Xavier pro zcela autonomní vozy už putuje k partnerům NVIDIE
8.1.2018, Jan Vítek, aktualita
Počítač NVIDIA určený pro automotive a vybavený čipy Xavier a GPU Volta má mít už dostatek výkonu na to, aby poskytl vozům nejvyšší úroveň autonomie. NVIDIA jej přitom už má připravený a nabízí příslušné čipy Xavier svým partnerům.
Nedávno jsme se přitom dočetli, že Jensen Huang z NVIDIE očekává, že do čtyř let budou k dispozici na trhu vozy, které budou plně autonomní. Jde tak o poslední, čili pátou úroveň autonomie, díky které se AI systémy vozů mají vypořádat s jakýmikoliv podmínkami na silnici i mimo ni, a to včetně různých nestandardních událostí. Budou to potřebovat, neboť automobily 5. úrovně autonomie už ani nebudou potřebovat volant, takže v nich ani nebudeme muset mít po ruce volat a ani pedály, jimiž bychom mohli do řízení zasáhnout.
S tím, jak se vyvíjí hardware pro umělou inteligenci, už ani není překvapivé, že existují počítače, které mohou pro takovéto systémy poskytnout dostatek výkonu, i když o tom to pochopitelně není. Neméně důležité jsou také senzory/kamery/lidar a také softwarová výbava, v jejímž případě se samozřejmě předpokládá, že nebude dělat chyby, když už jí svěřujeme svůj život.
Architekturu Xavier představila NVIDIA už v září 2016, takže už dlouho víme, že je založena na ARM64 a jde o osmijádrové SoC, vedle nějž jsou provozovány ještě samostatná GPU s 512 jádry Volta. V posledním období předchozího roku NVIDIA začala vyrábět vzorky, které jsou nyní již na cestě ke svým zákazníkům a výroba ve velkém začne někdy v tomto roce. Firma také nezapomněla zdůraznit, že Xavier je vrchol výzkumu, který přišel na 2 miliardy dolarů a vyžádal si práci 2000 lidí.
NVIDIA také uvádí, že Xavier je schopen provádět 30 bilionů operací za sekundu při spotřebě pouze 30 W, což znamená, že oproti předchozí generaci Parker se efektivita zvýšila na patnáctinásobek. Xavier je přitom pouze základ platformy NVIDIA DRIVE Pegasus pro autonomní vozy, v níž se použijí dva tyto čipy vedle zmíněných GPU Volta.
Hotové počítače DRIVE Pegasus budou k dispozici od druhé poloviny tohoto roku, přičemž asi v jeho polovině budou připraveny vzorky. To bude zahrnovat i vzájemně se doplňující softwarové platformy, a sice DRIVE IX a DRIVE AR. První z nich představuje SDK, které umožní využít AI asistenty poskytující zpětnou vazbu pasažérům vozu s využitím celé řady senzorů. DRIVE AR je zase SDK zaměřené na tvoření rozšířené reality, čili zasazování počítačové grafiky do reálného prostředí.
NVIDIA také ohlásila rozšíření svého partnerství se společností Uber, což bude zahrnovat také flotilu vozů Volvo XC90, v nichž budou autonomní systémy využity pro testování a další vývoj.
I tento příklad tak ukazuje, že herní hardware už dávno není v popředí zájmu výrobců grafických čipů a orientace na tento trh je ostatně jeden z důvodů, proč akcie NVIDIE vystřelily z hodnoty 100 dolarů v lednu 2017 na aktuálních 215 dolarů.
Zdroj: HotHardware