Zuckerberg představil 10letý plán na ovládnutí globální komunikace
14.4.2016, Jan Pánek, aktualita
Na konferenci F8 představil Mark Zuckerberg plány Facebooku, ty zahrnují chatovací roboty na Messengeru, umělou inteligenci, virtuální i rozšířenou realitu nebo zcela vlastní globální telekomunikaci díky sociálním sítím.
Facebook si rozdělil svůj plán do tří základních etap. V té první, která bude trvat asi tři roky, se bude soustředit hlavně na svůj ekosystém a na reklamu. Do pěti let bude chtít vylepšit své stávající produkty jako Messenger, WhatsApp a Instragram, přitom ve WhatsApp zatím není reklama, což se možná změní. Posledním krokem bude zaměření se na konektivitu, umělou inteligenci a na virtuální a rozšířenou realitu.
Na konferenci F8 představil první zásadní vylepšení Facebooku, resp. aplikace Messenger. Přes ní si budou moci s lidmi psát chatovací roboti. Mohou si je objednat velké podniky a tito roboti budou komunikovat se zákazníky. Mezi prvními uživateli této služby je například obchod s květinami flower.com, takže si přes Messenger bude moci každý objednat květiny a na komunikaci nebude muset květinářská společnost vynaložit lidskou sílu.
Výhoda chatovacích robotů je jednak ta, že k ní má přístup asi 900 milionů lidí s nainstalovaným Messengerem, a ta, že Facebook tuto službu poskytuje podnikům zdarma. Není zdarma jako zdarma, a tak i Facebook zde má cestičku, jak si vydělat. Za poplatek umožní společnostem využívající roboty, aby již kontaktovaným klientům byly zasílány třeba výhodné nabídky - zkrátka reklama.
Facebook se na F8 dušoval, že tato reklama nebude pro uživatele otravná, že ji budou zasílat pouze roboti, se kterými již komunikovali a že si ji bude uživatel moci vypnout. Až praxe ukáže, jestli toto nastavení nebude někde "zakopané" tak, aby jej mnoho lidí nenašlo.
V dalších třech letech bude dále cílit na své partnery nebo na ty, kteří si u něj kupují reklamu. Toto období nejspíše plynule přejde do dalších dvou let, kdy se společnost nebude soustředit jen na Facebook, ale i na své další sociální sítě.
Do deseti let se chce zaměřit na konektivitu, resp. globální komunikaci. K tomu hodlá používat satelity, drony nebo lasery a vše má být založeno na volném přístupu k těmto technologiím. Tedy že by mohly být zcela "zdarma" - jinými slovy by se neplatilo penězi, ale třeba časem, kdy budou uživatelé sledovat reklamu.
Tyto projekty nejsou ale hudbou budoucnosti, ve skutečnosti už Facebook zpřístupňuje internet zdarma v několika chudých zemích, kde by si lidé nemohli jinak datové připojení dovolit. Prvotní myšlenka je tedy šlechetná, službu začalo využívat i velké množství lidí. Potom se ale objevily zásadní problémy.
Služba nabízela zdarma přístup k několika vybraným službám. Mezi ně patřilo zpravodajství, informace o zdraví nebo počasí... a právě Facebook. Pokud jste přistupovali na tyto stránky, data se nezapočítávala. Státy, ve kterých se tato služba spustila, proti ní hned začaly brojit. Prý narušuje neutralitu internetu - na jedny stránky přístup zdarma, na konkurenční stránky za peníze. Tento systém je momentálně zakázán v Indii nebo Egyptě.
Obecně tedy Facebook usiluje o přesun komunikace z SMS a volání do internetového prostředí svých služeb. A k tomu by měly sloužit drony nebo satelity, ty budou šířit internetové připojení, a to třeba i do těžko přístupných oblastí. Podobnou strategii zvolil i Google, který k tomu využívá horkovzdušné balóny.
Dalším bodem je umělá inteligence, tu už Facebook začal využívat třeba na chatovací roboty. Ale v 10letém plánu pod tímto bodem stojí i "jazyk a plány". Je tedy možné i logické, že Facebook představí podobnou hlasovou asistentku, jako je Cortana nebo Siri.
Jedním z nejzajímavějších bodů je virtuální a rozšířená realita. Ač se to na první pohled nezdá, Facebook je zde světovým lídrem. Vlastní totiž společnost Oculus s VR headsetem Oculus Rift, Oculus ale zároveň úzce spolupracuje se Samsungem na GearVR. Facebook tedy může ovlivnit dvě velmi významné platformy.
A jeho plány jsou pochopitelně i zde velké. Jeho cílem je mimo jiné vybudovat virtuální sociální síť. Možná i díky tomuto konceptu Facebook představil návrh 360° kamery. Ta má 17 kamer a software dokáže obraz ze všech těchto kamer složit do jediného s extrémně vysokým rozlišením. Jedná se jen o technický návrh, 360° kameru si musí postavit samotní uživatelé, její cena se však pohybuje v řádů statisíců korun.
Facebook má tedy opravdu grandiózní plány, podobné plány může mít - a zřejmě i má - konkurence, a tak Facebook nemůže zahálet. Co na tyto plány říkáte, líbí se vám svět, který by chtěl Facebook vytvořit?
Zdroje: fastcompany.com, thenextweb.com
Na konferenci F8 představil první zásadní vylepšení Facebooku, resp. aplikace Messenger. Přes ní si budou moci s lidmi psát chatovací roboti. Mohou si je objednat velké podniky a tito roboti budou komunikovat se zákazníky. Mezi prvními uživateli této služby je například obchod s květinami flower.com, takže si přes Messenger bude moci každý objednat květiny a na komunikaci nebude muset květinářská společnost vynaložit lidskou sílu.
Výhoda chatovacích robotů je jednak ta, že k ní má přístup asi 900 milionů lidí s nainstalovaným Messengerem, a ta, že Facebook tuto službu poskytuje podnikům zdarma. Není zdarma jako zdarma, a tak i Facebook zde má cestičku, jak si vydělat. Za poplatek umožní společnostem využívající roboty, aby již kontaktovaným klientům byly zasílány třeba výhodné nabídky - zkrátka reklama.
Facebook se na F8 dušoval, že tato reklama nebude pro uživatele otravná, že ji budou zasílat pouze roboti, se kterými již komunikovali a že si ji bude uživatel moci vypnout. Až praxe ukáže, jestli toto nastavení nebude někde "zakopané" tak, aby jej mnoho lidí nenašlo.
V dalších třech letech bude dále cílit na své partnery nebo na ty, kteří si u něj kupují reklamu. Toto období nejspíše plynule přejde do dalších dvou let, kdy se společnost nebude soustředit jen na Facebook, ale i na své další sociální sítě.
Do deseti let se chce zaměřit na konektivitu, resp. globální komunikaci. K tomu hodlá používat satelity, drony nebo lasery a vše má být založeno na volném přístupu k těmto technologiím. Tedy že by mohly být zcela "zdarma" - jinými slovy by se neplatilo penězi, ale třeba časem, kdy budou uživatelé sledovat reklamu.
Tyto projekty nejsou ale hudbou budoucnosti, ve skutečnosti už Facebook zpřístupňuje internet zdarma v několika chudých zemích, kde by si lidé nemohli jinak datové připojení dovolit. Prvotní myšlenka je tedy šlechetná, službu začalo využívat i velké množství lidí. Potom se ale objevily zásadní problémy.
Služba nabízela zdarma přístup k několika vybraným službám. Mezi ně patřilo zpravodajství, informace o zdraví nebo počasí... a právě Facebook. Pokud jste přistupovali na tyto stránky, data se nezapočítávala. Státy, ve kterých se tato služba spustila, proti ní hned začaly brojit. Prý narušuje neutralitu internetu - na jedny stránky přístup zdarma, na konkurenční stránky za peníze. Tento systém je momentálně zakázán v Indii nebo Egyptě.
Obecně tedy Facebook usiluje o přesun komunikace z SMS a volání do internetového prostředí svých služeb. A k tomu by měly sloužit drony nebo satelity, ty budou šířit internetové připojení, a to třeba i do těžko přístupných oblastí. Podobnou strategii zvolil i Google, který k tomu využívá horkovzdušné balóny.
Dalším bodem je umělá inteligence, tu už Facebook začal využívat třeba na chatovací roboty. Ale v 10letém plánu pod tímto bodem stojí i "jazyk a plány". Je tedy možné i logické, že Facebook představí podobnou hlasovou asistentku, jako je Cortana nebo Siri.
Jedním z nejzajímavějších bodů je virtuální a rozšířená realita. Ač se to na první pohled nezdá, Facebook je zde světovým lídrem. Vlastní totiž společnost Oculus s VR headsetem Oculus Rift, Oculus ale zároveň úzce spolupracuje se Samsungem na GearVR. Facebook tedy může ovlivnit dvě velmi významné platformy.
A jeho plány jsou pochopitelně i zde velké. Jeho cílem je mimo jiné vybudovat virtuální sociální síť. Možná i díky tomuto konceptu Facebook představil návrh 360° kamery. Ta má 17 kamer a software dokáže obraz ze všech těchto kamer složit do jediného s extrémně vysokým rozlišením. Jedná se jen o technický návrh, 360° kameru si musí postavit samotní uživatelé, její cena se však pohybuje v řádů statisíců korun.
Facebook má tedy opravdu grandiózní plány, podobné plány může mít - a zřejmě i má - konkurence, a tak Facebook nemůže zahálet. Co na tyto plány říkáte, líbí se vám svět, který by chtěl Facebook vytvořit?
Zdroje: fastcompany.com, thenextweb.com