Windows Store otvírá už 29. července
23.7.2015, Michal Hala, aktualita
29. července budou nejen uvolněny Windows 10, ale Microsoft otevře své tržiště aplikací Windows Store. Pojďme se společně podívat, co od něj můžeme čekat. Zejména se podíváme na Windows aplikace (Windows Apps, také univerzální aplikace).
Nový Windows Store bude univerzální tržiště aplikací pro Windows 10. Nejde o úplnou novinku, Store byl k dispozici už pro Windows 8 a 8.1. Přesto by se řada věcí měla změnit. Především 29. července Microsoft uvolní .NET tools for Windows 10 Universal Windows Platform. Jejich klíčovou složkou je .NET Native, výchozí runtime a framework pro univerzální Windows aplikace.
Klíčovým obsahem Windows Store má být právě tahle třída aplikací. Ty mají být jednou navrženy a vyvinuty a pak mají běžet všude od mobilu, přes phablety, tablety a desktop po Surface Hub, Xbox a další typy Windows 10 zařízení. On takový vývoj dá zřejmě víc práce než vývoj desktopové aplikace, ale nové vývojové nástroje Microsoftu (Visual Studio 2015) by měly všechno maximálně zjednodušovat.
Ovládání univerzálních aplikací má zahrnovat klasickou klávesnici a myš i dotek a gesta. Vývojové prostředí Visual Studia 2015 a architektura Windows 10 jsou uzpůsobeny tak, aby šlo relativně snadno přeportovat aplikace z Androidu i z iOSu. Ty první po úpravách poběží v jakémsi režimu emulace (mluví se o tzv. kontejneru), ty druhé bude nutné upravit a překompilovat. Microsoft už obojí demonstroval dříve a nevypadalo až tak komplikovaně.
V praxi bude nejvíc záležet na vývojářích. Ti budou mít dvě třídy aplikací, které mohou vytvářet. Tedy pominu-li ono přeportování z jiných platforem, jehož výsledkem je univerzální aplikace. První jsou Windows Desktop Apps (Windows desktopové aplikace), což jsou klasické aplikace pro desktop. Druhé jsou již zmíněné Windows Apps, o kterých se obvykle mluví jako o univerzálních aplikacích.
No a tím jsem se dostal k tomu, co mi vrtá hlavou. A nejen mě, četl jsem to na řadě webů. Proč by měl vývojář, který míří se svou aplikací na desktop, vytvářet univerzální aplikaci? Může vůbec taková aplikace uspokojivě fungovat na malém displeji mobilu, nebo na obřím displeji Surface Hubu? Bude nutná práce navíc vývojáře odrazovat? Neříkám, že ne, jen upozorňuji na možná dilemata vývojářů.
Klíčové pro Windows 10 zejména v mobilním segmentu bude, kolik vývojářů Microsoft přesvědčí, aby vyvíjeli právě univerzální aplikace. Podle mého názoru pro to ale už udělal hodně. Na druhou stranu obrovský segment odstavují firemní zákazníci a ti se aspoň prozatím zřejmě budou držet desktop aplikací. Ovšem umím si představit, že i v podnikové sféře může dobře napsaná univerzální aplikace udělat spoustu efektivní práce.
Nezbývá než doufat, že od příští středy se Windows Store začne plnit aplikacemi, které se nám budou líbit a budou hodně užitečné anebo zábavné. Nejde sice o unikátní koncept (jsou tu tržiště od Googlu a Applu), ale věřme, že si své příznivce najde.
Zdroj: ZDNet
Klíčovým obsahem Windows Store má být právě tahle třída aplikací. Ty mají být jednou navrženy a vyvinuty a pak mají běžet všude od mobilu, přes phablety, tablety a desktop po Surface Hub, Xbox a další typy Windows 10 zařízení. On takový vývoj dá zřejmě víc práce než vývoj desktopové aplikace, ale nové vývojové nástroje Microsoftu (Visual Studio 2015) by měly všechno maximálně zjednodušovat.
Ovládání univerzálních aplikací má zahrnovat klasickou klávesnici a myš i dotek a gesta. Vývojové prostředí Visual Studia 2015 a architektura Windows 10 jsou uzpůsobeny tak, aby šlo relativně snadno přeportovat aplikace z Androidu i z iOSu. Ty první po úpravách poběží v jakémsi režimu emulace (mluví se o tzv. kontejneru), ty druhé bude nutné upravit a překompilovat. Microsoft už obojí demonstroval dříve a nevypadalo až tak komplikovaně.
V praxi bude nejvíc záležet na vývojářích. Ti budou mít dvě třídy aplikací, které mohou vytvářet. Tedy pominu-li ono přeportování z jiných platforem, jehož výsledkem je univerzální aplikace. První jsou Windows Desktop Apps (Windows desktopové aplikace), což jsou klasické aplikace pro desktop. Druhé jsou již zmíněné Windows Apps, o kterých se obvykle mluví jako o univerzálních aplikacích.
No a tím jsem se dostal k tomu, co mi vrtá hlavou. A nejen mě, četl jsem to na řadě webů. Proč by měl vývojář, který míří se svou aplikací na desktop, vytvářet univerzální aplikaci? Může vůbec taková aplikace uspokojivě fungovat na malém displeji mobilu, nebo na obřím displeji Surface Hubu? Bude nutná práce navíc vývojáře odrazovat? Neříkám, že ne, jen upozorňuji na možná dilemata vývojářů.
Klíčové pro Windows 10 zejména v mobilním segmentu bude, kolik vývojářů Microsoft přesvědčí, aby vyvíjeli právě univerzální aplikace. Podle mého názoru pro to ale už udělal hodně. Na druhou stranu obrovský segment odstavují firemní zákazníci a ti se aspoň prozatím zřejmě budou držet desktop aplikací. Ovšem umím si představit, že i v podnikové sféře může dobře napsaná univerzální aplikace udělat spoustu efektivní práce.
Nezbývá než doufat, že od příští středy se Windows Store začne plnit aplikacemi, které se nám budou líbit a budou hodně užitečné anebo zábavné. Nejde sice o unikátní koncept (jsou tu tržiště od Googlu a Applu), ale věřme, že si své příznivce najde.
Zdroj: ZDNet