YouTube zvýší počet reklam, aby uživatelé platili za streamování hudby
21.3.2018, Milan Šurkala, aktualita
Přístup k hudbě zadarmo s placením v podobě reklam je velkým trnem v oku hudebních nakladatelství. YouTube tak s příchodem nové hudební streamovací služby zvýší počet reklam, aby záměrně frustroval uživatele využívající bezplatný přístup.
Placení za hudbu je nekonečným problémem. Hudebním nakladatelstvím se pochopitelně nelíbilo pálení CD, stahování MP3, nyní se jim nelíbí ani možnost poslouchat hudbu zdarma s "placením" ve formě reklam, což je např. standardem na YouTube. Podle nich z těchto reklamou placených služeb dostává hudební průmysl jen 10 % příjmů, a to je pro něj velmi málo. Placené streamování je naproti tomu na výrazném vzestupu a např. Spotify dokázalo svými velmi otravnými reklamami svůj bezplatný model uživatelům natolik znechutit, že spousta z nich skutečně přešla na placení.
Přesně totéž chce zkusit YouTube, který má v plánu spustit svou streamovací službu. Strategie, jak nahnat posluchače na placenou verzi, bude podobná. Lyor Cohen, který má v Googlu na starosti hudební stránku, se nechal slyšet, že YouTube záměrně navýší počet reklam tak, aby byli uživatelé frustrováni. Dle jeho slov nikdo nechce slyšet "Stairway to Heaven" a hned po tom nepříjemnou reklamu.
Toto by se nicméně nemělo týkat všech uživatelů, ale jen těch, kteří zapínají YouTube jako rádio a nechají jej bez interakce hrát na pozadí. Pokud si někdo jen cíleně občas vyhledá písničku, setká se se stejným počtem reklam jako doposud. Cohen, který chce novou službu prosadit, přišel do YouTube v roce 2016 po zhruba 30 letech praxe v hudebních vydavatelstvích, mezi nimiž bylo např. Warner Music.
Nová streamovací služba od YouTube je už testována zaměstnanci Googlu. Vedle otravování uživatelů bezplatného streamování se ale bude snažit i o pozitivní motivaci pro platící v podobě exkluzivních videí, playlistů, rozhovory ze zákulisí a podobným obsahem. Kdy bude nová služba spuštěna a kolik bude stát, zatím není známo.
Zdroj: bloomberg.com, variety.com