"S Nvidia RTX 3080, Intel i9-10900K a 32 GB RAM jsem mohl bez problémů vybrat vysoká grafická nastavení."
To skoro působí jako vtip z Kameňáku :-).
Odpovědět2 1
Proč? Je to vývojář komentující právě teď vydanou hru, u které se snažili o co nejlepší vizuální zážitek v rámci technických možností (i tím se první Homeworld proslavil), takže pokud komentuje dobrý běh na vysoké detaily i na HW, který je už několik let starý, co je na tom vtipného? Kdyby zmiňoval 4090 vzhledem k její ceně, bylo by to něco jiného, ale 3080 vyšla už 17. 9. 2020, tzn. je to už 3,5 roku stará karta. A ten procesor je taky ze stejného roku.
Vývojáři velkých her významných sérií, kde se očekává pokročilé grafické zpracování, nebudou z hlediska nejvyšších možností nastavení cílit na 3,5 roky starý hardware, ale budou cílit na aktuální high-end, nebo na to, co teprve brzy přijde. Přičemž teď jsme v situaci, kdy další generace grafik od Nvidie už čím dál tím hlasitěji klepe na dveře.
Odpovědět3 0
PC takové konfigurace pochopitelně nestárne tak rychle, alespoň ne v současnosti v souvislosti s hrami.
Intel i9, byť "jen" v 10. generaci, dokonce ani není primárně na hry, ale spíše pro speciální výpočetní operace s nutností zpracovat je co nejrychleji, takže v tomto případě stárne ten i9 ještě pomaleji, než ta grafická karta.
Nejvyšší třídy grafických karet se dnes dělají zejména pro spuštění ve velmi vysokém rozlišení, zpravidla ještě vyšším, než je 4K. Ale pro 4K také. Stačí tedy nastavit rozlišení nižší (např. 1440p) a už tak výkonnou grafickou kartu nepotřebuji a přesto mohu nastavit maximální detaily.
Velmi to souvisí s tím, že hry se dnes primárně dělají pro konzole, takže požadavky na hardware dnes u her určují výhradně konzole a protože nástup nových konzolí není tak častý, požadavky na hardware u PC her se v čase zmenšují a životnost hardwaru v PC se prodlužuje. Za to může každý majitel PC a hráč konzolím vřele poděkovat.
V článku zmiňovaný PC hardware je tedy pochopitelně špičkový i dnes.
Odpovědět0 1
To, o čem píšete, platilo spíše před x roky, ale v posledních letech to už moc neodpovídá tomu, co se v tomto odvětví děje v kontextu požadavků na PC pro využívání výrazně vyšších snímkových frekvencí než pouhých 60 FPS nebo dokonce 30 FPS na konzolích. K tomu lze přidat náročnost ray tracingu a snahu o to mít co nejvyšší nativní rozlišení (nebo aspoň upscaling s co nejvyšší kvalitou, kde se počítá co nejvyšší rozlišení) a zjistíme, že to, co nabízí dnešní platforma PC, výrazně převyšuje potenciál dnešních konzolí. Nebo to napíšu jinak - hráči, který si potrpí na co nejvyšší technickou kvalitu, dnes pouze platforma PC může nabídnout výrazně lepší technický zážitek než dnešní konzole.
Konkrétně Homeworld 3 vyšel pouze na PC a pokud vím, zatím nedošlo k oznámení toho, že by se připravoval port na konzole, nebo že by byl vůbec v plánu, tzn. v tomto případě byla právě platforma PC tou, která určovala směr.
GeForce RTX 3080, která vyšla 17. 9. 2020, není karta, která by se dnes 19. května 2024 dala označit za aktuální špičku, když existuje karta jako GeForce RTX 4090, která má dvojnásobný výkon (resp. když existuje celá jedna novější generace RTX 40). Pokud by v takové situaci byla 3080 špička, 4090 by bylo co? Může se nám nelíbit cena této karty, ale to vůbec nic nemění na tom, že prostě existuje, prodává se a jsou lidé, kteří ji mají. Sám jednu GeForce RTX 3080 mám, takže její výkon velmi dobře znám a v rozlišení 3840×1600 s cílem mít minimálně 120 FPS ji v novějších titulech už čím dál častěji dochází dech. Navíc má omezení v podobě jen 10 GB VRAM (resp. 12 GB v případě novější verze). To není nějaká úvaha, ale prostý fakt. Zde můžete namítat, že více než 60 FPS nepotřebujete - good for you. Když už si chci něco zahrát, je pro mě osobně nejnižší přijatelná hodnota na úrovni 120 FPS, abych pak už tu trhanost pohybu nevnímal (pro někoho může být tato hranice ještě výše, pro někoho jiného naopak níže), a pokud se k tomu připočte ray tracing pro globální osvětlení v takovém rozlišení, chce to už prostě něco výrazně výkonnějšího než RTX 3080, protože ta karta na to v novějších hrách už nestačí.
Odpovědět0 0
Chybou je označovat slovem "špičkový" to jednoznačně nejlepší a to navíc papírově nejlepší takřka bez ohledu na praxi.
Přenesl-li bych to např. na telefony, musel bych tvrdit zhruba něco v tom smyslu, že jediný špičkový je aktuální iPhone Pro Max. To tak přeci nelze říci. Špičková je celá řada telefonů od různých výrobců a jistě i jejich minimálně loňské generace. Podobné je to např. s grafickými kartami.
Nějaké nepodstatné "ústupečky" ve vizuálním podání hry oproti použití dnes patrně nejlepší herní karty na světě RTX 4090 "špičkovost" produktu nijak nenabourávají, neboť za ním se stále bude nacházet velmi dlouhá řada produktů, které za špičkové označit nelze.
Dobrou pomůckou se mi jeví databáze grafických karet na webu TechPowerUp, kde v části "doporučené herní rozlišení" u každé karty lze podle mě označit za špičkovou takovou kartu, která má u 4K rozlišení zelený čtvereček.
Nakonec když jsme u toho Homeworldu 3, na Steamu se uvádí v doporučeném hardwaru (mimo jiných) karta Nvidia GTX 1080 TI, která má teoretický výkon o zhruba 80% nižší, než RTX 3080, takže Homeworld 3 s RTX 3080 musí být úplná pohoda pro jakékoliv myslitelné nastavení herního prostředí. Nepočítám-li pochopitelně nějaká šílená nastavení určená k "trhání" rekordů v nějaké konfiguraci, pak nemluvíme o hraní, nýbrž v podstatě o testování.
Co se týče mě a 60 FPS. Jednak mi stačí hodnota kolem 40 FPS a pak také ani nemohu mít více jak 60 FPS, neboť můj monitor při zapojení DVI kabelu víc nepodporuje :-). S kabelem pro HDMI či DisplayPort konektor pak podporuje max. 75 FPS. Toto navýšení mi přijde bezvýznamné, proto stále používám kabel DVI jako u předchozího monitoru.
Odpovědět0 0
Jak "bez ohledu na praxi"? Mezi těmi kartami je rozdíl ve výkonu na úrovni 100 %, přičemž aktuálně se 4090 prodává v eshopech za ceny, za kterou uživatelé kupovali od scalperů 3080 po jejím uvedení, pokud nechtěli čekat, až se situace uklidní, což trvalo několik dlouhých měsíců. Při letmém nahlédnutí na aktuální nabídku v Alze tam vidím úplně novou nejlevnější 4090 za 47.490 Kč s DPH. Moc dobře si pamatuji, jaké peklo to tehdy bylo s 3080, protože jsem ji sám kupoval (ale ne od scalperů, nakonec se mi po 3 dlouhých měsících povedlo jednu rychle ulovit v Alze, jakmile se tam objevila s možností objednání), takže zase nedělejme z té 4090 něco naprosto nedostižného a mimo realitu, co je jakože třeba ignorovat. Je drahá, to ano, ale to špičkové produkty obvykle bývají, přičemž za to taky nabízí velmi vysoký výkon. Měl jsem 4090 nějakou dobu doma, abych měl možnost ji pořádně vyzkoušet a měl možnost srovnání, na základě kterých pak činil závěry a nepsal jen nějaké teoretické úvahy bez praxe. 4090 je dnešní špička, 3080 rozhodně nikoli. A co nevidět tu budeme mít ještě novější generaci, která ten rozdíl posune ještě dále.
"Nepodstatné ústupečky ve vizuálním podání" - co to je za argument, když je rozdíl ve výkonu 100 %? V předchozím komentáři jsem jasně popsal, že v rozlišení 3840×1600 (co je dokonce o něco nižší než plnohodnotné 4K) už v nejnovějších hrách 3080 prostě nestačí, pokud chce člověk nejvyšší detaily (včetně RT) a více než 60 FPS. Takovou kartu pak opravdu nelze označit za špičku, když se v eshopech prodává něco s dvojnásobným výkonem. Pokud má někdo nižší nároky, ten bude samozřejmě s 3080 spokojený i dnes. Někdo bude spokojený třeba i s 2080 a někdo ještě s něčím pomalejším, to je přece individuální záležitost. Pokud je ale řeč o špičkovém produktu, je v dnešní době absurdní takto komentovat grafiku s tím, že se od ní u nových her očekává 60 FPS, nebo vypnutý ray tracing, nebo nižší rozlišení než 4K (nebo kombinace těchto faktorů v případě náročnějších titulů).
U Homeworldu 3 se uvádí 1080 Ti pro střední detaily (tedy bez RT) v rozlišení pouze 1080P. Jakou to má relevanci v kontextu nejvyšších detailů a dnešního "špičkového HW"? To, že něco může stačit pro nižší úroveň detailů, v žádném případě nepředstavuje nějaké pravidlo, podle kterého by se dalo univerzálně říct, že pro vyšší úroveň bude naprosto v pohodě něco, co je o XX % výkonnější. Škálovatelnost výkonu mezi různými hrami a jejich nastaveními se může velmi výrazně lišit. Jinak tady máte pro info jeden z testů výkonu v této hře:
https://www.techpowerup.com/review/homeworld-3-benchmark/5.html
V rozlišení 4K s nastavením detailů na "Epic", avšak bez ray tracingu, zde má 3080 průměrně pouze 68 FPS. Zatímco 4090 to stejné nastavení zvládá se 124 FPS. Se zapnutým ray tracingem je ten rozdíl ve stejném rozlišení 56 vs 107. A v případě minimálních FPS (1% Low) je srovnání obdobné, resp. vychází ještě o trochu více v neprospěch 3080 (přičemž 3080 má bez RT jen 41,5 FPS a s RT jen 32 FPS). I v kontextu těchto čísel je tak označování 3080 za dnešní špičku absurdní.
Pokud Vám stačí 40 FPS a nějaké nižší rozlišení, pak se není co divit Vaším názorům. Good for you :-) Já patřím k těm, co když už jednou na vlastní oči vyzkoušeli monitor s výrazně vyšší obnovovací frekvencí (100 Hz a více) a funkční vertikální synchronizací obrazu, nebylo už cesty zpět. Hrát teď něco akčního s 60 FPS teď už prostě nechci, to si raději počkám, až budu mít výkonnější HW, pokud by nepomohl ani upscaling s nejvyšší kvalitou (3840×1600 je prostě žrout výkonu, s tím se nedá nic dělat).
Odpovědět3 0