ZOHO: e-mail na vlastní doméně zdarma a mnohem více
2.10.2014, Radan Tuhý, návod
Google i Microsoft své služby již zpoplatnili a e-mail na vlastní doméně tak nelze registrovat ani u Google Apps, ani u Microsoft Live Custom Domains. ZOHO je ale stále zdarma a my pro vás máme návod na registraci a konfiguraci.
Kapitoly článku:
- Úvod, představujeme služby ZOHO
- Parametry služby a požadavky
- Registrace a ověření domény v systému ZOHO
- Konfigurace a zprovoznění e-mailu
- Testovací zpráva, dodatečné nastavení, závěrem
Vyzkoušet, že vše funguje, můžeme např. tak, že si pošleme zprávu z nějakého již existujícího e-mailu. Výsledek pak bude vypadat přibližně takto.
Stejným způsobem můžeme otestovat také odeslání zprávy z naší nové e-mailové adresy, ale to by mělo fungovat také. Proto tedy můžeme prohlásit naší novou e-mailovou schránku za funkční.
K tomu, aby bylo možné e-mail plnohodnotně využívat, ovšem chybí ještě nastavit pár drobností, na které se hned podíváme.
Ke konfiguraci naší e-mailové schránky slouží dvě sekce. Control Panel, na který lze kliknout v pravé horní části okna, a Settings, což je odkaz nacházející se ve stejné části stránky, pouze o kousek vedle.
Nejprve přejdeme do sekce Settings. V ní se nachází 3 záložky - Mail, General a Calendar. Zůstaneme v záložce Mail. V první sekci Appearance zřejmě budeme chtít změnit formát času na 24 hodin. Změnu potvrdíme tlačítkem Save, které nalezneme ve spodní části stránky. Stejným způsobem je potřeba uložit všechny další úpravy před změnou sekce nebo záložky.
Nejlepší bude postupně projít všechny sekce a ujistit se, že konfigurace odpovídá našim představám. Důležitá je sekce Personalize, ve které je podsekce Send Mail as. Zde je možné nastavit to, co se zobrazí příjemcům našich budoucích e-mailových zpráv.
Poslední sekcí, kterou bychom neměli přehlédnout, je POP/IMAP, kde je potřeba povolit takové protokoly, které budeme využívat. Naopak takové, které využívat nebudeme, je všeobecně lepší zakázat. Typicky je vhodné povolit IMAP a zakázat POP3, přičemž protokol IMAP lze využít pro e-mailového klienta v počítači nebo laptopu.
Nyní přejdeme na záložku General, kde si v sekci User Profile zkontrolujeme údaje v našem profilu. Určitě se přepneme do sekce Timezone / Date format, kde je nutné nastavit naši časovou zónu, tedy GMT +1 (Europe/Prague). Bez tohoto nastavení by se nám zobrazoval špatný čas příchozích a odchozích e-mailů, což je přinejmenším matoucí.
V záložce Calendar si pak upravíme formát data, času a první den v týdnu. Tím je nejdůležitější nastavení v této sekci hotovo.
V tento okamžik se zbývá podívat do ovládacího panelu, a to kliknutím na odkaz Control Panel v pravé horní části stránky. Otevře se nové okno, ve kterém se nachází hlavní administrační rozhraní. Zde jako administrátoři máme možnost měnit veškeré nastavení. To se může v budoucnu hodit, pro naše potřeby zde ale není v tuto chvíli potřeba nic měnit.
Hotovo. Naše nová e-mailová schránka je nastavena a připravena ke každodennímu užívání.
V dnešním návodu jsme si ukázali, jak nastavit e-mailovou schránku na vlastní doméně s využitím bezplatné varianty služby ZOHO Mail. Jde o kvalitní a funkční řešení se spoustou dalších možností, na které se zase podíváme někdy jindy.
Teď ale nic nebrání tomu využívat jak e-mail, tak kalendář, kontakty, poznámky a úkoly, které jsou součástí základního rozhraní. Neměli bychom zapomínat ani na dokumenty, které jsou podobné Google Docs.
Dejte nám v následující anketě vědět, nakolik vás služba ZOHO zaujala.
Stejným způsobem můžeme otestovat také odeslání zprávy z naší nové e-mailové adresy, ale to by mělo fungovat také. Proto tedy můžeme prohlásit naší novou e-mailovou schránku za funkční.
K tomu, aby bylo možné e-mail plnohodnotně využívat, ovšem chybí ještě nastavit pár drobností, na které se hned podíváme.
Dodatečná konfigurace
Ke konfiguraci naší e-mailové schránky slouží dvě sekce. Control Panel, na který lze kliknout v pravé horní části okna, a Settings, což je odkaz nacházející se ve stejné části stránky, pouze o kousek vedle.
Nejprve přejdeme do sekce Settings. V ní se nachází 3 záložky - Mail, General a Calendar. Zůstaneme v záložce Mail. V první sekci Appearance zřejmě budeme chtít změnit formát času na 24 hodin. Změnu potvrdíme tlačítkem Save, které nalezneme ve spodní části stránky. Stejným způsobem je potřeba uložit všechny další úpravy před změnou sekce nebo záložky.
Nejlepší bude postupně projít všechny sekce a ujistit se, že konfigurace odpovídá našim představám. Důležitá je sekce Personalize, ve které je podsekce Send Mail as. Zde je možné nastavit to, co se zobrazí příjemcům našich budoucích e-mailových zpráv.
Poslední sekcí, kterou bychom neměli přehlédnout, je POP/IMAP, kde je potřeba povolit takové protokoly, které budeme využívat. Naopak takové, které využívat nebudeme, je všeobecně lepší zakázat. Typicky je vhodné povolit IMAP a zakázat POP3, přičemž protokol IMAP lze využít pro e-mailového klienta v počítači nebo laptopu.
Nyní přejdeme na záložku General, kde si v sekci User Profile zkontrolujeme údaje v našem profilu. Určitě se přepneme do sekce Timezone / Date format, kde je nutné nastavit naši časovou zónu, tedy GMT +1 (Europe/Prague). Bez tohoto nastavení by se nám zobrazoval špatný čas příchozích a odchozích e-mailů, což je přinejmenším matoucí.
V záložce Calendar si pak upravíme formát data, času a první den v týdnu. Tím je nejdůležitější nastavení v této sekci hotovo.
V tento okamžik se zbývá podívat do ovládacího panelu, a to kliknutím na odkaz Control Panel v pravé horní části stránky. Otevře se nové okno, ve kterém se nachází hlavní administrační rozhraní. Zde jako administrátoři máme možnost měnit veškeré nastavení. To se může v budoucnu hodit, pro naše potřeby zde ale není v tuto chvíli potřeba nic měnit.
Hotovo. Naše nová e-mailová schránka je nastavena a připravena ke každodennímu užívání.
Závěrem
V dnešním návodu jsme si ukázali, jak nastavit e-mailovou schránku na vlastní doméně s využitím bezplatné varianty služby ZOHO Mail. Jde o kvalitní a funkční řešení se spoustou dalších možností, na které se zase podíváme někdy jindy.
Teď ale nic nebrání tomu využívat jak e-mail, tak kalendář, kontakty, poznámky a úkoly, které jsou součástí základního rozhraní. Neměli bychom zapomínat ani na dokumenty, které jsou podobné Google Docs.
Dejte nám v následující anketě vědět, nakolik vás služba ZOHO zaujala.