Zvolit pro hry Pocket PC nebo Palm?
25.10.2002, Petr Hájek, článek
Podívali jsme se na zoubek několika základním aspektům, které jsou pro hráče při výběru důležité. Výsledkem je toto pojednání o možnostech a schopnostech jednotlivých platforem. Dozvíte se hlavně, na co při zvažování, kam zainvestovat, nezapomenout.
Berte prosím článek s ohledem na dnešní situaci na trhu, už zítra může být všechno úplně jinak. Rád bych také upozornil, že se nesnažím žádný z OS srážet nebo ponižovat, jen přináším fakta, dávám je do souvislostí a kořením to špetkou vlastního názoru. Než tedy napíšete nějaký příspěvek, vězte, že na anonymy a urážky neodpovídám :-)
Hodnocení herní přítulnosti jednotlivých platforem bude probíhat v následujících kategoriích:
1. Dostupnost herních titulů
Na první pohled to vypadá, že zvítězí Palm, protože pro něj existuje mnohem více aplikací než pro Pocket PC - ale jen do doby, než zjistíme, že existuje cosi jako emulátory ostatních platforem. S možností emulovat většinu osmibitů (jen pro Atari 800 XE/XL je přes 25.000 titulů) a 16ti bitových konzolí + když připočteme fakt, že lze emulovat Palma samotného se dostáváme k řádům stotisíců dostupných her a programů. Tím je dostatečně výkonné (aspoň 400 MHz) Pocket PC takzvaně za vodou... Mít stále v kapse všechny osmibitové hry svého dětství, s perfektním zvukem a grafikou je neuvěřitelně příjemný pocit. Kdo nehrál ve vlaku Manic Minera, Draconuse nebo Gauntlet se sluchátky na uších tak neuvěří. Nedosti na tom, 8mi bitové hry a programy dnes z komerčního hlediska nikoho nezajímají, nabízejí se tak úplně zdarma a mají mizivou délku (30-40kB).
Vítěz: Pocket PC na celé čáře
2. Cena software
Ceny softu se liší u obou těchto platforem někdy dosti markantně, není výjímkou případ kdy se hra liší o 5-10 USD v neprospěch Pocket PC, naštěstí existují firmy, které za registraci požadují stejný peníz bez ohledu na platformu. Obecně ale platí, že hry jsou pro Pocket PC trošku dražší.
Vítěz: Palm
3. Grafické a zvukové možnosti
Nativní rozlišení prvních palmů bylo 160x160 a velmi dlouho se udrželo, posléze přišly nějaké experimenty u HandEry, ale dnešním lídrem je bezesporu firma SONY se svými Clié stroji, které běhají standardně v rozlišení 320x320, nejnovější PDA pak disponují už rozlišením 320x480.
Situace u Pocket PC je už také delší dobu neměnná, rozlišení 240x320 a HiColor s 65 536 barvami je na hry stále skvělé. Zvuký doprovod Pocket PC často trhne i GameBoye, (ne)zvukové možnosti Palmů raději diskrétně přejdeme.
Vítěz: Remíza, co Palm nažene na jemnější grafice (pro kterou stejně ještě není bůhvíkolik titulů), to Pocket PC hravě válcuje perfektními multimediálními možnostmi.
4. Cena zařízení
Je obecně známým faktem, že Palmáče jsou většinou o pár tisíc levnější (apropos, teď mě napadlo, vzpomeňte na článek před pár dny, ve kterém se mluvilo o tom, že Pocket PC V35 s 300MHz procesorem se v Americe prodává za nějakých 8.000,-. To už se pomalu za chvíli vyplatí, když si tam člověk pro něj na otočku zaletí, co říkáte?)
Vítěz: Palm
5. Dostupný výkon a paměť
Co se týče výkonu, klan Palmářů obvykle argumentuje tím, že když se odečte, co spotřebuje Strong ARM na udržení systému na bázi Windows k chodu, tak z toho vyleze z odřenýma ušima maximálně 32 MHz na vlastní aplikace, ale to je jen bídná pomluva. Výkonová rezerva a multitasking dělá svoje.
Dostupná paměť je z absolutního hlediska věc poněkud relativní - ač má Palm pouze 8-16 MB RAM v základní sestavě a Pocket PC 32-64 MB RAM, hry na Palmech jsou zase 2-3x menší a naopak. Celkově lze říct, že ačkoliv se do obou zařízení vejde přibližně stejný počet her, tak u Pocket PC mají (téměř vždy) zvuk a (občas) hudbu.
Vítěz: Pocket PC
6. Příjemnost zacházení se systémem
Palmy budou v uživatelské přítulnosti patrně ještě nějaký čas na vrcholu a stále zastávám názor, že právě Palmáče jsou tou vhodnou platformou na uvítanou pro začátečníky do světa PDA zařízení.
Vítěz: Palm
7. Ovládání
Ovládání pomocí hardkeys je na Palmech jedno velké neštěstí, třeba klávesy u SONY Clié jsou na hraní téměř nepoužitelné, protože tlačítka u "ovládacího kříže" vlevo-vpravo jsou jiná než nahoru-dolu a navíc mají ještě občas různý zdvih, takže na preciznost ovládání a všelijaké šikmé frajeřinky rovnou zapomeňte.
Vítěz: Pocket PC
Zápas týmů Palm s Pocket PC dopadl 3:3. Týmy svedly rovnocenný zápas a myslím, že jsou to obě velmi vyrovnaná mužstva.
Takže pokud si ještě jednou shrneme hlavní výhody a nevýhody jednotlivých platforem:
Palm
+ levnější
+ v případě pořádného softu bude např. SONY jistě s rozlišením 320x480 pro hráče velmi atraktivní
+ jednoduché zacházení se systémem
+ rozměry, Palmáče o něco méně zatěžují kapsu
+ více nativního softu
- dokud se neobjeví stroje s pořádnými procesory, což při známé taktice "náhodou se vymyslí lepší procesor, sotva se doprodají zásoby starého" bude problém, ale nově očekávané stroje s procesory XScale nás doufám mile překvapí
- ovládání
- o pořádné hudbě a zvucích se u Palmů nedá příliš mluvit, zvuk je natolik příšerný, že zvonění u Ericssona T10 je proti "hudbě" Palmu domácí kino od Panasonicu
Pocket PC
+ perfektní ovládání, které oceníte zeména u akčních her a emulátorů všeho druhu
+ trošku složitější prostředí
+ zatím v porovnání s Palmem velmi výkonné procesory
+ emulátory, emulátory a ještě jednou emulátory - od ZX Spectra, C64, Atari, přes konozle jako GameBoy, Sega, Nes, MAME (takové ty kolotočové automaty, vzpomínáte? O nich ale někdy příště...) + emulátor Palma samotného
- trochu vyšší cena než při pořízení Palma
- rozměry, pořád to není na běžné nošení v kapse
- méně softu než na Palmy, to se ale rychle srovná
Jak teď z toho ven? Každá platforma má svoje pro i proti, tak které zařízení si tedy pořídit? Hmmm... Po mnohahodinovém bádání jsme dospěli v redakci k jednoznačně hlubokomyslnému názoru, že nejlepší bude pořídit si věcičky obě a máte vystaráno... !
Hodnocení herní přítulnosti jednotlivých platforem bude probíhat v následujících kategoriích:
- dostupnost herních titulů
- cena software
- grafické a zvukové možnosti
- cena zařízení
- dostupný výkon a paměť
- příjemnost zacházení se systémem
- ovládání
1. Dostupnost herních titulů
Na první pohled to vypadá, že zvítězí Palm, protože pro něj existuje mnohem více aplikací než pro Pocket PC - ale jen do doby, než zjistíme, že existuje cosi jako emulátory ostatních platforem. S možností emulovat většinu osmibitů (jen pro Atari 800 XE/XL je přes 25.000 titulů) a 16ti bitových konzolí + když připočteme fakt, že lze emulovat Palma samotného se dostáváme k řádům stotisíců dostupných her a programů. Tím je dostatečně výkonné (aspoň 400 MHz) Pocket PC takzvaně za vodou... Mít stále v kapse všechny osmibitové hry svého dětství, s perfektním zvukem a grafikou je neuvěřitelně příjemný pocit. Kdo nehrál ve vlaku Manic Minera, Draconuse nebo Gauntlet se sluchátky na uších tak neuvěří. Nedosti na tom, 8mi bitové hry a programy dnes z komerčního hlediska nikoho nezajímají, nabízejí se tak úplně zdarma a mají mizivou délku (30-40kB).
Vítěz: Pocket PC na celé čáře
2. Cena software
Ceny softu se liší u obou těchto platforem někdy dosti markantně, není výjímkou případ kdy se hra liší o 5-10 USD v neprospěch Pocket PC, naštěstí existují firmy, které za registraci požadují stejný peníz bez ohledu na platformu. Obecně ale platí, že hry jsou pro Pocket PC trošku dražší.
Vítěz: Palm
3. Grafické a zvukové možnosti
Nativní rozlišení prvních palmů bylo 160x160 a velmi dlouho se udrželo, posléze přišly nějaké experimenty u HandEry, ale dnešním lídrem je bezesporu firma SONY se svými Clié stroji, které běhají standardně v rozlišení 320x320, nejnovější PDA pak disponují už rozlišením 320x480.
Situace u Pocket PC je už také delší dobu neměnná, rozlišení 240x320 a HiColor s 65 536 barvami je na hry stále skvělé. Zvuký doprovod Pocket PC často trhne i GameBoye, (ne)zvukové možnosti Palmů raději diskrétně přejdeme.
Vítěz: Remíza, co Palm nažene na jemnější grafice (pro kterou stejně ještě není bůhvíkolik titulů), to Pocket PC hravě válcuje perfektními multimediálními možnostmi.
4. Cena zařízení
Je obecně známým faktem, že Palmáče jsou většinou o pár tisíc levnější (apropos, teď mě napadlo, vzpomeňte na článek před pár dny, ve kterém se mluvilo o tom, že Pocket PC V35 s 300MHz procesorem se v Americe prodává za nějakých 8.000,-. To už se pomalu za chvíli vyplatí, když si tam člověk pro něj na otočku zaletí, co říkáte?)
Vítěz: Palm
5. Dostupný výkon a paměť
Co se týče výkonu, klan Palmářů obvykle argumentuje tím, že když se odečte, co spotřebuje Strong ARM na udržení systému na bázi Windows k chodu, tak z toho vyleze z odřenýma ušima maximálně 32 MHz na vlastní aplikace, ale to je jen bídná pomluva. Výkonová rezerva a multitasking dělá svoje.
Dostupná paměť je z absolutního hlediska věc poněkud relativní - ač má Palm pouze 8-16 MB RAM v základní sestavě a Pocket PC 32-64 MB RAM, hry na Palmech jsou zase 2-3x menší a naopak. Celkově lze říct, že ačkoliv se do obou zařízení vejde přibližně stejný počet her, tak u Pocket PC mají (téměř vždy) zvuk a (občas) hudbu.
Vítěz: Pocket PC
6. Příjemnost zacházení se systémem
Palmy budou v uživatelské přítulnosti patrně ještě nějaký čas na vrcholu a stále zastávám názor, že právě Palmáče jsou tou vhodnou platformou na uvítanou pro začátečníky do světa PDA zařízení.
Vítěz: Palm
7. Ovládání
Ovládání pomocí hardkeys je na Palmech jedno velké neštěstí, třeba klávesy u SONY Clié jsou na hraní téměř nepoužitelné, protože tlačítka u "ovládacího kříže" vlevo-vpravo jsou jiná než nahoru-dolu a navíc mají ještě občas různý zdvih, takže na preciznost ovládání a všelijaké šikmé frajeřinky rovnou zapomeňte.
Vítěz: Pocket PC
Zápas týmů Palm s Pocket PC dopadl 3:3. Týmy svedly rovnocenný zápas a myslím, že jsou to obě velmi vyrovnaná mužstva.
Takže pokud si ještě jednou shrneme hlavní výhody a nevýhody jednotlivých platforem:
Palm
+ levnější
+ v případě pořádného softu bude např. SONY jistě s rozlišením 320x480 pro hráče velmi atraktivní
+ jednoduché zacházení se systémem
+ rozměry, Palmáče o něco méně zatěžují kapsu
+ více nativního softu
- dokud se neobjeví stroje s pořádnými procesory, což při známé taktice "náhodou se vymyslí lepší procesor, sotva se doprodají zásoby starého" bude problém, ale nově očekávané stroje s procesory XScale nás doufám mile překvapí
- ovládání
- o pořádné hudbě a zvucích se u Palmů nedá příliš mluvit, zvuk je natolik příšerný, že zvonění u Ericssona T10 je proti "hudbě" Palmu domácí kino od Panasonicu
Pocket PC
+ perfektní ovládání, které oceníte zeména u akčních her a emulátorů všeho druhu
+ trošku složitější prostředí
+ zatím v porovnání s Palmem velmi výkonné procesory
+ emulátory, emulátory a ještě jednou emulátory - od ZX Spectra, C64, Atari, přes konozle jako GameBoy, Sega, Nes, MAME (takové ty kolotočové automaty, vzpomínáte? O nich ale někdy příště...) + emulátor Palma samotného
- trochu vyšší cena než při pořízení Palma
- rozměry, pořád to není na běžné nošení v kapse
- méně softu než na Palmy, to se ale rychle srovná
Jak teď z toho ven? Každá platforma má svoje pro i proti, tak které zařízení si tedy pořídit? Hmmm... Po mnohahodinovém bádání jsme dospěli v redakci k jednoznačně hlubokomyslnému názoru, že nejlepší bude pořídit si věcičky obě a máte vystaráno... !