Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Více detailů o SiS Xabre

28.5.2002, Zdeněk Kabát, článek
Více detailů o SiS Xabre
Když nedávno společnosti SiS oznámila vývoj nového grafického čipu vyšší třídy, bylo to spíše překvapení. Nad tímto čipem již převzala záštitu hromada výrobců grafických karet, takže by se mohl dobře prosadit. Získali jsme další detaily o tomto konkurentovi GeForce4 MX.
O grafickém čipu Xabre od společnosti Silicon Integrated Systems se toho již napsalo mnoho. Asi nejdůležitějším faktem je označení 8x8. Neznamená totiž nic jiného než podporu AGP 8x a hardwarovou podporu DirectX 8.1. Dalšími známými informacemi je podpora OpenGL 1.3 a 24 miliónů tranzistorů, stmelených 0,15 mikronovou výrobní technologií. Na rozdíl od předchozích grafických čipů od SiS, které patřily do nejnižšího segmentu trhu, budou čipy Xabre zařazeny do střední kategorie a měly by konkurovat např. GeForce4 MX440 a MX460. Jejich devizou v tomto souboji ale pravděpodobně bude nízká cena.

A nyní k nově zjištěným detailům. Všechny typy Xabre budou architektonicky totožné a odliší se od sebe pouze taktovací frekvencí jádra a paměti. Čipe Xabre 80 bude „pin compatible“ se starým čipem SiS 315, takže vlastníci tohoto staršího modelu nemusí utrácet za zcela novou grafickou kartu (jsem zvědav, kdo bude měnit čip na své grafické kartě :-). SiS použije v čipech Xabre FSAA (Full Screen Anti-Aliasing) algoritmy, které by měly zajistit vyšší výkon při spuštěném celoobrazovkovém „vyhlazování“ než GeForce4 MX440.

Dále bude nový čip podporovat třetí generaci T&L enginu, Pixel Shader 1.3, DOT3, EMBM Bump Mapping, kompresi textur (DXTC/S3TC) a jiné moderní technologie. Také architektura paměti bude zvláštní, nazývá se Fricionless Memory Control. DVD Playback bude podporovat systém Motion Compensation.

Výkon grafického čipu Xabre 400 je velice dobrý. Na Pentiu 4 se 256 MB DDR SDRAM a s „nedodělanými“ ovladači dosáhl čip při nastavení High Quality, 32-bitových barvách/texturách a rozlišení 1024x768 160 snímků ze vteřinu ve hře Quake III. Při vypuštění někdy v červnu by se měla cena rovnat současným cenám GF4 MX, ale časem pravděpodobně klesne pod jejich hodnotu.


Zdroj: Xabregamers
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.