ZOHO: e-mail na vlastní doméně zdarma a mnohem více
2.10.2014, Radan Tuhý, návod
Google i Microsoft své služby již zpoplatnili a e-mail na vlastní doméně tak nelze registrovat ani u Google Apps, ani u Microsoft Live Custom Domains. ZOHO je ale stále zdarma a my pro vás máme návod na registraci a konfiguraci.
Kapitoly článku:
- Úvod, představujeme služby ZOHO
- Parametry služby a požadavky
- Registrace a ověření domény v systému ZOHO
- Konfigurace a zprovoznění e-mailu
- Testovací zpráva, dodatečné nastavení, závěrem
Druhým bodem průvodce je přidání dalších uživatelů, což v praxi znamená dalších e-mailových adres na naší doméně. Pokud je více lidí, kteří by měli mít na této doméně e-mail, můžeme jim nyní účty vytvořit, což provedeme kliknutím na odkaz Proceed to Add Users. Následuje pak odpovídající dialog, kde nový uživatelský účet vytvoříme.
Tvorba dalších uživatelských účtů rozhodně není podmínkou. Náš účet (např. jmeno@vlastnidomena.cz) může být jediným účtem, jelikož u domény typu prijmeni.cz nebudeme zřejmě více e-mailových adres potřebovat. V takovém případě můžeme pokračovat dále kliknutím na tlačítko Next.
Podobné je to u dalšího kroku, kde jsme vyzvání k tvorbě skupin. Pokud máme pouze jeden účet a jednu e-mailovou adresu, je tento krok obvykle možné přeskočit, což v našem návodu nyní uděláme, a to tak, že klikneme jednoduše na tlačítko Next.
Důležitým bodem je konfigurace záznamů MX. Tyto DNS záznamy u domény rozhodují o tom, na jaké servery budou příchozí e-maily směrovány. My potřebujeme, aby byly nasměrovány na servery služby ZOHO, proto bude podobně vypadat i konfigurace DNS u našeho registrátora.
V průvodci klikneme na odkaz Proceed to Point MX. Tím se nám zobrazí popis toho, co je potřeba u našeho registrátora nastavit, respektive jaké záznamy je třeba vytvořit.
To je ve své podstatě velmi jednoduché. Stačí přidat pouze dva záznamy - primární a sekundární server, tedy mx.zohomail.com, resp. mx2.zohomail.com. První server je primární, měl by tedy mít vyšší prioritu.
Vrátíme se tedy na chvíli zpět do odpovídající konfigurační sekce našeho registrátora a přidáme dva nové záznamy. Pole Doména není obvykle třeba vyplňovat (pokud ano, tak buď zadáte jméno domény, nebo znak @), jako Typ vybereme MX, do pole Hodnota postupně vložíme adresy, které jsme zkopírovali ze stránek ZOHO, no a u primárního záznamu nastavíme vyšší prioritu (např. 10), přičemž u sekundárního pak nižší (např. 20). Výsledek bude vypadat přibližně takto.
Jakmile máme záznamy uloženy, přesuneme se zpět do průvodce konfigurací na stránkách ZOHO a klikneme na tlačítko Next.
Dalším krokem je migrace stávajících e-mailů. Pokud zřizujeme zcela novou e-mailovou adresu, obvykle se nemusíme migrací zabývat, jelikož žádné maily vlastně ještě neexistují. V případě, že jsme e-mail již měli u nějaké jiné služby a chceme přejít k ZOHO, pak je migrace stávajících e-mailů celkem důležitým krokem.
Způsob migrace záleží na tom, u jakého poskytovatele stávající e-maily máme. Pokud je k nim přístup pomocí protokolu IMAP (eventuálně POP3), je možné kliknout na odkaz Proceed to Migrate, kde nám bude umožněno zadat přihlašovací údaje k e-mailové schránce u původního poskytovatele. Budeme potřebovat server příchozí pošty, login a heslo. Průvodce pak staré e-maily jednoduše zkopíruje do naší nové e-mailové schránky u ZOHO.
Pokud jsme měli e-mail na serveru Microsoft Exchange (např. Office 365) a/nebo nemáme možnost se přes výše uvedené protokoly k emailům připojit, bude potřeba e-maily přesunout např. pomocí nějakého e-mailového klienta tak, že si v klientovi vložíte oba účty (starý a nový) a e-maily jednoduše přetáhnete ze starých složek do nových. Pak již stačí počkat, až dojde k synchronizaci.
Pro naše účely budeme nyní předpokládat, že není potřeba e-maily migrovat, nebo že k přesunu e-mailů došlo výše uvedeným způsobem. Můžeme tedy pokračovat k dalšímu kroku kliknutím na tlačítko Next.
Posledním krokem v průvodci nastavením nového účtu ZOHO je předání informace o možnosti přístupu k emailům, kalendáři a kontaktům z mobilních zařízení, jako je chytrý telefon, tablet, a podobně. K dispozici je momentálně aplikace pro systémy Android a iOS. Jako alternativu lze využít protokolů IMAP nebo POP3 (nutnost u systému Windows Phone, nebo třeba telefonu Blackberry).
Tyto protokoly jsou samozřejmě k dispozici i pro desktopové klienty (Windows Mail, Mozilla Thunderbird, a podobně), pokud jejich použití preferujeme nad klasickým webovým klientem.
Tím je vlastně průvodce konfigurací ukončen a my můžeme kliknout na tlačítko Done.
Zobrazí se nám závěrečná informace, že konfigurace byla dokončena. To je dobrá zpráva, protože to v praxi znamená, že naše e-mailová schránka je nastavena a připravena k použití. Můžeme tedy kliknout na poslední odkaz v tomto průvodci, kterým je Proceed to Access ZohoMail.
Odkaz nás zavede do webového klienta naší nové schránky, kde na nás mimo jiné čeká také uvítací zpráva.
Tvorba dalších uživatelských účtů rozhodně není podmínkou. Náš účet (např. jmeno@vlastnidomena.cz) může být jediným účtem, jelikož u domény typu prijmeni.cz nebudeme zřejmě více e-mailových adres potřebovat. V takovém případě můžeme pokračovat dále kliknutím na tlačítko Next.
Podobné je to u dalšího kroku, kde jsme vyzvání k tvorbě skupin. Pokud máme pouze jeden účet a jednu e-mailovou adresu, je tento krok obvykle možné přeskočit, což v našem návodu nyní uděláme, a to tak, že klikneme jednoduše na tlačítko Next.
Důležitým bodem je konfigurace záznamů MX. Tyto DNS záznamy u domény rozhodují o tom, na jaké servery budou příchozí e-maily směrovány. My potřebujeme, aby byly nasměrovány na servery služby ZOHO, proto bude podobně vypadat i konfigurace DNS u našeho registrátora.
V průvodci klikneme na odkaz Proceed to Point MX. Tím se nám zobrazí popis toho, co je potřeba u našeho registrátora nastavit, respektive jaké záznamy je třeba vytvořit.
To je ve své podstatě velmi jednoduché. Stačí přidat pouze dva záznamy - primární a sekundární server, tedy mx.zohomail.com, resp. mx2.zohomail.com. První server je primární, měl by tedy mít vyšší prioritu.
Vrátíme se tedy na chvíli zpět do odpovídající konfigurační sekce našeho registrátora a přidáme dva nové záznamy. Pole Doména není obvykle třeba vyplňovat (pokud ano, tak buď zadáte jméno domény, nebo znak @), jako Typ vybereme MX, do pole Hodnota postupně vložíme adresy, které jsme zkopírovali ze stránek ZOHO, no a u primárního záznamu nastavíme vyšší prioritu (např. 10), přičemž u sekundárního pak nižší (např. 20). Výsledek bude vypadat přibližně takto.
Jakmile máme záznamy uloženy, přesuneme se zpět do průvodce konfigurací na stránkách ZOHO a klikneme na tlačítko Next.
Dalším krokem je migrace stávajících e-mailů. Pokud zřizujeme zcela novou e-mailovou adresu, obvykle se nemusíme migrací zabývat, jelikož žádné maily vlastně ještě neexistují. V případě, že jsme e-mail již měli u nějaké jiné služby a chceme přejít k ZOHO, pak je migrace stávajících e-mailů celkem důležitým krokem.
Způsob migrace záleží na tom, u jakého poskytovatele stávající e-maily máme. Pokud je k nim přístup pomocí protokolu IMAP (eventuálně POP3), je možné kliknout na odkaz Proceed to Migrate, kde nám bude umožněno zadat přihlašovací údaje k e-mailové schránce u původního poskytovatele. Budeme potřebovat server příchozí pošty, login a heslo. Průvodce pak staré e-maily jednoduše zkopíruje do naší nové e-mailové schránky u ZOHO.
Pokud jsme měli e-mail na serveru Microsoft Exchange (např. Office 365) a/nebo nemáme možnost se přes výše uvedené protokoly k emailům připojit, bude potřeba e-maily přesunout např. pomocí nějakého e-mailového klienta tak, že si v klientovi vložíte oba účty (starý a nový) a e-maily jednoduše přetáhnete ze starých složek do nových. Pak již stačí počkat, až dojde k synchronizaci.
Pro naše účely budeme nyní předpokládat, že není potřeba e-maily migrovat, nebo že k přesunu e-mailů došlo výše uvedeným způsobem. Můžeme tedy pokračovat k dalšímu kroku kliknutím na tlačítko Next.
Posledním krokem v průvodci nastavením nového účtu ZOHO je předání informace o možnosti přístupu k emailům, kalendáři a kontaktům z mobilních zařízení, jako je chytrý telefon, tablet, a podobně. K dispozici je momentálně aplikace pro systémy Android a iOS. Jako alternativu lze využít protokolů IMAP nebo POP3 (nutnost u systému Windows Phone, nebo třeba telefonu Blackberry).
Tyto protokoly jsou samozřejmě k dispozici i pro desktopové klienty (Windows Mail, Mozilla Thunderbird, a podobně), pokud jejich použití preferujeme nad klasickým webovým klientem.
Tím je vlastně průvodce konfigurací ukončen a my můžeme kliknout na tlačítko Done.
Zobrazí se nám závěrečná informace, že konfigurace byla dokončena. To je dobrá zpráva, protože to v praxi znamená, že naše e-mailová schránka je nastavena a připravena k použití. Můžeme tedy kliknout na poslední odkaz v tomto průvodci, kterým je Proceed to Access ZohoMail.
Odkaz nás zavede do webového klienta naší nové schránky, kde na nás mimo jiné čeká také uvítací zpráva.