Xbox Game Pass přijde pro PC, bude revoluce v kupování her?
29.10.2018, Jan Vítek, aktualita
CEO Microsoftu se nedávno letmo zmínil o tom, že služba Xbox Game Pass bude brzy k dispozici také na PC s Windows. Může tento krok přinést revoluci do způsobu, jakým si kupujeme i hrajeme hry?
Microsoft se o Xbox Game Pass chystaném pro PC zmínil při příležitosti zveřejnění svých nejnovějších finančních výsledků, což jsme letmo zmínili, ale nyní si to rozvedeme. O co vůbec jde? Tuto službu si můžeme představit jako Netflix ve světě videoher, takže jde o přístup ke knihovně her zajištěný formou předplatného. Kopie daných her tak nevlastníme, pouze si je pronajímáme, což se velice hodí v případě, že se někomu každou chvíli zalíbí něco jiného a nedokáže vydržet u jednoho titulu, aby jej dohrál.
Na PC přitom v prodejích her vede Steam a tam si rozhodně nemůžeme předplatit celou knihovnu, i když třeba takový obchod Origin Access to umožňuje. Ten je ale spojen pouze se hrami, které nabízí v tomto obchodě společnost EA a ten je oproti Steamu značně omezený.
Takže pokud nám Microsoft v rámci Game Pass na PC nabídne velkou knihovnu za stávající předplatné (10 dolarů měsíčně), mohlo by to oslovit velké množství lidí. A to i z jednoho dalšího podstatného důvodu: DRM. I když si totiž hry poctivě koupíme na Steamu či v jiném obchodě, kde se hraje podle DRM pravidel (čili ne na GOG), nemáme žádnou záruku toho, že nám třeba za pět let ještě budou fungovat. Dnešní DRM technologie jsou spojeny s online servery, které pravost ověřují, takže stačí, aby tato "podpora" skončila a máme smůlu, leda že by autoři z takové hry ochranu sami vypreparovali, pokud se nechceme rovnou spolehnout na piráty. Čili v takovém případě už myšlenka pouhého pronajímání přístupu ke hrám nevypadá tak špatně.
Nicméně Satya Nadella vidí tuto službu i jako krok k něčemu dalšímu a tím je v poslední době tolik diskutované online streamování her. Jak říká: "Streaming je pouze přirozený následek".
Xbox Game Pass dnes nabízí knihovnu 100 her, takže spíše než k nabídce Steamu co do počtu se blíží k Origin Access. Pokud ale Microsoft má být na cestě ke streamování her jako k udržitelné alternativě využití výkonu našich vlastních PC, musí nabídku podstatně rozšířit. Znamená to také, že nové hry budou muset být k dispozici ihned, jak vyjdou a ne týdny až měsíce poté. To znamená, že Microsoft se bude muset dohodnout s dalšími velkými hráči herního průmyslu. Sám bude moci přispět tvorbou vlastních studií, mezi něž letos přibral další čtyři, a sice Ninja Theory, Playground Games, Undead Labs a Compulsion Games.
Uvidíme, jakým směrem se to celé bude vyvíjet a také jak bude reagovat Steam, pokud se z předplatného a následně streamování her stane velká věc. Valve má ale jistě nasysleno prodejem her mnoho prostředků a není slepé, takže si můžeme být jisti, že až a pokud to bude nutné, reakce přijde.
Zdroj: Extremetech