Využití DLSS ve hrách s ray tracingem má překvapivá omezení
14.2.2019, Jan Vítek, aktualita
Myslíte si, že na kartách GeForce RTX 2000 "Turing" si ve hrách Battlefield V či Metro Exodus prostě jen v rozlišení svého monitoru zapnete nebo vypnete ray tracing a DLSS a pohrajete si s nastavením dle libosti? Omyl.
Battlefield V už podporuje ray tracing a DLSS a zítra přijde na trh Metro Exodus, který bude rovněž nabízet obě technologie pro majitele GeForce RTX 2000. Jenomže ne na všech kartách a ne ve všech rozlišeních bude možné obojí využít, o čemž informuje server techPowerUp. Co to znamená, to osvětlí přiložené tabulky.
Tak například, pokud si zahrajete Battlefield V s kartou GeForce RTX 2080 či 2080 Ti, DLSS jednoduše nebude k dispozici v rozlišení Full HD, ať už bude či nebude zapnutý ray tracing. To na kartách RTX 2060 a 2070 bude, ale pouze se zapnutým ray tracingem a pro 2080 Ti to platí i v rozlišení 2560 x 1440, takže si s touto výbavou buď připravíme monitor s rozlišením Ultra HD, nebo na DLSS můžeme zapomenout.
V případě hry Metro Exodus je to podobné, ale ne stejné. Rozdíly tu jsou v případě všech karet v Ultra HD a pak ještě u RTX 2080 Ti v rozlišení 2560 x 1440. Vypadá to tak, že nejde o nějaké omezení vyplývající ze samotných technologií RTX, když se tyto možnosti liší v rámci dvou her, takže se můžeme ptát co za tím vším vězí.
Nabízelo by se vysvětlení, že jádra Tensor by nemusela stíhat hry bez zapnutého ray tracingu nebo v příliš nízkém rozlišení vzhledem k výkonu karty a framerate by šel dolů namísto toho, aby se zvyšoval. To by vyplývalo prostě z toho, že se v případě karet RTX úkolují různé části čipu, čili CUDA, RT a Tensor jádra a cokoliv z toho pak může vytvořit úzké hrdlo, zatímco v případě Pascalů nebo aktuálních Radeonů se o vše starají jen CUDA/Stream jádra.
Samotná NVIDIA k tomu řekla, že DLSS pracuje nejefektivněji, když je GPU zcela vytíženo, což svým způsobem potvrzuje výše řečené (ale ne s jistotou), ovšem nevysvětluje to, proč by RTX 2060 nemohla využít DLSS ve 4K. Možná že její počet jader Tensor by už na vyhlazování při takovém rozlišení nestačil a než aby se to všechno promítlo do testů a diskusí na těch různých internetech, NVIDIA ve spolupráci s vývojáři určila jasná omezení.
Problém je ten, že o tom se doposud nikdy nemluvilo a NVIDIA při prezentaci DLSS nepřišla s tím, že tu budou podobná omezení a uživatelé si nebudou moci sami zvolit, co a jak chtějí zapnout či vypnout. Stejně tak neuvedla, že DLSS nebude pro navýšení výkonu využitelný vždy, přičemž právě na to se řada lidí těšila, a sice že DLSS prostě ulehčí CUDA jádrům a výsledkem bude celkově vyšší FPS. Ostatně ze stanovených omezení nám jasně vyplývá, že v řadě případů by DLSS mohl spíše uškodit. Takže nyní aby se majitel karet RTX 2000 staral ještě o to, co mu konkrétní hra umožní využít za technologie na jeho monitoru.
Zdroj: techPowerUp