Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

Virtuální realita v PC světě: je na co se těšit?

30.4.2014, Jan Vítek, článek
Virtuální realita v PC světě: je na co se těšit?
V tuto dobu zažíváme renesanci zobrazovacích zařízení, která jsou určena pro nošení na hlavě. Jde jednak o Google Glass, ale pak tu jsou také zbrusu nové systémy virtuální reality určené především pro zábavu, které zvedly po celém světě nebývalý zájem.
Kapitoly článku:
Možná pamatujete dobu, kdy byl hitem headset VFX1, první komerčně dostupný headset pro virtuální realitu, s nímž se mohl hráč plně ponořit do herního světa. To znamená, že viděl pouze to, co mu ukazovaly 2 displeje umístěné přímo před jeho očima. Představte si ale, že helma vám zprostředkovala obraz odpovídající plátnu o úhlopříčce cca 10,6 m, které sledujete ze zhruba stejné vzdálenosti, přičemž každý z 0,7" displejů měl rozlišení 263 x 230 a byl schopný zobrazit 256 barev. Není divu, že řadě uživatelů, kteří tuto helmu vyzkoušeli, bylo z takové zkušenosti fyzicky špatně, však s kinetózou se potýkají i dnešní moderní systémy. A rovněž není divu, že VFX1 byla první vlašťovka, která nezaznamenala velký úspěch, stejně jako následující systémy určené pro použití v domácnostech. Nepočítáme tedy VR systémy v profesionálním nasazení a také specializované produkty pro velké herny.





Ovšem dnes už můžeme říci, že technika pokročila natolik, aby se na trh mohl dostat dobře vybavený headset, který si přitom bude moci dovolit i nadšenec ze široké veřejnosti. Ovšem to neznamená, že to bude bezproblémový nástup nové technologie, spíše naopak. Navíc už ani nestačí mít na hlavě headset, který by nám posloužil pouze jako zobrazovací zařízení, jež plně upoutá náš zrak a vizuálně nás odřízne od okolního světa. To by bylo málo, když tu máme už různé fungující systémy sledující pohyb, jež využívají především herní konzole a ve vývoji jsou i šlapadla, která nás ve spojení s VR helmou, čidly pohybu a příslušnými ovladači mohou přenést do prostředí hry.

Ani pak to ale pochopitelně nebude stoprocentní zážitek. Nebudeme mít zpětnou hmatovou vazbu, pokud tedy nepočítáme různé systémy s force/vibration feedback, neucítíme tlak a chlad větru a už vůbec nás nezabije virtuální kulka. To je zatím stále sci-fi ze světa Star Treku, ale i s tím, co je dnes dostupné, jistě půjde vytvořit systém, s nímž se hráč může ponořit do cizího světa daleko hlouběji, než by se mu to mohlo podařit s využitím monitoru či televizoru a klasických herních periferií. Výrobci VR systémů se však shodují na tom, že záleží na každé maličkosti, která nám může vylepšit, nebo naprosto zhatit celý zážitek.


Novinky z VR světa


V posledních měsících se objevila řada novinek ze světa virtuální reality, přičemž ty se týkají především hraní. Ke konci minulého roku jsme se dozvěděli, že samotný John Carmack opustil id Software proto, aby se plně věnoval firmě Oculus VR. A právě o tuto firmu a její chystaný headset Oculus Rift, se opírá řada dalších projektů, softwarových i hardwarových, jako je třeba šlapadlo Cyberith Virtualizer, k němuž existuje alternativa v podobě Virtuix Omni, která se již pomalu chystá na trh. Tyto systémy si můžete porovnat díky následujícím zveřejněným videím.



Jde o velmi podobné ovladače, které spojuje kruhová základna s kluzkým povrchem a vrchní kruh sloužící především jako jištění hráče. Virtuix Omni se chystá vtrhnout na trh už letos v září, a to s cenou 499 USD. K tomu musíme připočítat další výdaje, a to především za VR headset, ovšem vypadá to, že prvotní sliby nelhaly. Celá sada pro tento způsob ovládání by opravdu mohla stát tolik jako průměrné herní PC a to je cena, kterou bude moci zaplatit kdejaký nadšenec, pokud ovšem bude vědět, že mu takové zařízení poskytne nevšední zážitky. V zájmu výrobců tedy jistě bude i to, aby se tyto ovladače dostaly co nejdříve mezi lidi a ti si je mohli ještě před koupí vyzkoušet, jelikož to jim nenahradí žádné podrobné specifikace ani sebevýmluvnější recenze. Však samotní vývojáři mluví o tom, že museli překonávat problémy, které nikdo nečekal, dokud zařízení nebylo využito v praxi, takže zde bude více než kde jinde platit heslo Try before buy.





Oculus VR - Oculus Rift


Dalším velkým tématem posledních týdnů je koupě firmy Oculus VR Facebookem, na což reagovala široká veřejnost i vývojáři velmi rozdílně a vyhraněně. Vývojář Minecraft pro Oculus Rift svůj projekt rovnou zrušil, další firmě Oculus VR spílali za to, že zradila své mecenáše, kteří jí pomohli projekt pomocí Kickstarteru financovat. Našli se ale i vývojáři, kteří za Facebookem vidí především ekonomického investora, díky němuž bude projekt finančně zajištěn, a Facebook se tak pro ně stal zárukou, že headset Oculus Rift se skutečně dostane na trh. Facebook sám se netají tím, že se o projekt zajímá především proto, aby jej zařadil do své sociální sítě, takže panují obavy, že původní záměr projektu, tedy vytvořit novou revoluční herní platformu, bude odsunut do pozadí. Zatím ale Facebook dle firmy Oculus VR do vývoje nijak nezasahuje, takže uvidíme.




Sony - Project Morpheus


Není to ale pouze Oculus Rift, do nějž mohou hráči vkládat naděje. Je tu také další velký projekt Morpheus chystaný společností Sony, jehož krátká videoprezentace je zde:


Sony ale svůj chystaný headset chystá pevně spojit se svou konzolí PlayStation 4, což pro hráče PC her není dobrá zpráva, ale na druhou stranu v tom lze vidět spíše pozitiva. Lze totiž předpokládat, že Sony dostane tento systém na trh jako ucelený produkt, což zajistí jednak kompatibilitu, ale také z ní vyplývající lepší zážitek z hraní. Jde třeba už o otázku zpoždění vstupních periferií či zobrazení nebo nízké hodnoty FPS, což při hraní s VR headsetem bude dle vývojářů Sony mnohem větší problém než při klasickém hraní. Vše to prostě vyplývá z faktu, že hráč vidí pouze zprostředkovaný obraz. Díky tomu bude intenzivnější nejen hraní, ale více patrné budou také nedokonalosti. U uzavřené platformy si to výrobce může lépe pohlídat a případně také svižněji reagovat na problémy, ale to samozřejmě není záruka ničeho.

Mluví se tedy především o headsetu Oculus Rift, který Mark Zuckerberg a jeho Facebook i s firmou Oculus VR koupil za 2 miliardy dolarů, pak tu máme Project Morpheus od Sony a nyní se objevil i Totem od kanadské firmy True Player Gear.





True Player Gear - Totem


True Player Gear prý vyvíjejí svůj Totem už pár let a my můžeme soudě dle názvu firmy očekávat, že tato firma opravdu upřednostní hráče. Neomezí se přitom jen na platformu PC, ale připraví také rozhraní pro Xbox 360 a One a PlayStation 3 a 4. Tím by headset Totem získal opravdu širokou základnu potenciálních zákazníků.

Firma prý odstartuje svůj projekt na Kickstarteru někdy v létě a již ke konci roku by se prý mohli dočkat první zákazníci. Totemu také prý pomohla reakce veřejnosti na akvizici firmy Oculus VR, neboť pozornost se přesunula právě k firmě True Player Gear, která vycítila příležitost a představila svůj projekt jako alternativu Oculus Rift. Dle svých slov má již hotový hardware s vlastnoručně vyvinutou optikou, a zbývá tedy dodělat příslušný SDK a dostat Totem na trh.