XGI Volari – nové 3D grafické čipy s DirectX 9
16.9.2003, Zdeněk Kabát, článek
V poli 3D grafiky se objevuje staronový hráč – společnost XGI, která měla na kontě GPU SiS Xabre, nyní vypustila rodinu grafických čipů pro desktopy i notebooky. Mezi celkem 10 novými GPU se vyjímá tzv. Volari Duo, grafická karta se dvěma čipy, kompatibilní s DirectX 9.0.
Kapitoly článku:
- XGI Volari – nové 3D grafické čipy s DirectX 9
- Mobilní čipy a závěrečné srovnání
Mobilní čipy - XP5
Pokud si ještě vzpomínáte na doby, kdy jsme psali o grafickém čipu Trident XP4, tak XGI XP5 je jeho následovník. Inženýři, kteří přešli z Tridentu do XGI, přinesli i tolik vychvalované technologie mobilních grafických čipů - vysoká efektivita algoritmů při nízkém počtu tranzistorů a z toho vyplývající nízký příkon, ale slušný výkon. I XP5 se hodí do notebooků, protože je to chladný čip, který se za své frekvence stydět nemusí. A jak jste si všimli, XGI se ho pokouší prosadit i do desktopů.
Obr. 11 - Logo čipu XGI XP5
Jednotlivé verze čipu se od sebe téměř neliší, charakterizuji je tedy nejdříve obecně a poté dodám rozdíly. Jak bylo řečeno na předchozí stránce, XP5 podporuje hardwarově pouze DirectX 8.1, zatímco DX9 musí být softwarově emulována. Technologie spravující pixel a vertex shadery příslušející k DX8.1 se nazývá BrightPixel. Díky ní umí XP5 vykreslit 2 pixely a 2 trilineární textury za cykl a podporuje také anizotropní mapování v poměru 16:1. CoolPower je pro změnu technologie zajišťující nízkou spotřebu čipu.
Paměťovou technologii nazvalo XGI jako SmartTile (opět slouží k úspoře šířky pásma) a o výstup na monitor se stará UltraClear, podporující nejvyšší rozlišení 1600x1200 (UXGA). V čipu jsou integrovány můstky LVDS a TSMC, které se starají o výstup na TFT, resp. DVI. Přenosové rozhraní je kompatibilní s AGP 3.0. Zde jsou již specifikace jednotlivých čipů:
Tyto specifikace byly pro základní verzi XGI XP5, existují ovšem ještě dvě další verze nového mobilního GPU, které se liší integrovanou pamětí.
XGI XG5m32 a XP5m64
Tyto dvě modifikace jsou vyráběny v tzv. MCM, nebo-li Multi-Chip Module. Znamená to, že mají integrovanou grafickou paměť o velikosti 32MB, resp. 64MB, takže nemusí být sdílená s hlavní systémovou pamětí. Oba tato čipy mají vždy 64-bitovou paměťovou sběrnici DDR, ale liší se svými frekvencemi. XP5m32 běží na 200MHz jádro a 200MHz paměti (400MHz efektivně), zatímco XP5m64 je rychlejší a zvládá 230MHz pro jádro i paměť. Z toho se odvíjí i fillrate a propustnost - XP5m32 dokáže za sekundu zpracovat 400 milionů pixelů a 3,2 miliardy texelů, propustnost dosahuje 3,2GB/s, zatímco m64 zvládá i 460 milionů pixelů/sek., 3,7 miliardy texelů/sek. a šířka paměťového pásma činí 3,7GB/s.
Obr. 12 - Poslední dvě loga, tentokrát XP5m32 a XP5m64
To by bylo k mobilním čipům asi tak vše. Díky pokračování výborných technologií z Tridentu jsou na tom i tyto GPU od XGI velice slušně se spotřebou a dosahují také solidních frekvencí. Výhodou je jistě také současná práce čtyř výstupů.
Srovnání desktopových čipů XGI
Na stránkách se také objevilo srovnání čipů Volari, a to včetně nejsilnějších Duo verzí až po nejslabší V3. Více méně tabulka shrnuje to, co jsem v předchozích odstavcích popisoval:
Porovnání s konkurencí, závěr
Zatím, zdá se, nelze brát společnost XGI Technology jako konkurenci grafickým gigantům, což je vzhledem k úvodu do tohoto segmentu samozřejmé. Firma nemá kapacity ani know-how k výrobě několika odlišných verzí čipů na různých technologiích jako ATi a nVidia, ale přesto se snaží zaujmout co největší oblast trhu. V mobilním segmentu by se mohlo XGI prosadit, zejména kvůli nízké spotřebě.
V desktopech je situace složitější. Zatím bohužel nemáme jakékoliv informace o ceně či dostupnosti grafických karet Volari, ale pokud by Volari Duo bylo za slušnou cenu, mohlo by eventuelně konkurovat některým low-endovým či mainstreamovým kartám nVidie a ATi. Přeci jen 16 renderovacích pipeline udělá své a frekvence kolem 350MHz jádro a 500MHz 256-bitová paměť DDR-II jistě nebudou brzdou výkonu. Záleží ovšem také na výtěžnosti, která ovlivní cenu a také počet karet na pultech.
Obr. 14 - XGI Volari - You'll Think You're Seeing Double
Ale je také možné, že grafické čipy Volari skončí v propadlišti dějin, podobně jako Kyro II či SiS Xabre. Efektivní algoritmy či nové technologie nemusí být vždy tou pravou cestou k úspěchu. Nyní je ale hlavní snahou XGI vybudovat si jméno na trhu a přesvědčit zákazníky, že právě jejich GPU jsou ty pravé. Dění budeme ještě sledovat.
Pokud si ještě vzpomínáte na doby, kdy jsme psali o grafickém čipu Trident XP4, tak XGI XP5 je jeho následovník. Inženýři, kteří přešli z Tridentu do XGI, přinesli i tolik vychvalované technologie mobilních grafických čipů - vysoká efektivita algoritmů při nízkém počtu tranzistorů a z toho vyplývající nízký příkon, ale slušný výkon. I XP5 se hodí do notebooků, protože je to chladný čip, který se za své frekvence stydět nemusí. A jak jste si všimli, XGI se ho pokouší prosadit i do desktopů.
Obr. 11 - Logo čipu XGI XP5
Jednotlivé verze čipu se od sebe téměř neliší, charakterizuji je tedy nejdříve obecně a poté dodám rozdíly. Jak bylo řečeno na předchozí stránce, XP5 podporuje hardwarově pouze DirectX 8.1, zatímco DX9 musí být softwarově emulována. Technologie spravující pixel a vertex shadery příslušející k DX8.1 se nazývá BrightPixel. Díky ní umí XP5 vykreslit 2 pixely a 2 trilineární textury za cykl a podporuje také anizotropní mapování v poměru 16:1. CoolPower je pro změnu technologie zajišťující nízkou spotřebu čipu.
Paměťovou technologii nazvalo XGI jako SmartTile (opět slouží k úspoře šířky pásma) a o výstup na monitor se stará UltraClear, podporující nejvyšší rozlišení 1600x1200 (UXGA). V čipu jsou integrovány můstky LVDS a TSMC, které se starají o výstup na TFT, resp. DVI. Přenosové rozhraní je kompatibilní s AGP 3.0. Zde jsou již specifikace jednotlivých čipů:
- 3D grafický čip pro notebooky s nízkou spotřebou
- Technologie CoolPower - max. vyzařované teplo 3,5W
- Napájení - 1,4V, 1,5V, 2,5V a 3,3V
- Frekvence jádra: až 250MHz
- 2 pixel pipeline (256-bit)
- 2 pixely za cykl, 2 trilineární textury na pixel
- Pixel fillrate: max. 500 milionů pixelů/sek.
- Texel fillrate: max. 4 miliardy texelů/sek.
- 64-/128-bitová paměťová sběrnice pro DDR až na 500MHz
- Nejvyšší propustnost kolem 8GB/s
- Až 128MB paměti v uspořádání 8Mx32, 4Mx32, 8Mx16 a 4Mx16
- Bilineární, trilineární a anizotropní filtrování
- Výstupy TFT, CRT, DVI a TV-Out
- Integrovaný LVDS pro TFT (1600x1200)
- Integrovaný TMDS pro DVI (1280x1024)
- Rozhraní pro externí TMDS (1600x1200)
- Integrovaný NTSC/PAL enkodér Trident (1024x768)
- Integrovaný 350MHz RAMDAC pro CRT (2048x1536)
- Text antialiasing, silhouette antialiasing, multi-level caches apod.
- 0,13mikronový proces s 25 miliony tranzistory
- 612-pinové balení BGA (31 x 31mm)
Tyto specifikace byly pro základní verzi XGI XP5, existují ovšem ještě dvě další verze nového mobilního GPU, které se liší integrovanou pamětí.
XGI XG5m32 a XP5m64
Tyto dvě modifikace jsou vyráběny v tzv. MCM, nebo-li Multi-Chip Module. Znamená to, že mají integrovanou grafickou paměť o velikosti 32MB, resp. 64MB, takže nemusí být sdílená s hlavní systémovou pamětí. Oba tato čipy mají vždy 64-bitovou paměťovou sběrnici DDR, ale liší se svými frekvencemi. XP5m32 běží na 200MHz jádro a 200MHz paměti (400MHz efektivně), zatímco XP5m64 je rychlejší a zvládá 230MHz pro jádro i paměť. Z toho se odvíjí i fillrate a propustnost - XP5m32 dokáže za sekundu zpracovat 400 milionů pixelů a 3,2 miliardy texelů, propustnost dosahuje 3,2GB/s, zatímco m64 zvládá i 460 milionů pixelů/sek., 3,7 miliardy texelů/sek. a šířka paměťového pásma činí 3,7GB/s.
Obr. 12 - Poslední dvě loga, tentokrát XP5m32 a XP5m64
To by bylo k mobilním čipům asi tak vše. Díky pokračování výborných technologií z Tridentu jsou na tom i tyto GPU od XGI velice slušně se spotřebou a dosahují také solidních frekvencí. Výhodou je jistě také současná práce čtyř výstupů.
Srovnání desktopových čipů XGI
Na stránkách se také objevilo srovnání čipů Volari, a to včetně nejsilnějších Duo verzí až po nejslabší V3. Více méně tabulka shrnuje to, co jsem v předchozích odstavcích popisoval:
Porovnání s konkurencí, závěr
Zatím, zdá se, nelze brát společnost XGI Technology jako konkurenci grafickým gigantům, což je vzhledem k úvodu do tohoto segmentu samozřejmé. Firma nemá kapacity ani know-how k výrobě několika odlišných verzí čipů na různých technologiích jako ATi a nVidia, ale přesto se snaží zaujmout co největší oblast trhu. V mobilním segmentu by se mohlo XGI prosadit, zejména kvůli nízké spotřebě.
V desktopech je situace složitější. Zatím bohužel nemáme jakékoliv informace o ceně či dostupnosti grafických karet Volari, ale pokud by Volari Duo bylo za slušnou cenu, mohlo by eventuelně konkurovat některým low-endovým či mainstreamovým kartám nVidie a ATi. Přeci jen 16 renderovacích pipeline udělá své a frekvence kolem 350MHz jádro a 500MHz 256-bitová paměť DDR-II jistě nebudou brzdou výkonu. Záleží ovšem také na výtěžnosti, která ovlivní cenu a také počet karet na pultech.
Obr. 14 - XGI Volari - You'll Think You're Seeing Double
Ale je také možné, že grafické čipy Volari skončí v propadlišti dějin, podobně jako Kyro II či SiS Xabre. Efektivní algoritmy či nové technologie nemusí být vždy tou pravou cestou k úspěchu. Nyní je ale hlavní snahou XGI vybudovat si jméno na trhu a přesvědčit zákazníky, že právě jejich GPU jsou ty pravé. Dění budeme ještě sledovat.