Walmart testuje své autonomní dodávky, vozí zboží na 11 kilometrů
10.11.2021, Jan Vítek, aktualita
Americký obchodní řetězec Walmart se rozhodl vyzkoušet v řádném provozu své autonomně řízené dodávky, které v Arkansasu byly zatím nasazeny na jedné trase dlouhé přibližně 11 kilometrů.
Walmart se rozhodl své autonomní dodávky nasadit ne pro zásobování obchodů, na což jsou ostatně příliš malé, ale na dovoz zboží mezi svým tzv. dark store a Neighborhood Market. Dark store si můžeme představit jako běžný supermarket, do nějž ovšem nechodí běžní zákazníci, ale zaměstnanci vybírající zpravidla online objednané zboží. Čili i proto zde mohou posloužit malé dodávky, které pendlují mezi dark store a tzv. Neighborhood Market, což je prostě supermarket, jehož skladba zboží byla upravena pro místní potřeby.
Samotné dodávky přitom nepatří Walmartu, ale společnosti Gatik, která se zaměřuje na logistiku na krátké vzdálenosti a autonomní technologie. Pro Walmart tak dodávky firmy Gatic slouží ve městě Bentonville v Arkansasu, přičemž toto místo nebylo vybráno proto, že by snad trasa zahrnovala jen dvě křižovatky a zatáčku k tomu. Naopak tu je řada křižovatek včetně světelných a také hustý provoz, i když jde o neustále stejnou trasu, kterou autonomní systém bude sledovat a učit se na ní.
Sám Walmart ohlásil svůj záměr využít autonomní vozy už před rokem, ovšem s firmou Gatik už má za sebou 18 měsíců spolupráce, která nyní vyústila v nasazení jejích vozů v běžném provozu, a to nyní už bez řidiče, který měl být připraven kdykoliv převzít řízení. Během dřívějšího testovacího provozu se přitom nestala žádná nehoda, takže bylo přikročeno už k plně autonomnímu nasazení dodávek.
Tomu ale také muselo předcházet udělení povolení od Arkansas State Highway Commission, která se kladně vyjádřila už loni v prosinci a firma Gatik ještě z vlastní iniciativy začala spolupracovat s bezpečnostními a záchrannými složkami, aby ty byly připraveny na možné problémy.
Obě firmy přitom očekávají, že význam dovozu zboží na střední vzdálenosti vzroste, a to s tím, jak si zákazníci zvykají na službu rychlého dovozu zboží ve stylu Amazon Prime, čili objednání i dodání ten samý den. A to je samozřejmě zvláště důležité v případě potravin.
Zdroj: Extremetech