Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně

WildCat – nejrychlejší grafika

14.12.1999, Jindřich Šaršon, zpráva
WildCat – nejrychlejší grafika
Karta od firmy Intergaph
Pokud se hovoří o grafických kartách, vybaví se většině čtenářů jména jako Voodoo, GeForce nebo Savage2000. Ovšem tyto karty jsou určeny pro široké nasazení zejména v domácích počítačích. Ale výkonnou grafiku nepotřebují pouze hráči, hodí se i designérům a konstruktérům. Ti si, pokud chtěli opravdu dobrý výkon, většinou kupovali unixové grafické stanice (např. SGI). Existuje ale i jiné řešení – profesionální grafický akcelerátor pro PC. V tomto článku bych vám rád představil jeden z nich – WildCat 4110 od firmy Intense3d (součást Intergraphu) která je dle testů nejrychlejší na trhu.

Technologie ParaScale
Jádro karty je založené na patentované technologii ParaScale, která je a klíčem k výkonu této katry.
Schéma


Jak můžete vidět z obrázku, základem WildCat jsou tři základní jednotky. První, Bus Interface se stará o komunikaci (I/O) mezi kartou a okolním světem přes sběrnici PCI nebo AGP. Druhá, Geometry Accelerator, tvoří hlavní výpočetní jádro karty. Její výkon dosahuje 3,2 miliardy operací v pohyblivé řádové čárce (GFLOPS). Složitost této části čipu se téměř rovná současným procesorům – obsahuje 9,5 miliónů tranzistorů. Třetí, Rasterization engine obsluhuje operace s texturami a vykreslováním obrazu. Stará se také o výsledný výstup pro monitor či LCD displej.

Jak můžete vidět na blokovém schématu karty, WildCat má oddělenou paměť pro textury a výsledný obraz (frame-buffer). Proto ve chvíli, kdy se provádějí operace s texturami (načítání apod.) může se paralelně pracovat i s obrazem.

Jak již napovídá název technologie ParaScale, karta velmi dobře podporuje pipelining – současné provádění několika operací najednou. To umožní jednak zrychlení (2x či 4x, podle počtu rour), nebo generování více obrazů pro více monitorů. Tuto vlastnost využijí zejména konstruktéři při práci s CAD programem, kdy mohou mít na každém monitoru jiný pohled na editovaný model.

Technické parametry
  • Plná podpora OpenGL 1.2
  • 64 MB paměti pro textury a 64 MB pro frame-buffer
  • SuperScene antialiasing – antialiasing celé scény
  • Podpora 3D textur (že jste o nich ještě neslyšeli? Používají se hlavně v GIS programech.)
  • Podpora digitálních displejů (DVI výstup)
  • Připojení přes AGP 2x, AGP 4x, AGP Pro
Operace grafického čipu
  • Výpočet osvětlení (až 24 světel)
  • Transformace (perspektiva, matice, okénkové transformace)
  • Mapování textur, dithering, antialiasing
  • Další viz zde
Pro koho je tato karta určena? Rozhodně ne pro běžné uživatele – uplatnění najde zejména na grafických pracovištích, kde je potřeba vysoký výkon a kde se uvažuje o koupi drahé grafické stanice. Profesionálnímu nasazení odpovídají i ceny počítačů s touto grafickou kartou, které se pohybují od $4800 (cenu samotné karty jsem nenašel, prodává se nejspíše jen jako součást celé sestavy).
Doporučujeme náš velký přehled desktopových grafických čipů.