WHO definovala, co je to herní porucha
20.6.2018, Jan Vítek, aktualita
Světová zdravotnická organizace (WHO) zveřejnila již pojedenácté dokument International Statistical Classification of Diseases (ICD). Nová verze vůbec poprvé obsahuje popis toho, co organizace nazývá herní poruchou.
Nově popsaná "gaming disorder", čili herní porucha se objevila v 11. edici dokumentu International Statistical Classification of Diseases, který klasifikuje choroby a dává vodítko k jejich identifikaci pomocí vyjmenovaných symptomů. Herní porucha se přitom nachází v sekci návykových chorob a její popis má posloužit především lékařům, aby ji mohli identifikovat a zařídit pacientovi odpovídající pomoc.
Herní porucha stojí těsně vedle jiných, které již ICD obsahuje dávno, což je především návyk k hazardu, anebo také chorobné schraňování věcí, v jehož rámci jsou lidé schopni si v podstatě zabarikádovat celý dům věcí, kterých se sami nedokáží zbavit.
Jaké jsou ale dle WHO příznaky herní poruchy? Jsou především tři, a sice jednak narušená schopnost jedince ovládat nutkání k hraní, což platí pro jeho intenzitu, trvání nebo schopnost skončit. Dále tu je fakt, že lidé mohou dávat hraní přednost před jinými a především důležitějšími aktivitami. A nakonec to je pokračování či rovnou eskalace hraní bez ohledu na jeho vzrůstající negativní dopady, což mi ostatně tak trochu připomíná dobu, kdy přišel na svět druhý díl Baldur's Gate.
Dr. Vladimir Poznyak z WHO k tomu však poznamenává, že i když po světě chodí (či spíše sedí) miliony vášnivých hráčů, pokud jde o intenzitu jejich hraní počítačových her, nedá se mluvit o tom, že by trpěli nějakou poruchou. Ostatně zcela logicky, je to koníček stejně jako každý jiný, takže kdyby se o takových lidech začalo říkat, že mají problém s hraním, pak bychom mohli o někom jiném stejně tak říci, že má problém se sbíráním známek, modelařením, rybařením, atd. Dle Poznyaka je tak rozšířenost herní poruchy velice nízká, čili jen opravdu málokdo by měl uvažovat o vyhledání odborné pomoci.
Ostatně někteří výzkumníci i protestovali proti tomu, aby se do ICD herní porucha vůbec dostala. Klinický psycholog Anthony Bean uvedl, že náruživé hraní není nic jiného než způsob, jak se vyrovnat s úzkostí či depresemi. Čili pokud se odstraní příčiny oné úzkosti nebo deprese, vyřeší se tím i nadbytečné hraní počítačových her. Vedle toho také existují obrovské rozdíly v tom, co člověk hraje. Nelze dávat vedle sebe přílišné hraní prvoplánově násilných her a třeba zálibu ve strategiích, budovatelských hrách, logických hrách, atd.
Zdroj: Hexus.net