Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
reklama

Vize společnosti Mini: sdílené autonomní vozy měnící barvu i vzor

20.6.2016, Jan Vítek, aktualita
Vize společnosti Mini: sdílené autonomní vozy měnící barvu i vzor
Dnes se podíváme také na koncept Mini Vision Next 100, aneb to, jak vidí budoucnost automobilismu společnost Mini. Ta představila svůj koncept vedle BMW a Rolls-Royce a mluví především o sdílení elektrických aut, která se budou sama řídit.
reklama
Nejde tak o nic nepřekvapivého, však sdílení aut a elektrický pohon, to je již dávno realita a autonomní řízení už také celkem dobře funguje, jen ještě nebylo nasazeno. Mini ale očekává, že v budoucnu budou takové věci zcela běžné, jako je dnes běžné jedno nebo dvě auta se spalovacím motorem v domácnosti.





Koncept Mini Vision Next 100 byl zmíněn při příležitosti 100letého výročí mateřské firmy BMW. Rolls-Royce se odvážil přijít s vlastním konceptem autonomního luxusního vozu 103EX, který ukazuje, jaká auta by se mohla prodávat za dvacet až třicet let. Koncept společnosti Mini je o něco méně odvážný a především mu ještě nechybí volant a pedály, s nimiž Rolls-Royce u 103EX už vůbec nepočítá.





Jde tak víceméně o vozítko, které má základ v dnešních mini, ovšem bude se umět řídit samo, využije elektrický pohon, určeno bude pro sdílení mezi více lidmi, a právě proto bude schopno měnit své barevné schema (především střechy a dveří), aby se mohl aktuální uživatel odlišit. Bylo by ostatně i praktické mít možnost poznat "své" auto na první pohled, i když se počítá rovněž s tím, že namísto pouhého parkování takové auto odjede k nabíjecí stanici a pak se samo přistaví na zavolání.





Počítá se tedy s tím, že budoucí mini bude mít neutrální zbarvení do stříbrna, které se upraví dle aktuálního "řidiče", přičemž vyměnitelný bude také samotný interiér vozu. Samotná společnost říká, že "Mini budoucnosti bude k dispozici nepřetržitě a svého řidiče dokáže samo vyzvednout kdekoliv a bude se rovněž umět přizpůsobit aktuálním potřebám, zájmům a preferencím." Co se pod tím skrývá, to je otázka, ale můžeme uvažovat o osvětlení vozu, stylu jízdy (abychom při cestě z oslavy neupravili interiér) nebo nastavení infotainmentu.

Jako rozhraní mezi člověkem a autem poslouží umělá inteligence, čili taková budoucí Siri nebo Cortana, již Mini zatím označuje jako Cooperizer. Ta s námi bude komunikovat prostřednictvím centrálního oka vedle volantu, při pohledu na nějž si nelze nevzpomenout na Vesmírnou odyseu. Nové mini by také mohlo být ještě menší než dnes, a to díky absenci velkého spalovacího motoru i redukovaným deformačním zónám. Že bychom v budoucnosti díky roboticky řízeným autům už vůbec nebourali? S tím nejde moc dohromady to, že i zde nalezneme pedály a volant. Každopádně se budoucí mini má svými rozměry podobat původnímu modelu z roku 1959, který měří jen 315 cm na délku.





A pak tu máme ještě samotný koncept BMW Vision 100, který počítá jen s asistovaným řízením a rozšířenou realitou. Ta jak je vidět na obrázku, dokáže řidiče upozornit třeba na projíždějícího cyklistu. Celé čelní sklo tak může posloužit jako jeden velký displej rozšířené reality, který může zobrazovat rozmanité informace, takže očividně i informace navigačního systému. Na přístrojové desce také můžete vidět mnoho malých trojúhelníků, které patří do systému Alive Geometry. Jejich rozsvícením nás auto upozorní třeba na onoho cyklistu, a to svým červeným světlem a nebo také na další auto, které se k nám blíží ze slepého úhlu. Tady bude především důležité to, aby systém Alive Geometry svými blikajícími trojúhelníky řidiče nezahltil.

Zdroj: Extremetech
reklama