Vyšel prohlížeč Brave, za sledování reklamy vám zaplatí kryptoměnou
14.11.2019, Milan Šurkala, aktualita
Zakladatel Mozilly Brendan Eich přichází s dalším svým zajímavým produktem. Představil finální verzi prohlížeče Brave, který cílí nejen na soukromí, ale také na reklamy. Za jejich sledování vám bude platit vlastní kryptoměnou.
Z dílny Brendana Eicha vzešlo už pár významných produktů. Spolupracoval na vývoji JavaScriptu, je také zakladatelem Mozilly. Na svědomí má i další prohlížeč Brave, který právě vchází ve finální verzi 1.0. Tento prohlížeč má velmi zajímavý business model. Přináší totiž vlastní systém reklam, za jejichž sledování platí uživatelům. Surfováním na internetu si tak člověk může i trochu vydělat, což připomíná systémy jako Spedia.net z přelomu tisíciletí. V tomto případě bude uživatel dostávat kryptoměnu Basic Attention Tokens (BAT). Toto ale není povinné a uživatel se na sledování reklamy může klidně vykašlat.
Mezi inzerenty patří např. společnosti Intel, Pizza Hut, Home Chef a zachováno je plné soukromí, takže systém vyhodnocuje reklamy v počítači uživatele a neodesílá žádná data použitelná pro sledování. Vydělanou kryptoměnu lze směnit za jiné digitální měny nebo i ty klasické. Pomocí celého systému Brave Rewards lze také věnovat vydělanou kryptoměnu oblíbeným tvůrcům, takže systém cílí i na producenty obsahu a má být alternativou dnes tak populárnímu Patreonu.
Podle tvůrců je nový prohlížeč 3 až 6krát rychlejší než konkurenční, proti Chromu používá o 40 % méně paměti, proti Firefoxu pak dokonce o 47 %. Také nahrává o 58 % méně dat než Chrome při stahování stejných stránek. Prohlížeč totiž obsahuje blokování jiných systémů. K dispozici je v 52 různých jazycích pro platformy Windows, macOS, Linux, Android, a iOS. V betaverzi si našel celosvětově už 8,7 milionu uživatelů.