X Forge 3D - Konečně pořádný 3D engine pro PDA a smartfouny se solidním výkonem a možnostmi!
5.11.2002, Petr Hájek, článek
Díky společnosti Fathammer, Ltd. se blíží čas, kdy na svých PDA a smartfounech budeme hrát opravdové 3D hry, na jaké jsme zvyklí z desktopů. Ano, i s pokročilým 3D vykreslováním a s multiplayerem...
Poznámka na začátek - odborné grafické termíny nebyly záměrně přeloženy z těchto důvodů:
- Zkušení uživatelé je stejně znají jen pod anglickými názvy.
- Překlady se často různí.
- Pro některé výrazy v podstatě neexistuje český ekvivalent.
Firma Fathammer nabízí relativně nový 3D engine pro všechna mobilní zařízení, jak vidno z níže uvedeného schematického náčrtku, kromě některých příručních konzolí bude k dispozici i na PDA platformu obecně, a to včetně smartfounů. Světová premiéra už sice proběhla zhruba před měsícem uvedením 3D závodní hry Geopod pro Nokii 3650, ale určitě neuškodí se s tímto dozajista perspektivním 3D enginem trošku seznámit.
Tvůrci sice nabízí ještě další produkty, ale nejzajímavějším je bezesporu právě jejich X-Forge 3D Game Engine. Je kompletně dělaný v multiplatformním C++ a dá se využít jak v k vývoji originálních titulů, tak ke konverzi z jiné platformy. Z hlediska autorů her je to jistě značně atraktivní - jednou vyvinuté hry budou s několika drobnými konverzemi snadno přenosné mezi různými druhy PDA a smartfounů.
X-Forge 3D Game Engine je komplexní sestava technologií a nástrojů, které umožňují tvorbu a hraní her přibližně v konzolově srovnatelné 3D kvalitě. Už probíhá prodej licencí, takže se máme určitě na co těšit. Níže si můžete prohlédnout tabulku s mobilními systémy, které jsou podporovány. Samozřejmě, X-Forge je jen nástroj a je na konkrétním výrobci či uživateli, jak jej použije. Určitě by ale neměl bý problém vytvářet i jiné 3D aplikace jako třeba interface, představovačky a prezentace, popřípadě screensavery. Pokud tedy v tomto článku říkám "hra", tak tím myslím "libovolná 3D aplikace".
Momentálně existují verze pro tyto platformy:
- Symbian OS (Nokia 7650 / 3650, Sony Ericsson P800)
- Microsoft Smartphone (Sendo Z100)
- Microsoft Pocket PC
- Mobile Linux
- (...jen tak na okraj, Fatthammer Engine používá i Nintendo Gameboy Advance)
Fandové Palmáčů nezoufejte, že Váš oblíbený miláček nebyl do podporovaných platforem ještě zahrnut, předopokládá se, že později přibude i port na Palm OS (5.x), ale nebojte se, zatím byste o nic zásadnějšího neměli přijít.
Co tedy engine může nabídnout vývojářům?
- Redukci doby vývoje - když firma nemusí vyvíjet vlastní 3D engine, může ušetřené prostředky a čas investovat třeba do lepší kvality zpracovávané hry, ať už z hlediska prezentace nebo hratelnosti.
- Propracované API a nástroje.
- Okamžitý přístup k majoritním mobilním platformám.
- Odladěný engine - autoři měli přece jenom spoustu času na odladění a testování.
- Engine je navržený speciálně pro omezený interface, paměť a výkon - hry můžou být rozděleny na více částí.
- Intuitivní prostředí - podle slov autorů by se v něm každý, kdo kdy s nějakým 3D enginem pracoval měl cítit jako doma
Mezi další vychytávky, které vývojové prostředí nabízí, patří třeba možnost konverze do 3D Studia MAX, dále různé sestavovací a deployment nástroje atd.
Engine má ještě jednu příjemnou vlastnost - přímo počítá s wireless komunikací pro downloady dalších kol a levelů nebo uploady higscore. No představte si tu idylku, když si po cestě domů ve vlaku střihnete Deathmatch ve starém dobrém DOOMovi... !
A nyní pár (set) slov k samotné technologii:
Engine má ještě jednu příjemnou vlastnost - přímo počítá s wireless komunikací pro downloady dalších kol a levelů nebo uploady higscore. No představte si tu idylku, když si po cestě domů ve vlaku střihnete Deathmatch ve starém dobrém DOOMovi... !
A nyní pár (set) slov k samotné technologii:
X-Forge Game Engine si můžeme rozdělit na Jádro a Engine.
Jádro má na starosti abstraktní matematické věci, nezajímají je hry a vůbec je mu jedno, co se děje "o patro výš", stará se jen o výpočty, systémové záležitosti, ale hlavně na základě vlastností dostupného hardware určuje optimální vlastnosti enginu (třeba do jaké hloubky počítat mlhu). Jádro se skládá z následujících komponent:
- Application Framework
- 2D/3D Graphics Library
- Audio Library
- Input & Event Library
- File I/O Library
- Resource Management
- Memory Management
- Network Library
- Vibration Library
- Device Detection
Engine sedí na vrcholku a "tahá za nitky" podle toho, co se v herním světě děje komunikuje s hráčem a Jádrem. Má na starost tyto věci:
- Game Framework
- 3D World System
- Collision engine
- Physics Engine
- Game UI Toolkit
- Multiplayer Framework
- Particle System
- Other Components
Pro profíky ještě pár slov k možnostem použitého 3D API: Double buffering, Texture mapping, Mip-mapping, Flat & Gourard shading, Alpha blending, Scaling, Blending, 2D a 3D acceleration for selected chipsets, atd. API je samořejmě mnohem rozsáhlejší, jen jsme pro Vás vybrali ty nejzajímavější a nejznámější funkce.
Osobně nemám ani tak strach z chabých možností enginu, jako spíš z toho, co na to chudák procesor bez podpůrného grafického čipu... Tohle bude přece jenom chtít něco rychlejšího.
Osobně nemám ani tak strach z chabých možností enginu, jako spíš z toho, co na to chudák procesor bez podpůrného grafického čipu... Tohle bude přece jenom chtít něco rychlejšího.
Co se ovšem na návrhu enginu hodně povedlo, je fakt, že už teď počítá i se staršími verzemi programů, tj. na nových zařízeních bude zachována zpětná kompatibilita s dřívějšími projekty - nemělo by se stát tedy to, co potkalo např. DOSovské hry, které na pokročilejších strojích byly nehratelně rychlé a později už pro jistotu nešly spustit vůbec.
Pokud Vás zajímá, jak engine vypadá v akci, tak se smartfounem Sony Ericsson P800 se bude distribuovat hra Men in Black II.
Další informace o enginu, API a především četné ukázky screenshotů samotných her můžete najít na homepage v sekci hry.
Zdroj: Fathammer