LG Flatron L1970HR - LCD s odezvou 2ms
25.7.2006, Pavel Kovač, recenze
V poslední době jsme se zaměřovali na dražší panely, a tak nastal ten správný čas se přesunout k levnějším modelům pro širší skupinu uživatelů. A takový je právě LG Flatron L1970HR s udávanou dobou odezvy 2ms a technologií TN. Jsou reálné odezvy opravdu takové, jaké výrobce udává?
Kapitoly článku:
- LG Flatron L1970HR - LCD s odezvou 2ms
- Pohled do útrob a OSD menu
- Testy - odezva, hry, video a stabilita kontrastu
- Testy - pozorovací úhly, barvy a podsvícení
- Testy - interpolace a regulace jasu
- Celkové hodnocení a závěr
Odezva
Monitor se honosí papírovou odezvou 2ms, je tomu skutečně tak? Potěším vás, odezva je opravdu velmi rychlá. Takto rychlý panel jsme tu zaručeně ještě neměli. V tmavých tónech je celková odezva nejrychlejší a dosahuje neuvěřitelných 5,5ms. Naopak nejhorší je ve středních tónech (0-175-0), kde je odezva 8,4ms. Co na to říci? Napadá mě jediné slovo: "skvělé".
Pokud tyto hodnoty porovnáte například s NEC 20WGX2, tak je odezva přímo ultimátně rychlá.
Odezva v závislosti na změně
Ze statistiky grafu lze vyčíst průměrnou hodnotu 6,8ms, maximální 8,4ms a minimální 5,5ms. Všechny hodnoty jsou tedy pod magickou hranicí 10ms. V jedné změně byla odezva fall dokonce pod hranicí 1ms (0,8ms), což je opravdu výborné.
Odezva 0-175-0 (20ms/dílek)
Odezva 0-175-0 dokazuje naprosto ideální průběh. Rise i fall jsou prakticky přímky a co víc, bez překmitů. Měření trochu stížil dithering, který v závislosti na čase mění barvu pixelů (dithering s FRC). Měření jsem tedy provedl vždy 5x a spočítal průměrnou hodnotu, tato hodnota je také vyobrazena na předchozím screenshotu. Odezva rise je 6,6ms a fall 1,8ms.
Odezva typu šedá-šedá (20ms/dílek)
I odezva typu šedá-šedá se chová podobně. Je zde sice lehce znatelný překmit při odezvě rise, ale naštěstí nedosahuje ani 5%, a tak není vůbec viditelný. Dílčí odezvy jsou 5,6ms u rise a fall 2,1ms.
Toto je první test, u kterého jsem získal pocit, že odezva musí dostačovat opravdu každému. A to i těm nejnáročnějším hráčům "CSka" či podobné "zběsilé" hry.
Sledování videa
Protože má monitor poměr stran 5:4, což je to nejméně příznivé pro sledování filmů, těžko si jej někdo koupí právě za tímto účelem. Na druhou stranu je to monitor, který míří do domácností a tam se sem tam nějaký ten film pustí. Díky vysokému kontrastu jsou filmy příjemně "živé", hloubka obrazu je však pouze průměrná. Podání tmavých scén je velmi slušné a neuniká prakticky žádný detail. Odezva je natolik rychlá, že si jí vlastně ani nevšimnete. V některých tónech je sice odezva lehce pozorovatelná, ale to je způsobeno tím, že technologie TN má velmi nevyrovnanou odezvu v různých tónech, celkově je však odezva opravdu výtečná. Nemusíte se bát rozmazaného obrazu při automobilových honičkách.
Hraní her
Klasický poměr stran, nízké rozlišení a dokonalá odezva. To jsou tři synonyma pro ideální hráčský monitor. A právě všechny tyto dobré vlastnosti tento monitor má. Je sice pravda, že nízké rozlišení je v důsledku špatná vlastnost, ale v dnešní době tzv. "Next-gen" her vyžadujících tu nejrychlejší grafickou kartu je každý pixel navíc znát na propadu FPS. Zpět ale k našemu monitoru. V nejvíce náročné hře Half-Life 2 resp. Counter Strike: Source nedochází k rozdvojování hran a co je hlavní, textury si zachovávají svojí ostrost i při rychlých pohybech. Nebudete mít problém zasáhnout "headshootem" i z rychlé otočky, stále totiž víte, kde jste a dokonale se orientujete. Ostatní hry ani nemá cenu popisovat, pokud totiž hra obstojí v této náročné hře, tak obstojí prakticky kdekoli. A je tomu skutečně tak, jak hra Earth 2160, Need for Speed Most Wanted tak i Unreal Tournament 2004 se hrály doslova "jedna báseň".
Stabilita kontrastu
Stabilita kontrastu je vcelku nepříznivá, kontrast kolísá a sem tam spadne o pod hranici 70%. Naštěstí tento monitor nemíří do profi segmentu, kde by tento nedostatek byl opravdu na pováženou. U her je tedy dobré nastavit maximální jas, popř. 50% a poté minimální.