GeForce II GTS, pro uplnost, jedou DivXi 640×480 v POHO!! Tak na dvaktrát tak výkonném stroji prostě jet PAL musí ....
Odpovědět0  0
boguš | 4.6.200611:07
... o tomhle si myslím že je cestou kancelářských pc a domáci multimed. center ... které nehučí a žerou v plné provozu tolik co mnoho Hi­-Fi věží ve StandBy ....
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.