Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
Komentáře od warhawk22 (2)
nehnevajte sa, ale asi ste zle citali.. clanok a aj diskusia je k avx512.
vyhody avx­/avx2 nespochybnujem.
ale ako som pisal vyssie, ak existuje nejaka vyhoda prejst z avx2 na avx512, tak lepsia cesta je to dat rovno na GPU­/dedikovany akcelerator.
Odpovědět0  0
avx2 sa celkom ujal, to je pravda... ale pri avx512 je urcita fragmentacia, co sa tyka features. t.j. nie je vsetko kompatibilne v ­"avx512 svete­". to komplikuje vyvoj.

a za dalsie.... ak existuje vypocet, ktory bude benefitovat z prechodu avx2 na avx512, tak pravdepodobne bude lepsie a aj jednoduchsie vypocet presunut na GPU alebo na dedikovany akcelerator ­(kde nasobne rychlejsi pamatovy subsystem bude viac ako vyhoda­).
Odpovědět0  0
Memam pocit, ze AVX512 nejako brutalne zvysi vykon. Tie CPU pri plnej palbe v AXV512 dost oreze power­/temp limit.

Myslim, ze pre spolocenske ­(IT­) dobro bude, ze sa AVX512 nikdy pouzivat nebude. Radsej nech pridu na daco ine­/lepsie.
Aj Linus Torvalds to povedal pekne: ­"I hope AVX512 dies a painful death"
Odpovědět4  0
Moja rec.
Ja by som zakazal predaj PC kompomentov pre beznych spotrebitelov, kde prevysuje nejaku hranicu vo W.
Tak by vyrobcovia boli tlaceni vyrobit daco efektivnejsie.
Ako ja mam rad vykon, ale dnesne hi­-end CPU­/GPU mi pridu uz na hrane, takze buduca generacia bude daleko za hranicou.
A hlavne v dobe energetickej ­"krizy­" a ­"zelenych­" planov do buducjnosti tu idu vyrabat zrave GPU... :­-­/
Odpovědět1  3
jj, to chapem. Ale moja pointa bola, ze si to bezny clovek nevsimne pri beznom aj pracovnom pouzivani PC. To ze nejaky iny SW to uplne zabije nie je problem CPU ani Windows.
Vid napr. pred par rokmi meltdown, ake bolo z toho halo, ze to znizuje vykon. Postrehol niekto znizenie vykonu? Myslim niekoho z beznych userov, ktory si updatli microcode­/BIOS. Ja teda vobec. A to PC je moje hobby, som programator, narocny power user... a ked som si to ja nevsimol, tak BFU nema sancu.
Odpovědět5  2
njn, davova psychoza je husta :­)
to ako v USA pred cca 100 rokmi povedal nejaky vtedy znamy typek, ze nejaka tam ich banka ma problemy, a vsetci si isli vybrat peniaze, co nakoniec banka skrachovala :­-D
Odpovědět0  0
To akoze je na vine TSMC? Akoze keby on zdrazil o 300% ceny, tak by bolo vo svete vsetko dostupne za povodne ­(pred koronove­) ceny? Nemyslim si.
Ak by TSMC zdrazel, tak by sme mali dnes asi priblizne rovnake ceny vyrobkov ­(ktore maju cipy­) ako su teraz, ked je akoze cipov nedostatok. Len by zarobil niekto iny.
Cipy su, len je velky dopyt. Vacsi nez kedykolvek predtym.
Automobilky si za to mozu sami, ked vlani znizili objednavky. A automobilkam to aj vyhovuje ­(nejaky z automobilky to prezradil, mozno nechtiac­), lebo zdrazia auta, a oni maju vyssiu marzu, teda dostanu rovnake trzby, ale menej nakladov na vyrobu + mozu upravit fixne naklady.
Odpovědět5  0
Ti chudaci BFU asi ani nepostrehnu par percentny rozdiel vo vykone. Ti nepostrehnu ani rozdiel CPU Intel 7700K vs Ryzen 9 5950X.
Popravde malokto spozna par percenty rozdiel vo vykone CPU.
Odpovědět3  1
Akoze vobec som nepochopil, co mala byt pointa vasho prispevku.

A este nechapem aj vas vyrok ­"vydělají na neschopnosti výrobců nastavit tržní cenu teď­" .... to si myslite, ze vyroba cipov je ako ist kupit rozky do obchodu? Tie zmluvy su na rok­-dva dopredu.
Odpovědět4  0
Tie ich farby ventilatorov su hrozne. Neviem, preco Noctua vyraba takou farbou, ktora sa neda snad s nicim normalnym kombinovat ­(myslim pre tych, co maju priehladnu bocnicu­).
A tie ich Chromax vydavaju vzdy tiez oneskorene. Keby mali normalne farby, tak by mali podla mna este vacsi uspech.
Odpovědět2  0
> ­"kdy jeden pilně opisuje od druhého­"

Myslim, ze od doby, co AMD vymyslelo x86­-64, tak maju AMD a Intel podpisanu dohodu ­(cross licensing agreement­) na zdielanie patentov. Takze co ma jeden ma automaticky aj druhy.
AMD potrebovalo patenty k x86 a Intel patenty k x86­-64, kedze ich IA­-64 ­(Itanium­) zlyhalo na celej ciare.
Odpovědět1  0
Dakujem. Vyzera to celkom vierohodne.

Tak mozno som sa sam domylil, a internal memory clock a I­/O clock je rozdielna vec, a pocita sa ten druhy. Ale aj tak mi nejde do hlavy, ze sa zdvojnasobila velkost prefetch, co ma zvysovat data rate, a zaroven je Bus Clock dvojnasobny, co by mal teda tiez zvysit data rate... ale vysledny data rate pre DDR5 je ­"len­" dvojnasobny voci DDR4.
Odpovědět0  0
Daco podobne je aj pri grafickych pamatiach GDDR.. memory clock pri GDDR5 vs GDDR6 je cca rovnaky, ale ma dvojnasobny data rate.

Vid tabulku ­"Table of transfer rates­" ­(stlpec memory clock­):
https:­/­/en.wikipedia.org­/wiki­/GDDR_SDRAM
Odpovědět0  0
Mate pls nejky zdroj k tej realnej frekvencii? Nemyslim to ako hejt, myslim to normalne.
Lebo ja prave tvrdim, ze prave realna frekvencia je cca rovnaka ako u DDR4. A zatial som nanasiel, co by nasvedcoval opak.
Preto som sa tak rozpisal :­)

Skusim ako som to pochopil ja.

Podla JEDEC standardu:

DDR3 RAM mali prefetch 8 a clock rate 400 ­- 1066 MHz == efektivne 800 ­- 2133 Mbps ­(DDR3­-800 ... DDR3­-2133­)
DDR4 RAM mali prefetch 8 a clock rate 800 ­- 1600 MHz == efektivne 1600 ­- 3200 Mbps ­(DDR4­-1600 ... DDR4­-3200­)
DDR5 RAM by mali mat prefetch 16 a clock rate cca ako DDR4 == efektivne 3200 ­- 6400 Mbps

https:­/­/en.wikipedia.org­/wiki­/Synchronous_dynamic_random­-access_memory#PREFETCH
https:­/­/en.wikipedia.org­/wiki­/DDR3_SDRAM
https:­/­/en.wikipedia.org­/wiki­/DDR4_SDRAM

Samozrejme boli aj vyssie rychlosti pri kazdej generacii.. ako napr. DDR4 2000MHz == 4000Mbps, atd. ...preto teraz DDR5­-8000 je vlastne to, co bolo pri DDR4­-4000, len DDR4 ma polovicny prefetch.. teda data rate je polovicny.

DDR5 ma samozrejme aj ine vychytavky, co zlepsuju ­"vykon­", to mal asi kazdy novy DDR standard pri vytvoreni, ale ­"data rate­" ­(aka Mbps­) je podla mna tak, ako som pisal vyssie.

Ale opat zopakujem, ze sa rad necham presvedcit, ak ma niekto nejaky zdroj, co tvrdi inak.
Odpovědět0  0
Podla mna bezny ­(aj IT­) clovek dedukuje, ze teraz je to rovnake ako to bolo medzi DDR3 a DDR4, ale tam bol prefetch a aj burst length rovnaky ­(8­), tak sa ­"data rate­" zvysovalo frekvenciou ­(skutocnou frekvenciou v MHz­).
Ale podla mna teraz to nie je ten pripad. V buducnosti sa frekvencia urcite bude zvysovat, ale technologicky sa mi nezda, ze by ­"zrazu­" bola frekvencia dvojnasobna.
Ale som ­"open mind­", tak sa necham lahko presvedcit, ak su dokazy ­(zdroje­) o opaku.
Odpovědět0  0
Teda doplnim, co som ja pochopil je zmena prave v prefetch, a to z 8 na 16, co sposobi dvojnasobny data rate.

https:­/­/en.wikipedia.org­/wiki­/Synchronous_dynamic_random­-access_memory#PREFETCH
Odpovědět0  0
Tak som to asi nejako zle pochopil. Co som si myslel ja, je ze prave tie ­"vylepsenia­" sposobuju vacsi prenos na skutocny takt.
Takze teda DDR5 maju skutocny takt 4000MHz? To sa akoze skutocne posunuli tak technologicke moznosti? Sa mi to nejako nezda.

Viete mi napisat nejaky zdroj, kde sa pise o real clock 4000+ Mhz?

Ja som nasiel len napr. toto od vyrobcu Micronu:
"Enables higher data rates while keeping the internal core clock range similar to DDR4.­"

https:­/­/www.micron.com­/­-­/media­/client­/global­/documents­/products­/white­-paper­/ddr5_more_than_a_generational_update_wp.pdf

strana 5, riadok ­"Prefetch"
Odpovědět0  0
Aka strucna odpoved :­-D

Ci to chapem nespravne? Podla mna je realna frekvencia DDR5 8000Mpps je 2000MHz.
Ak by islo o DDR4, tak by to bolo 4000Mbps.

Ci myslite, ze DDR5 RAMky v skutocnosti bezia na 4000MHz? To sa mi nejako nezda, ze by sa v skutocnosti posunuli generacne SRAM tak rychlo.
Odpovědět1  0
Neviem preco by mala byt ratio ­(­"delicka­") RAM­/memController 2:1? Podla mna to sedi na 1:1.
Ved v skutocnosti bezia RAMky na 2000MHz, memory controller tiez na 2000HMz... DDR5 je efektivnych je na 8000Mbps.

Tak to dopada, sa vsade pri RAMkach pouziva MHz alebo MT­/s, a v skutocnosti ide o Mbps.
Odpovědět3  0
Bez urazky, ale slovania ­(celkovo ako narod­) to maju v povahe tiez :­) Teda minimalne aspon my slovaci :­-D Ludi, ktori sa snazia ojebat system, je Slovensku vo vela vacsom pomere ako v zapadnych krajinach EU.
Odpovědět5  0
Tiez si myslim, ze nemaju ani tusenie, kolko takych kariet skutocne je :­) Vedia len, ze je viac ako 1 kus, a menej ako vsetky karty :­-D

Ale nie je to dobra reputacia pre EVGA, ze takto sfusovany produkt vedia vyrobit. A to som aj rozmyslal, ze ked grafiky budu normalne dostupne ­(t.j. za normalnejsie ceny nez teraz­), tak si kupim EVGA GPU... ale asi radsej zostanem verny MSI, ta zatial nesklamala.
Odpovědět0  0
Tie latencie su v ns? To su latencie coho? CPU ­-> MC ­-> RAM? Nedava to zmysel.
Ak je to latencia nejakeho vypoctu alebo presunu nejakych dat ­(a spracovanie v CPU­), tak to nema moc vypovednu hodnotu, kedze ide o odlisne CPU a takt.
Nechcem hejtit, ale vlastne cely tento clanok je bez vypovednej hodnoty :)
Odpovědět6  0
To ano, to suhlasim, ze rajdsej MT­/s ako MHz :­) Ale stale je to nejasne, co znamena ten ­"transfer­". Kazdy sice vie, ze ide pravdepodobne o bity, ale nie je to jasne z oznacenia.

Ked by som to zobral analogicky, tak je to ako keby som dostal na vyplatu 1000 euro, a poviem, ze som dostal 1000 vyplat ­(zapocitam kazde euro ako vyplatu­)... nie je to klamstvo, ale jednoducho sa to tak nehovori, lebo je to zavadzajuca informacia ­(ked nie je definovane, kolko je jedna vyplata­). ... ­(ja viem, blby priklad, ale islo o pointu :­) )
Odpovědět0  0
Uz by sa mohlo prestat pouzivat MHz a MT­/s pri DDR pamatiach.
Ake MT za sekundu? WTF? Ide o prenos coho? 200 bajtov na prenos, alebo ako? Jasne, ze nie. Je to stale o Mbps, len redaktori a marketingovi ­"experti­" pisu o ­"Hertzoch­" a ­"Transferoch­", ide vsak o bity.
Nemam problem s oznacenim napr. DDR4­-3200, DDR4­-3600, ale pisat ako 12600 MT­/s je podla mna nezmysel.

Vid napr. stranky najvacsich vyrobcov pamati:
https:­/­/www.samsung.com­/semiconductor­/dram­/ddr4­/
https:­/­/www.nanya.com­/en­/Product­/List­/450­/2264
https:­/­/product.skhynix.com­/products­/dram­/module.go

vsade pisu o Mbps...

pri grafikach ­(a ich pamatiach­) to byva vacsinou lepsie, tam PR­/Marketing oddelenie, aspon vacsinou, pise o Gbps pri ­"memory speed­":
vid napr.
https:­/­/www.amd.com­/en­/products­/graphics­/amd­-radeon­-rx­-6900­-xt
https:­/­/www.msi.com­/Graphics­-Card­/Radeon­-RX­-6800­-XT­-GAMING­-X­-TRIO­-16G­/Specification
https:­/­/www.asus.com­/Motherboards­-Components­/Graphics­-Cards­/ASUS­/RX6800XT­-16G­/techspec/
Odpovědět1  1
Statistiku HW Steam dost skresluje Azia ­(Cina, India, ..­), kde kvoli slabsej ekonomikej situacii ­(na rozdiel od EU­/USA­) tam ludia asi nemaju najnovsie ­(najdrahsie­) graficke karty, resp. HW ako celok.
Odpovědět3  1
WTF? To je co za prispevok?
Preco by niekto nemohol utratit peniaze za HW? Niekto si kupuje drahe bicykle, motorku, niekto drahsie ­(nove­) auta, kazdy si kupuje co chce a za kolko chce. Kazdeho bavi nieco ine.

Ak to bolo myslene len na GPU, tak tam suhlasim, pockat este par mesiacov ­(mozno pol roka­) asi za to stoji, kedze ceny GPU su hrozne predrazene.
Odpovědět4  1
v TOP zostave Ryzen 5900X, a GPU 6800XT alebo 3080 ... co je potom 5950X, 6900XT alebo 3090? UFO? TOP u mna znamena daco ine. Podla mna ta kategoria ­"pre narocnych­" ma zly nadpis. Skor by malo byt nejako ako ­"MID­-TOP­" kategoria, alebo ­"BUDGET TOP­".
Odpovědět3  2
myslim si, ze ak ceny grafik klesnu aspon nieco nad uroven MSRP, tak zasoby sa budu minat rychlo este nejaky ten cas ­(aspon na ten cas, pokial vyrobci spomalia vyrobu­).
Treba si uvedomit, ze tu vzniklo vyse pol rocne vakuum, kedy bezni ludia cakaju na normalne ceny grafik.
Odpovědět3  0
Nemam rad toto porovnavanie CISC vs RICS procesorov ­(je to ako keby som porovnaval mining na ASIC a GPU, kde ASIC je rychly a efektivny, ale nevie vsetko, co dokaze GPU­). Ale v kazdom pripade som zvedavy, kam to ARM dotiahne. Taketo ­"dotahovanie sa­" vykonu pomoze ako x86 tak aj ARM, kedze je stale motivacia toho druheho ­"predbehnut­".
Odpovědět7  0
"Generace DDR5 ale už v porovnání s DDR4 začíná na vysokých taktech­".

Dufam, ze raz nastane cas, ked uz sa nebude pouzivat takt­/frekvencia­/MHz pri DDR pamatiach, ked pritom ide to MTs.
Frekvencia ­(realna­) pamati skoro vzdy plus minus rovnaka ­(napriec generaciami­).
Odpovědět2  0
Presne to si myslim aj ja, ze ako vzdy, sa to posunie.
Ale nevadi, tento krat sa tesim na uvedenie AMD Ryzen 5000, a pravdepodobne bude sucastou mojho upgrade­-u. Po 15tich rokov zmenim platformu z Intel na AMD. Snad ma novy Ryzen nesklame.
Odpovědět1  1
Ako redaktor by ste tuto myslienku mohli posunut na ­"product ownera­" tohto webu ­(teda ak to niekto ma nastarosti po produktovej stranke, snad tento web udrzuje nejaky developer­/product team)
Odpovědět2  0
Alebo este lepsie, vytvorte clanok ­( pripadne nejaky modul do clanku developer naprogramuje :­) ­), kde ludia sami budu do diskusie pisat zostavy a total cenu.
To by ludi mozno este viac zaujimalo. A mna urcite tiez.
Odpovědět4  0
Akoze tieto zostavy nechapem. To mi pride, ako ked by som sa pytal predavaca ­"odbornika­" v Tescu v casti elektroniky. Ponukne zoznam, ktory vie, ze spolu nejako fungovat bude. Tot vse.

Alebo skor autor clanku len recykluje clanok, ktory je uz roky stary, len upravi nejake casti, a potom tam vznikaju taketo wtf momenty.

Ak nemate cas revidovat aktualny zoznam, tak bud zredukujte pocet zostav na napr. dve, alebo to nerobte vobec. Iba zle poradite tym, ktori sa v tom nevyznaju, a tym, co sa v tom vyznaju ­(a maju to ako hobby­), iba podporite k hejtu.

Samozrejme, no offense, peace :)
Odpovědět5  0
Ta cielovka je asi niekde inde. BFU asi nebude vadit, ze jeho uctovny program alebo nejaka firemna appka pojde o polovicu pomalsie. Hlavne je, ze pojde.
Na ine veci, kde pojde o vykon ­(hry, tabulkovy procesor, graficke appky, atd­), budu musiet prepisat do nativu, to je jasne.
Odpovědět0  0
njn, ale aj tak verim, ze latencie este vylepsia.
Odpovědět1  0
Je jasne, ze to nejaky cas potrva, ale ked bude AMD­-cko lepsie v hrach, tak aj BFU pochopi, ze AMD je to prave pre neho.
Samozrejme, ze u B2B segmentu to bude trvat este dlho, predsa tam nejde o fazulky.
Odpovědět1  0
Uz som celkom zvedavy na nove AMD­-cka. Ak este vylepsia pamatovy radic aspon na uroven dnesnych Intelov, tak to bude pecka.
Doteraz som mal roky rokuce iba Intel ­(AMD som mal naposledy tusim Atlhlon XP­/Duron­). Ale teraz myslim, ze nastane cas na AMD platformu, lebo mam pocit, ze pokial Intel dokonci ten ich 10nm, tak to bude trvat viac ako rok.
Odpovědět7  0
njn, Steve Burke vie niekedy riadne brlblat. niekedy mam problem mu rozumiet, co hovori.
Odpovědět1  0
"Jako obvykle afektovaný Linus...­"
:­-D celkom trefne napisane pridavne meno k Linusu :­-D
ako pozeravam jeho videa, dakedy ma zaujimave temy­/hw, ale fakt je to skor showman, narozdiel od Nexusu.
Odpovědět3  0
ale tam zdvojnasobili len tie FP32 jednotky ­(aspon co sa tyka obycajnej rasterizacie­), takze plus minus sa trafili aj v pocte cuda jadier
Odpovědět0  0
neviem, ci sa da porovnavat Intel 10nm s TSMC 7nm len na zaklade cisiel 10 vs 7, resp. 5... myslim si, ze su to jablka a hrusky, teda aspon z pohladu tych velkosti v nm. Uvidime, co Intel 10nm proces prinesie...
Odpovědět4  0
nic dobre pre Intel....? alebo nic dobre od Intelu pre vas?
ja si myslim, ze Intel sa ma velmi dobre a asi sa aj bude mat v buducnosti :)
Odpovědět2  1
presne. prve co mi udrelo do oci. v dnesnej dobe povazujem za minimum ALC 1220 alebo radsej nejaku sound blaster pcie.
Odpovědět1  0
a vacsina hier je v DX11, takze potom sedi ten prepocet v UserBenchmark :­) nie?
a neschopni vyvojari? kedze mas smajlik na konci vety, tak to beriem ako recesiu :)
Odpovědět1  1
no ved prave, podporuju 4 vlakna a koniec: vypocet fyziky­/logiky hry, rendering, postprocessing, nejake network veci­(napr. pri multiplayeri­) a co potom?
Pokial nezmenia daco v hernych enginoch ­(t.j. iny pristup k vypoctom­/renderingu­), tak sa toho vela nezmeni. DX12 tomu trosku pomohlo, ale stale to nie je to, co sa tu slubovalo pred 5timi rokmi.
Odpovědět4  1
Nechapem co vam vlastne vadi? Ved UserBenchmark to normalne vysvetlil. Stale si vies pozriet vykon podla MT score, Workstation Index, atd. Pre hry a standardne desktop aplikacie je stale ­"Quad Thread­" najcastejsi ­"use case­".
Ako programator viem, ze nie je jednoduche robit v multi­-vlaknach. Je malo typov vypoctov, ktore sa daju dobre delit­/distribuovat a ked sa uz daju, tak idu lepsie na GPU. Tie kecy o tom, ako su programatori lenivi, pocuvam uz 10 rokov, a stale sa to nezmenilo, preco asi?
Ale nechapte ma zle, ja som rad, ze AMD sa posunula dopredu. Konecne sa po dlhej dobe zacali veci hybat v oblasti CPU. Drzim AMD palce.
Odpovědět3  8
A ved nikto nepise, ze viac jadrove procesory su na nic. Su specificke ulohy, ktore dokazu vyuzit potencial. Avsak kolko je takych pouzivatelov? 0.5 promile? Obycajnemu BFU, gamerovi alebo programatorovi staci bohate 4­-jadro s vyssou frekvenciou.
A stale sa tu bavime len o nejakom indexe ­(asi nejakom vseobecnom­). Ja stale vidim v userbenchmark.com prehlad v multi­-vykone, pripadne ­"Workstation­" index. Ten, kto potrebuje vykon na tieto specificke ulohy, tak vie si porovnat CPU vykon v tejto oblasti.
Odpovědět2  0
Mas pravdu, Intel nemal konkurenciu, tak sa dlho nic nemenilo. Konecne sa to pohlo. Drzim AMD palce. Ale stale si stojim za tym, ze vykon single a max 4­-thread je najdolezitejsi. Na ine vypocty, kde sa da dobre distribuovat vypocet, su vhodnejsie GPU.
Odpovědět1  7
Mne to pride uplne OK. Momentalne je dolezity ­"single thread­" vykon, pripadne ­"4­-thread­" vykon. Ak sa to casom zmeni, tak urcite to v UserBenchmark zmenia tak, aby to zodpovedalo realite.
Nehladajte za vsetkym konspiracie. Budte realisti. V dnesnej dobe je prakticky jedno, ci mate 7700k alebo 9900k. malokedy spoznate rozdiel ­(okrem benchmarkov­).
Odpovědět2  29
aha, az teraz mi doslo ze wonov :­) tak beriem spat
Odpovědět0  0
zase si niekto pletie miliardu s americkym bilionon?
https:­/­/cs.wikipedia.org­/wiki­/Velk%C3%A1_%C4%8D%C3%ADsla
Odpovědět0  0