Vývojáři radši Vive než Oculus, ale bojí se potíží a cen
26.8.2016, Jan Vítek, aktualita
Mezi herními vývojáři byla provedena výzvědná akce, která měla za cíl zjistit, jak vidí dnešní systémy virtuální reality, co chtějí podporovat a také to, jaké problémy vidí jako nejožehavější. Co se z toho dozvíme?
Systémy virtuální reality jako Oculus Rift a HTC Vive mají velký potenciál a už dříve slibovaly, že od základu změní herní průmysl. To by ale mohlo nastat pouze v případě, že se dostatečně rozšíří mezi veřejnost, což se zatím neděje především ze dvou důvodů. Jednak jsou to pořizovací náklady pro headset i samotný počítač a potom tu je zatím chabá podpora ze strany herních vývojářů, kteří ale už dlouho pracují na nových titulech, jež by nás mohly přesvědčit ke koupi headsetu a/nebo upgradu počítače.
Průzkum provedl UBM Game Network, který provozuje Virtual Reality Developer’s Conference, GDC a Gamasutra.com. Vývojářů se ptal na jejich preferovanou VR platformu, plány na vývoj s ní spojených her a také na to, jak moc věří tomu, že se VR v herním průmyslu dlouhodobě uchytí.
Ačkoliv je headset Oculus Rift znám daleko déle než HTC Vive a v podstatě odstartoval novodobou VR revoluci, je to právě Vive, které se těší vyšší podpoře, i když rozdíl zatím není nijak dramatický. To se ale asi brzy změní, protože oněch pět procent se týká pouze aktuálně vyvíjených titulů, zatímco v případě plánů na další tituly se už daleko více počítá s HTC Vive, jak ukazuje následující graf. Zajímavé je také velké zastoupení Google Cardboard, který však nelze s headsety pro PC srovnávat. Stejně jako Samsung Gear VR jde o zařízení pro mobilní telefon a spíše o hříčku než o vážně míněný produkt. Mimo stojí také Microsoft Hololens jako zařízení pro rozšířenou realitu, které není přimo určeno pro hry a jeho prototyp přijde na 3000 dolarů. Pak si také nelze nevšimnout toho, že vývojáři do budoucna moc nepočítají s PlayStation VR, ale to by se mohlo změnit, až tato platforma konečně přijde na světlo světa (což pro takový Oculus však neplatí).
Mimochodem, součet všech procent u odpovědí dalece přesahuje 100 procent, a to jednoduše proto, že šlo vybrat více než jednu odpověď.
Dále musíme uvést i to, že řada vývojářů se rozhodla na druhou otázku o dalších vyvíjených titulech nereagovat. Lze předpokládat, že zatím vyčkávají a chtějí se rozhodnout na poslední chvíli dle popularity dané platformy a velikosti její zákaznické základny. Nicméně to neznamená, že by o VR uvažovali jako o něčem přechodném. Více než 95 % z nich si totiž myslí, že jde o trh, který bude v příštích letech stabilně růst, ale zároveň váhají s tím, aby do něj investovali vlastní prostředky. To je bezesporu spojeno s tím, že téměř polovina z nich do projektů investuje pouze své peníze, čili investorů je zatím málo.
Vedle toho všeho jsme se dozvěděli, že 78 procent vývojářů by chtělo tvořit obsah pro více platforem, než aby přijali exkluzivní spolupráci s některou firmou. Vedle toho také vidí v aktuálních VR technologiích řadu problémů, které jsou však dávno známé. Jde především o zdravotní potíže, které headsety dokáží u řady lidí vyvolat. Ty mají původ v tom, že jde o umělý 3D svět, který sledujeme na blízkých obrazovkách, takže máme stále stejnou sbíhavost očí, která se v reálném světě mění. To mozek mate a výsledky mohou být nepříjemné a nehygienické. A pak je tu už zmíněná cena.
Čeká se také na PSVR firmy Sony, která by měla přinést jednoduše využitelné VR, aby pomohla vydláždit cestu i pro ostatní. Právě Sony se bude muset vypořádat i s dalšími problémy, jako je třeba pohyb. VR systémy totiž potřebují, aby hráč měl kolem sebe prostor, který bude bezpečný, neboť od něj bude audiovizuálně naprosto odříznut. V tomto ohledu neexistuují žádné normy. Existuje tak ještě dost věcí, které bude třeba vyřešit, než VR získá všeobecnou důvěru a podporu. Téměř všichni v něj věří, ale současně s tím jsou také velice opatrní.
Zdroj: Extremetech
Průzkum provedl UBM Game Network, který provozuje Virtual Reality Developer’s Conference, GDC a Gamasutra.com. Vývojářů se ptal na jejich preferovanou VR platformu, plány na vývoj s ní spojených her a také na to, jak moc věří tomu, že se VR v herním průmyslu dlouhodobě uchytí.
Ačkoliv je headset Oculus Rift znám daleko déle než HTC Vive a v podstatě odstartoval novodobou VR revoluci, je to právě Vive, které se těší vyšší podpoře, i když rozdíl zatím není nijak dramatický. To se ale asi brzy změní, protože oněch pět procent se týká pouze aktuálně vyvíjených titulů, zatímco v případě plánů na další tituly se už daleko více počítá s HTC Vive, jak ukazuje následující graf. Zajímavé je také velké zastoupení Google Cardboard, který však nelze s headsety pro PC srovnávat. Stejně jako Samsung Gear VR jde o zařízení pro mobilní telefon a spíše o hříčku než o vážně míněný produkt. Mimo stojí také Microsoft Hololens jako zařízení pro rozšířenou realitu, které není přimo určeno pro hry a jeho prototyp přijde na 3000 dolarů. Pak si také nelze nevšimnout toho, že vývojáři do budoucna moc nepočítají s PlayStation VR, ale to by se mohlo změnit, až tato platforma konečně přijde na světlo světa (což pro takový Oculus však neplatí).
Mimochodem, součet všech procent u odpovědí dalece přesahuje 100 procent, a to jednoduše proto, že šlo vybrat více než jednu odpověď.
Dále musíme uvést i to, že řada vývojářů se rozhodla na druhou otázku o dalších vyvíjených titulech nereagovat. Lze předpokládat, že zatím vyčkávají a chtějí se rozhodnout na poslední chvíli dle popularity dané platformy a velikosti její zákaznické základny. Nicméně to neznamená, že by o VR uvažovali jako o něčem přechodném. Více než 95 % z nich si totiž myslí, že jde o trh, který bude v příštích letech stabilně růst, ale zároveň váhají s tím, aby do něj investovali vlastní prostředky. To je bezesporu spojeno s tím, že téměř polovina z nich do projektů investuje pouze své peníze, čili investorů je zatím málo.
Vedle toho všeho jsme se dozvěděli, že 78 procent vývojářů by chtělo tvořit obsah pro více platforem, než aby přijali exkluzivní spolupráci s některou firmou. Vedle toho také vidí v aktuálních VR technologiích řadu problémů, které jsou však dávno známé. Jde především o zdravotní potíže, které headsety dokáží u řady lidí vyvolat. Ty mají původ v tom, že jde o umělý 3D svět, který sledujeme na blízkých obrazovkách, takže máme stále stejnou sbíhavost očí, která se v reálném světě mění. To mozek mate a výsledky mohou být nepříjemné a nehygienické. A pak je tu už zmíněná cena.
Čeká se také na PSVR firmy Sony, která by měla přinést jednoduše využitelné VR, aby pomohla vydláždit cestu i pro ostatní. Právě Sony se bude muset vypořádat i s dalšími problémy, jako je třeba pohyb. VR systémy totiž potřebují, aby hráč měl kolem sebe prostor, který bude bezpečný, neboť od něj bude audiovizuálně naprosto odříznut. V tomto ohledu neexistuují žádné normy. Existuje tak ještě dost věcí, které bude třeba vyřešit, než VR získá všeobecnou důvěru a podporu. Téměř všichni v něj věří, ale současně s tím jsou také velice opatrní.
Zdroj: Extremetech